PDA

Vis full versjon : Volvo V50 2006. Hvor finner man lakkoden / fargekoden ?



Bromm
14/04/20, 17:39
Som i trådtittel, hvor finner man koden til bilens farge? Har lett, både i instruksjonsboken og på bilen samt googlet men har ikke funnet noe. Noen som vet, V50 2006 modell.

jiha1968
15/04/20, 00:57
Åpne høyre bakdør, se på B-stolpen. Der finner du et klistremerke med VIN, understell, interiør og eksteriør-koder .
F.eks en bil med Sapphire Black Metallic kan ha fargekode 452-26
(står i høyre hjørne når du ser/leser lappen riktig vei, kun de 3 første sifrene som er fargen, de to siste er lakkprodusent og lakk/klarlakk-type)

Bromm
15/04/20, 07:29
Det var´n vet du. Takk igjen. Min kode er 452-46, det vil si Sapphire Black men med et annet lakksystem enn kode -26. Hva er forskjell, vet du det?

jiha1968
15/04/20, 08:13
Forskjellen er at din bil har lakk fra IDAC/Dupont istedenfor Herberts/Standox på "min" bil.
Hvilken lakkprodusent som er brukt skiller vel på fabrikk, bilmodell og produksjonsår.

Til de vitebegjærende (https://www.volvoclub.org.uk/paint_colour_codes.shtml) med andre sekundærkoder:

Fjerde siffer:
1 = BASF (Glasurit)
2 = Herberts (STANDOX)
3 = Beckers
4 = IDAC/Dupont
5 = Sikkens
6, 7, and 9 = not used
8 = IVI

Femte siffer:
1 = solvent based
2 = water based Metallic/Pearl + Varnish
3 = water based Solid + Varnish
4 = solvent based Solid + Varnish
5 = solvent based Pearl shine + Varnish*
6 = water based Solid/Metallic/Pearl + 2 component Varnish
7 = water based Solid/Metallic/Pearl + powder Varnish
8, 9 = not used

*Because of the transparent pearl coat this concept includes a solid colour which is applied under the pearl coat

PS: noen farger har tilleggskoder, som f.eks 452M som er Black Sapphire Metallic Matte Finish som ble brukt på en og annen C30

Bromm
15/04/20, 15:42
Hva du vet :eek: Takk takk. Så da har jeg vanntynnbar Dupont base og 2-komp akryllakk. Det er greit å vite.

jiha1968
15/04/20, 16:11
Skal ikke skryte på meg at jeg har alle kodene i hodet, men jeg klarte såvidt å finne igjen infoen iallfall, så det var hyggelig å kunne være til hjelp, og takker for takken:)