PDA

Vis full versjon : Parkeringsvarmer XC 60 2010



sveinh
13/04/20, 16:08
Har fått lest av feilkoder på Volvo. Brennerunit må byttes. Mitt spørsmål : Er det andre som leverer denne uniten og hva er delenr på denne ?
Er en Webasto varmer (diesel) Volvopris ca 6500,- med arbeide. ( del ca. 3500,- arbeide ca. 3000,- )
Er det plug and play, eller må en ny unit programmeres av volvo ?
"Servise parkeringsvarmer" er resatt av volvo.

Reg.nr: BS20442 - 181000 Km.

Takknemmelig for seriøse svar.

jiha1968
13/04/20, 19:41
Hei, det du har fått pris på er selve brenneren inne i varmeren, består av brennrør, dyse glødeplugg og flammevakt i en enhet, og som regel er det porselenet på toppen av brennrøret som har sprukket og lager trøbbel med forbrenningen. Ryker og brenner dårlig.
Brennkammeret finnes i flere utgaver, varmeren må som regel demonteres for å være 100% sikker på versjon. litt mer info her (https://hastadklev.no/product/brennkammer-tt-v-diesel/?gclid=EAIaIQobChMIvvjU14Hm6AIVgkIYCh2dPAZPEAQYAyA BEgJj5_D_BwE)

Varmeren (Webasto ThermoTop V) er i bruk i svært mange bilmodeller, men det er ikke så voldsomt mye å spare på delepris, bortsett fra ett og annet "tyveritilbud" på ebay.
Det er mest arbeidspengene det går å hente inn på for den som er glad i å skrubbe knokene på egen hånd.
Styringselektronikken (CPM) som også sitter i varmeren må programmeres om den byttes til ny, men den er det neppe feil på.

Forleng levetiden med å la den brenne minimum 15-20 minutt når den først er startet, og deaktiver den ved svært korte turer der bilen uansett ikke rekker å bli varm.
(180000km er ikke så ille, men kjedelige penger uansett)

sveinh
27/04/20, 19:27
Hvordan kommer jeg til varmeren, er den under Høyre framskjerm ? Skulle gjerne visst framgangsmåten ??

jiha1968
27/04/20, 21:14
Pall opp bilen, av med høyre framhjul, ta bort innerskjerm, se lengst opp og bak i hjulhuset, der sitter den... Sitter vel i tre skruer om jeg ikke husker helt feil, trangt og jævlig som vanlig:rolleyes:
(Forsiktig med flexi-eksosrør, er lett å skade. Skal bilen brukes uten varmer på plass, trenger du 20mm (?) rørstubb til å skjøte sammen kjølevæskerørene)