PDA

Vis full versjon : Tom for strøm



ToreS60
23/03/20, 11:53
Hei, lot bilen stå i går og i dag var den tom for strøm dvs. ingen lys eller noko kom på når eg satte nøkkelen i tenninga. Det skjedde ein gang i sist veke også da ladet eg den over natten og starta utan noko problem, og da gjekk det fint å kjøre, stoppe og starte igjen. Så kjørte eg litt kvar dag etter det å ikkje hatt nokon problemer men når eg lot den stå i ein dag igjen var den heilt tom...

Noen som har opplevd det samme?

Toreed
23/03/20, 12:06
Har hatt bilen min i 2 min med park lys på uten å ha trening på og da måtte jeg ha starthjelp. Bytta batteri så har det ikke skjedd igjen

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

lars otto skiftesvik
23/03/20, 14:59
Man kan bli lurt trill rundt av et batteri som egentlig er kaputt.
Dersom du ikke er sikker på hvor gammelt batteriet er så prøv et nytt.

FroBe
23/03/20, 15:34
Om batteriet er nytt så er det fortsatt mye som kan trekke strøm, i motsetning til gamle biler.
Tar du en titt på sikringspanelet i siden av dashbordet så har alle disse sikringene permanent +12V fra battteriet, de kobles ikke ut om du tar ut nøkkelen og låser døren.

Det er litt som en moderne smartelefon, hvis en app henger seg opp går ikke mobilen i sovemodus.
Bilen skal normalt gå i sovemodus et par minutter etter man har låst den, men hvis noe er feil så kan den forbli våken.
Alarmsirenen er en kjent synder. Når den er gammel så begynner NiCd backup-batteriet å dryppe syre ned på kretskortet, og det kan gi problemer med denne grenen av CAN-bussen.

ToreS60
23/03/20, 16:58
Skal sjekke sikringen, batteriet er bare eit par måneder gammelt

ToreS60
23/03/20, 17:08
Har sjekket sikringene og fant ut at eg ikkje hadde ein sikring i plassen for alarmsirene, men ellers såg dei andre ok ut.

Kan ein gåen dynamo stjele strøm når bilen står parkert?