PDA

Vis full versjon : Helt død v70



Batmund
03/04/20, 07:10
Hei. Har litt problemer med bilen jeg håper noen kan hjelpe med. Bilen er en 2008v70 2.0tdi. Bilen stod i ett par dager, og når jeg skulle bruke den igjen var den fri for strøm. Klikket i start motor osv. Jeg ladet batteriet fullt igjen og brukte bilen. Så ble den stående i to-tre dager igjen og når den da skulle brukes var bilen helt død! Som om den ikke har batteri koblet til engang. Låste opp fører dør med den fysiske nøkkelen, men skjer absolutt ingenting når jeg setter nøkkel i tenningen. Får ikke slå på parklys engang. Selv etter å ha laddet batteriet igjen skjer det ingenting.

Er det noen feilkoder som kan forårsake dette? Skjønner at jeg bør bytte batteri, men synes det er rart at det ikke er noe liv etter at jeg har laddet det som står i. Så tenker dette kan være noe volvo elektronisk sperre av noe slag som gjør dette?
Eller kan batteriet rett og slett være helt ødelagt?

jiha1968
03/04/20, 08:41
Hei, om ikke batteriet var defekt før, så er det mest sannsynlig defekt nå.
Men mål spenningen på batteripolene med et voltmeter for å se om det kan være noe annet. (Forventer 12,2-12,5V uten belastning)
De vanligste årsakene til utlading av batteri eller dårlig lading er feil i generatorens likeretterdioder. ("dynamoen")

Når batteriet er byttet, bør det i det minste måles ladespenning. (mål gjerne strømtrekk i hvilestilling også, men det krever litt mer av den som gjør jobben, eller følg med på batterispenningen over flere timer)

Batmund
03/04/20, 08:44
Regner med batteriet er dårlig eller ødelagt, men er det sånn at det kan bli så dårlig at det rett og slett virker som om bilen ikke har batteri?

Det er ikke noen form for feilkoder/sperringer som kan ha slått inn?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batmund
03/04/20, 13:00
Prøvd med annet batteri uten noe hell. Men oppdaget at jeg kan slå på radioen og fløyta fungerer, så det er strøm til bilen. Så nå mistenker jeg startsperre/sentrallås...? Sjekket sikring til sentrallås, som forøvrig er inni bilen under handskerommet. Som er noe uhøvlig siden det ikke er mulig å låse opp passasjerdøra [emoji1] uannsett, den var like hel. Så nå tenker jeg, kan det rett og slett være nøkkelen som er fri for strøm? Kan det være sånn at når nøkklen er fri for strøm og jeg måtte åpne døra med den fysiske nøkkelen at det er elektronisk startsperre som ikke sender strøm til tenninga?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batmund
03/04/20, 13:21
Vel, fikk tak i nytt batteri til nøkkelen, det var ikke det som var problemet... nå begynner jeg å gå tom for idéer her. Noen som har gode forslag?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
03/04/20, 22:18
"Ladet" med startbooster på det gamle batteriet mens det var tilkoblet bilen? (kraftig lader med Boost for start av motor på utladet batteri)

Tror du må gå på sikringsjakt, spesielt sikringene i motorrom, f.eks de store sikringene (mini ANS/MidiVal) på framsiden av sikringsholderen, mot luftfilterboksen. (må pelle bort litt plast)
Ved feil på KIR (nøkkelen) og eventuelle startsperreproblemer, så vil du få beskjed i DIM (instrumentpanelet)

Batmund
04/04/20, 07:40
Nei, ladet med ctek smartlader.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
04/04/20, 08:01
Det hørtes bedre ut ja.
Anbefaler å få tak i et multimeter for videre feilsøking, i værste fall en prøvelampe.

Batmund
05/04/20, 21:19
Har sjekket alle sikringene, og finner ingen som er gåen.
Etter å ha lest og lest på nett uten egentlig å bli så mye klokere, så helder jeg nå litt mot at kanskje tenningslåsen er gåen eller at nøkkelen må programeres på nytt...? Noen som har tanker om det? Det virker som en logisk forklaring på flere av problemene, men virker for meg samtidig litt rart at sentrallåsen ikke skal virke av den grunnen...?

Edit: har forresten målt batteriet oppladet ute av bilen til 12,6v. Dette bør jo være nok til mer enn at bare radioen og fløyta skal virke [emoji13]

Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
05/04/20, 23:08
Når alle sikringer er hele, misstenker jeg CAN-bus feil, kortslutning mellom busslederne eller til jord/pluss.
På tide å måle spenningen på CAN-bus (mid-speed) pinne 3 og 11 på OBD-kontakten under dashbordet. (p. 6 og 14 for High-speed-bus til sammenligning)
Det kan også være fornuftig å ohme mellom lederne med avkoblet batteri, og til jord/spenningstilførsel. (p. 4 og 5 er jord, 16 er pluss)

"tenningslåsen" går på LIN-bus, og burde ikke lage nevneverdig trøbbel for sentrallås som kjører på CAN-bus.

Snarveien:
Bilen din har en tykk kabelstamme som går ned langs siden av batterikassen, (som du mest sannsynlig har vært i nærheten av ved batteribytte) og når den har ligget og gnisset mot batterikassen i noen år, slites isolasjonen bort på enkeltlederne, og så begynner kobberet i kablene å bli gnidd utover... (kobberfilm)
Dette fører til hva som helst av symptomer, pga overslag og kortslutninger, alt fra CAN-bus død til sporadiske anfall.

Tror jeg ville ha hektet av batteriet, åpnet opp kabelstrømpen i område der den kan komme i kontakt med batterikassen og sjekket tilstanden...


CAN-bus info: https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus

jatalleras
06/04/20, 06:59
Har du tatt en sjekk på jordpunktene? Løse jordkabler gir også merklige symptomer.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Batmund
14/04/20, 15:12
Når alle sikringer er hele, misstenker jeg CAN-bus feil, kortslutning mellom busslederne eller til jord/pluss.
På tide å måle spenningen på CAN-bus (mid-speed) pinne 3 og 11 på OBD-kontakten under dashbordet. (p. 6 og 14 for High-speed-bus til sammenligning)
Det kan også være fornuftig å ohme mellom lederne med avkoblet batteri, og til jord/spenningstilførsel. (p. 4 og 5 er jord, 16 er pluss)

"tenningslåsen" går på LIN-bus, og burde ikke lage nevneverdig trøbbel for sentrallås som kjører på CAN-bus.

Snarveien:
Bilen din har en tykk kabelstamme som går ned langs siden av batterikassen, (som du mest sannsynlig har vært i nærheten av ved batteribytte) og når den har ligget og gnisset mot batterikassen i noen år, slites isolasjonen bort på enkeltlederne, og så begynner kobberet i kablene å bli gnidd utover... (kobberfilm)
Dette fører til hva som helst av symptomer, pga overslag og kortslutninger, alt fra CAN-bus død til sporadiske anfall.

Tror jeg ville ha hektet av batteriet, åpnet opp kabelstrømpen i område der den kan komme i kontakt med batterikassen og sjekket tilstanden...


CAN-bus info: https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus


Da har endelig været vært nogenlunde stabilt idag (Nord Norge) så jeg har kommet meg under panseret og inn i bilen idag for vidre feilsøking :D

Sjekket først strømkabelen du nevner, men i min bil går det bare en vanlig strømkabel (tykk rød) fra pluss polen på batteriet og bort til sikringsboksen. Sjekket denne og kunne ikke finne noe brudd i den, men måler jo godt over 12v i sikringsboksen, så den skal jo være iorden. Så går det en likedan kabel bort mot motoren, antar denne går til startmotoren/dynamo. Også jordingskabel som går rett til karosseriet. (Ble tipset at en batterisensor på jordkabelen kunne lage litt sånn trøbbel, men det er ikke en sånn sensor på min jordkabel.) Wiren til panserlåsen går via mbatterikassen er det eneste som ligger der...

Deretter prøvde jeg å måle spenningene på obd-kontakten, jord pinnene funker, får 12v på pinne 16, men får ingenting på hverken pinne 3, 11, 6 eller 14..? Er det rett eller skal de også vise 12V?

Håper du kan ha noen andre gode forslag.

Batmund
14/04/20, 15:15
Har du tatt en sjekk på jordpunktene? Løse jordkabler gir også merklige symptomer.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk


Har sjekket de jordingspunktene jeg har funnet underveis, alle ser bra ut sålangt.

Batmund
14/04/20, 15:17
Har forresten også vært innom Volvo i Tromsø idag også å fått sjekket kodingen på nøkkelen. Så nøkkelen er iallfall konstatert helt iorden :D

jiha1968
14/04/20, 15:29
Kabelstammen jeg sikter til går ute på venstre* side (passasjersiden) av batterikassen, inne mot torpedoveggen og videre ned mot girkassen og forgrenes utover motoren. (det er ganske mange ledninger inne i kabelstammen)

Batteriovervåkning kom vel på senere årsmodeller.

Forventer 2-4 volt på CanBus generelt.

*EDIT: ehh, høyre side:rolleyes: (fremdeles passasjersiden)

Batmund
14/04/20, 16:35
Kabelstammen jeg sikter til går ute på venstre side (passasjersiden) av batterikassen, inne mot torpedoveggen og videre ned mot girkassen og forgrenes utover motoren. (det er ganske mange ledninger inne i kabelstammen)

Batteriovervåkning kom vel på senere årsmodeller.

Forventer 2-4 volt på CanBus generelt.

hmm, fikk 0v på de jeg målte.. pinne 16 fikk jeg 12v. Kan kanskje ha sammenheng med den kabelstammen da? må prøve å se igjen imorgen før jobb om jeg finner den.

jiha1968
14/04/20, 17:29
Skal kanskje godt gjøres at begge CAN-bussene er trekt ned til jord, (4 ledninger) men det kan du ohme fra hver og en av pinne 3,6,11 og14 og til jord (4 eller 5) når batteriet er bortkoblet

Batmund
14/04/20, 18:02
Skal kanskje godt gjøres at begge CAN-bussene er trekt ned til jord, (4 ledninger) men det kan du ohme fra hver og en av pinne 3,6,11 og14 og til jord (4 eller 5) når batteriet er bortkoblet

Ingenting som forundrer meg nå :D men skal ta meg en runde imorgen å sjekke forslagene dine. Så fremst det ikke kommer med mye ny snø og nedbør igjen imorgen :D
får jo ikke flytta bilen inn i garasjen når ikke engang rattlåsen kommer av, så må stå ute i værgudenes nåde å holde på :D

jatalleras
14/04/20, 18:21
Ser du har sjekket sikringene, men har du tatt en sjekk på "hovedsikringen" den eller de som ligger bak deksele på siden av sikringsboksen i motorromet i mot luftfilterboksen?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Batmund
14/04/20, 18:27
Ser du har sjekket sikringene, men har du tatt en sjekk på "hovedsikringen" den eller de som ligger bak deksele på siden av sikringsboksen i motorromet i mot luftfilterboksen?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Ja, alle de er sjekket. (De ligger under det dekslet som reserpesikringene står på) har også sjokket de to store som står på siden av sikringsboksen, eller mellom de to blir vel mer riktig å si. Har ikke kommet meg til de sikringene som skal være under sikringsboksen i motorrommet, men vil huske at jeg bestemte meg for at de ikke går til noe som virker i nærheten av logisk skal ha innvirkning. (motorvarmer bla)

Batmund
21/04/20, 06:41
Skal kanskje godt gjøres at begge CAN-bussene er trekt ned til jord, (4 ledninger) men det kan du ohme fra hver og en av pinne 3,6,11 og14 og til jord (4 eller 5) når batteriet er bortkoblet

Ohmet disse igår med batteriet frakoblet, de går ikke til jord.
Men får ikke noe strøm på dem, med batteriet på selvfølgelig [emoji6], måler 0v på alle de pinnene.

Startet å leite på den kabeln som går under batterikassen, kunne ikke se noe ved første øyekast, men må muligens borre for å få ut hele batterikassen for å komme ordentlig til kabelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
22/04/20, 00:26
Nja, da begynner det å ligne mer på en CEM som spiller død da de tykkere kablene i kabelstammen inn fra sikringsboksen i motorrommet, og deretter til CEM, bruker å overleve lengre enn tynnkablene,
men først må det sjekkes at CEM virkelig får spenning på alle tilførselskabler, og det blir jo litt interessant med en passasjerdør som ikke vil opp:rolleyes:
Jeg sliter litt med å se andre sammenhenger med symptomet for øyeblikket, så det er verdt å sjekke disse sikringene enda en gang:
Sikring 1, 2, 3 og 27 i motorrom.
Eventuelt Sikring 1 og 2 bak i bilen,
og deretter sikring 23 og 27 på CEM.
For så å måle spenningstilførsel og jording på pluggene til CEM, og til slutt "låne-kjøpe" en CEM fra huggeriet og se om det skjer noe mere med den i bilen... (kommer ikke til å kunne starte bilen eller fungere mot fjernkontrollen din, men kanskje bilen våkner såpass at det blir lettere å gjøre konklusjon om CEM er død eller ikke)

Batmund
01/05/20, 09:16
Gått over alle sikringer på nytt og klatret bak i bagasjerommet for å sjekke alt der også, noe som i seg selv er en bragd for en atletisk 100kg+ fyr[emoji1]. Fortsatt alt iorden.
Fulgte også kablene fra sikringsboksen som går under frontruta til den boksen der, hva kalles denne på volvo språket? Antar det er selve hjernen som er der? ECU?

Så får begi meg ut på å få ut denne CEM modulen. Jeg bare antar at denne står bak hanskerommet? Men vil jo bli problematisk å få denne ut uten å kunne åpne passasjer døra, i tillegg til ugunstige arbeids stillinger, så er det vel noen skruer på siden av dashbordet som må ut?

Så det er ingen som har ett triks for å klare å lure opp disse dørene? Synes det er rart at det ikke skal kunne gå på noe vis? Sette strøm på rette ledninga til aktuator i døra eller noe? Vinkelsliper og brekkjern? [emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
01/05/20, 11:01
Gjør bare godt med litt trim (tortur):p

Oppe i viskertrauet ligger ECM (motorstyringen), og CEM (hoved-hjernen) står fint plassert over skotuppene til passasjeren.
Vil tro det blir høyst interessant å få ut den uten å kunne åpne P-døren ja. Kan kanskje hjelpe å løsne P-stolen, rette den ut, og lempe den opp i et nedfelt baksete om mulig, men lett å skade interiøret vil jeg tro. (ta eventuelt bort sitteputa i baksete)
Litt forberedende info her:

https://youtu.be/z-9SKu49LBE?t=206

Ikke alle trinnene i demonteringen som er nødvendig for å få tak på CEM, (eller mulig med stengt P-dør) men det gir deg kanskje en viss peiling på hvordan det ser ut bak hanskerommet.

Batmund
01/05/20, 12:40
Gjør bare godt med litt trim (tortur):p

Oppe i viskertrauet ligger ECM (motorstyringen), og CEM (hoved-hjernen) står fint plassert over skotuppene til passasjeren.
Vil tro det blir høyst interessant å få ut den uten å kunne åpne P-døren ja. Kan kanskje hjelpe å løsne P-stolen, rette den ut, og lempe den opp i et nedfelt baksete om mulig, men lett å skade interiøret vil jeg tro. (ta eventuelt bort sitteputa i baksete)
Litt forberedende info her:

https://youtu.be/z-9SKu49LBE?t=206

Ikke alle trinnene i demonteringen som er nødvendig for å få tak på CEM, (eller mulig med stengt P-dør) men det gir deg kanskje en viss peiling på hvordan det ser ut bak hanskerommet.

Takk for info! Ja, får gjøre ett tappert forsøk neste gang man klarer å lure seg i skruing alene, les uten 4-åring som skal være voldsomt hjelpsom [emoji1]. Blir vel ett akrobatisk forsøk, men skal vel få det til [emoji1303] om noen har forslag på hvordan få opp dørene så rop gjerne ut [emoji6] satt å funderte på hva som skjer om jeg kobler strøm rett på mottakeren til sentrallåsen eller noe sånt...?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
01/05/20, 18:00
Alle nodene på CAN-nettet (som f.eks CEM,DDM,ECM,CCM osv) har fast spenningstilførsel, altså direktekoblet til batteriet, kun med en til to avgreningssikringer og hovedsikring i mellom.
Så de fleste modulene som skal vekke bilen til live, bør allerede ha strømtilførsel.
(det må selvfølgelig sjekkes, men siden du hadde 12V i OBD-uttaket, så går det iallefall strøm gjennom batteriets hovedsikring)

Batmund
03/05/20, 13:24
Da var CEM endelig ute... var litt pes uten å få opp passasjerdøra, men det gikk! Men hva nå? Er det mulig å måle CEM på noe vis? Kan volvoforhandler koble den til en pc og sjekke tilstanden på den? Eller er det noen man kan sende den til for å undersøke evt fikse?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
03/05/20, 14:26
Gratulerer:D
Du bør aliere deg med et koblingsskjema og måle om CEM får spenning på alle hovedtilførsler. Gjerne med god gammeldags prøvelampe, slik at du ikke blir så lett lurt av høy motstand ved dårlig kontakt.
Og ohme om CAN-bus kablene har kontakt fra CEM og noen av nodene.

Om målingen er resultatløs, må du som nevnt tidligere, prøve å få tak i en CEM fra annen bil, (huggeriet) for å se om bilen våkner litt mere. (kommer ikke til å starte, og vil gi div feilmeldinger, men da er du på sporet iallfall)