PDA

Vis full versjon : Elnett B230A / B230E



Lucifer*
05/04/20, 09:33
Jeg skal til å skifte motor i en 240, 1987-mod. Det står en a-motor (86) i bilen i dag, og jeg har en e-motor (årgang ukjent) som skal i. Jeg har elnett til e-motoren, men det ser ganske sørgelig ut. Gamle ledninger, noe ligger løst osv. Elnettet i bilen derimot er høvelig i orden.

Men hvor mye forskjell er det egentlig på de to motornettene fra A og E? Siden jeg har et motornett på a-motoren som jeg vet er i orden og gjør jobben sin tenkte jeg at jeg kanskje kunne ta over elnettet fra A-motoren og evt legge opp noen ekstra ledninger mens jeg har begge motorene på gulvet likevel. Er mulig det er enklere enn å lappe på et shabby elnett etter jeg har satt den nye motoren i bilen.

Hvor mye skiller elnettene? Hva må jeg legge opp til e-motoren som a-motoren ikke har, og eventuelt, har a-nettet noen ledninger som må bortkobles?

For ordens skyld: jeg har styreenheten som står på spylertanken, pumperele, bensinpumper og originalfilteret på torpedovegg.

Lucifer*
15/04/20, 07:30
Så, etter en del om og men fant jeg rette skjema og så at forskjellen er såpass mellom tenningssystemene på mine to motorer at jeg valgte å bruke det som sto på E-motoren som utgangspunkt og legge opp nye ledninger der det så verst ut.

På litt sikt kommer jeg nok til å lage et helt nytt elnett i nye strømper til motoren, videre avansert er det jo ikke :)