PDA

Vis full versjon : Motorlys 960 3,0. 1993mod



ams
21/07/10, 10:53
Er det noen mulighet for å slette motorlyset uten diagnose tester??
Har tidligere lest om en knapp osv. Men er det noen tips utiver dette. Er det kun tenning på også trykke på knappen?? Det funket isåfall dårlig hos meg.. Men gjorde det helt sikkert ikke riktig..

Det "summer" også fra LMM når bilen står med tenning på, er det riktig at den skal "summe"??

Mysemannen
21/07/10, 11:15
Den summer hos meg og, så kan nesten tro det skal være sånn!
Anyhow:
Hold knappen i ett sekund for å få fram feilkoder, da vil lyset gi fra seg 3 pulser som gir forskjellige koder som du kan finne på en liste hos volvo eller kanskje på nett.
Skal du slette feilkoder holder du knappen inne i ca 6sek, venter i 3sek (så skal lyset lyse helt til du igjen holder inne i ca 6sek, når du da slipper knappen skal lyset gå vekk og feilkodene være slettet.

Lykke til!

ams
21/07/10, 14:20
Ok, da er det sikkert normalt at LMM skal summe.

Takk for tips mysemannen, men mulig jeg trenger flere tips her:

Prøvde å holde knappen nede slik som du beskrev og det funket ikke slik jeg trodde.
Det som skjer når jeg holder knappen inne/trykker på den, er at lampa ved siden begynner å lyse, også slipper jeg knappen så slukker den uten at noe mer skjer.

Men det er 2 kontaker hos meg. En som det står A på, som er den med knappen og lampa. Og en som det står B på. Ser ut som om noe kan plugges i begge kontaktene.

Men ut i fra kontakt A så kommer det en liten ledning med kontakt som ser ut til å kunne plugges i et av de runde kontakthullene som er nummert på kontakten. Og den kommer ut i fra forhøyningen på kontakten hvor knappen og lampa er.

Kan det være at den ledningen må inn i et av de nummerte kontakthullene for at jeg kan diagnostere noe som helst??

Siden lampa kun lyser og ingenting skjer når jeg trykker på knappen..

Mysemannen
21/07/10, 16:14
Ja beklager, glemte å nevne det, doh.
Ledningen skal i toern (hehe) for å få fram motorkoder.
nr.1 mener jeg er tenningskoder men er usikker på akkurat det.

ams
21/07/10, 17:22
Hehe, jaja går bra det veitdu :) Men med ledningen i toern så blei alt så mye bedre ;)
Nå fikk jeg slettet lampe og alt er gode greier. Takk for hjelp. Fant en liste over alle kodene på en annen tråd i forumet så nå er det plug and play på den biten.

Mysemannen
21/07/10, 17:27
Flaptastic!

93_volvo960
01/05/11, 12:59
Den summer hos meg og, så kan nesten tro det skal være sånn!
Anyhow:
Hold knappen i ett sekund for å få fram feilkoder, da vil lyset gi fra seg 3 pulser som gir forskjellige koder som du kan finne på en liste hos volvo eller kanskje på nett.
Skal du slette feilkoder holder du knappen inne i ca 6sek, venter i 3sek (så skal lyset lyse helt til du igjen holder inne i ca 6sek, når du da slipper knappen skal lyset gå vekk og feilkodene være slettet.

Lykke til!

Fikk du slettet kodene når du brukte denne fremgangsmåten + sloknet varselslampen på dashbordet?

Jeg har fått feilkode nå og mistenker (og håper.... hehe) at det "bare" er pga en feil med cruisecontrollen. Den har oppført seg rart i det siste nemlig. Og nå, hvis jeg leser av rett, så har jeg fått feilkode 1-2-2 når jeg har stikket i nr 2 i den som er merket B. Når jeg putter stikket i nr 5 så for jeg 1-1-1. Er vel en nr 6 også, men der lyser ingenting når jeg putter inn den litte stikkonkakten.

Summer forrresten hos meg også når bilen står med tenning på :)

ams
02/05/11, 07:36
Hei. Beklager at jeg ikke har svart deg. Jeg fikk orden på min bil. Det funket å slette feilkoder ved å følge sekvensen som beskrevet over ja. Og da slukket også lampa i dashen. Men jeg leste kun av feilkoder fra stikk nr 2. Kode 1-1-1 fra din stikk nr 5 betyr at det ikke er feilkoder på systemet. Men husker ikke i farta hva kode 1-2-2 betyr. Men du har kanskje en oversikt selv over hva kodene betyr??

93_volvo960
02/05/11, 13:00
Hei. Beklager at jeg ikke har svart deg. Jeg fikk orden på min bil. Det funket å slette feilkoder ved å følge sekvensen som beskrevet over ja. Og da slukket også lampa i dashen. Men jeg leste kun av feilkoder fra stikk nr 2. Kode 1-1-1 fra din stikk nr 5 betyr at det ikke er feilkoder på systemet. Men husker ikke i farta hva kode 1-2-2 betyr. Men du har kanskje en oversikt selv over hva kodene betyr??


Ja, har funnet liste over koder, men gjør antagelig noe feil når jeg forsøker å slette feilkodene. :( Evnt kanskje det er et annet opplegg på min bil.

Uansett, takk for svar nå! :)

ams
02/05/11, 21:02
Hm, det var rart. Ville tro det var samme opplegg på din bil. Har du prøvd å holde knappen nede både lengre og kortere enn 6 sek før du slipper knappen?
Skjer det ingenting?? Eller begynner det ikke å lyse etter de første 6 sek??

s4nd3r
02/05/11, 21:07
2rn gjør susen ja........ ;)

93_volvo960
03/05/11, 13:15
Hm, det var rart. Ville tro det var samme opplegg på din bil. Har du prøvd å holde knappen nede både lengre og kortere enn 6 sek før du slipper knappen?
Skjer det ingenting?? Eller begynner det ikke å lyse etter de første 6 sek??

Jeg har prøvd å holde både kortere og lengere enn 6 sekunder ja, men skjer ikke noe.

Problemet er her at det begynner ikke å lyse etter de cirka tre sekundene etter at jeg har holdt inne første gangen :confused: - det burde da lyse og igjen og deretter skal jeg holde knorten inne i ca 6 sek for å slette.

Kan jo hende at min Volvo er litt sær av seg, som eieren! :D

olavxxx
05/05/11, 22:14
Jeg har prøvd å holde både kortere og lengere enn 6 sekunder ja, men skjer ikke noe.

Problemet er her at det begynner ikke å lyse etter de cirka tre sekundene etter at jeg har holdt inne første gangen :confused: - det burde da lyse og igjen og deretter skal jeg holde knorten inne i ca 6 sek for å slette.

Kan jo hende at min Volvo er litt sær av seg, som eieren! :D

Nei, sånn er det:
1) slå av tenning
2) ta ledning i uttak nr. 2
3) ta tenning på det hakket, slik at det lyser i alle lysene i instrumentpanelet
4) gå til diagnoseuttaket, hold inne knapp i ca 3 sek
vent....
5) observer blinking ( x-x-x sekvens)
6) gå til steg 4) , frem til du har samme kode på nytt
7) hold inne knappen i 7-10 sekunder
8) vent til det lyser konstant
9) hold inne knappen i 7-10 sekunder
10) slå av tenning
11) slå tenning tilbake
12) les av og se at det er 1-1-1

obs. det siste med å validere at det er 1-1-1 (ingen feil) er ikke påkrevd, men det er greit å gjøre det før du har fått "teken" / "dreisen".

Ellers, ang susing: dette er tomgangsmotoren dere hører.

93_volvo960
07/05/11, 08:14
Nei, sånn er det:

Går fortsatt dårlig her gitt :confused:

Bare lurte på, siden jeg må ha ting med teskje...... :D

Punkt 7) holder inne knappen i ca 10 sekunder - og det begynner å lyse konstant etter ca et par sekunder.

punkt 8) OK, begynte å lyse som sagt

punkt 9) holder inne og begynner å lyse etter noen sekunder. Holder knapp inne i 10 sek

men like forbasket er det feilkoder........ så ser ikke ut til at jeg har "teken" eller "dreisen" på dette akkurat! :D

Uff.

Kanskje jeg setter den lille pinnen inn i feil boks? :D

Er jo en boks merket "A" og en merket "B"?

Nå skal jeg på verksted på mandag da, så spørs om jeg overlater saken til dem! :)

Men takk for velvilje og bistand så langt likevel! :)

olavxxx
07/05/11, 14:43
Se gjerne her :-)
http://volvo-power.net/div/b6304/skjemaer/zg14820.pdf

93_volvo960
08/05/11, 19:16
Se gjerne her :-)
http://volvo-power.net/div/b6304/skjemaer/zg14820.pdf

Dæsken, gjorde litt fremskritt nå ja! :)

Så nå er feilkoden borte og lampa på dash'en har slukket. Tok en liten prøvetur på 40 min og lampa forblir mørk :)

Skjønt - når jeg setter testdingsen i den boksen merket "B" så får jeg noen feilkoder da, men ikke noe lampe på dash'en :)