Vis full versjon : Bør man bruke SUV-dekk på XC60?
Jeg skal ha nye sommerdekk nå, og det blir enten Nokian Hakka Blue 2 eller Conti Premium Contact. De gjør det like bra i tester, men jeg har aldri vært skuffet over et sett Nokian premiumdekk, uansett bil. Samtidig vil jeg ha noe som støyer minst mulig, 72 dB er ikke så verst. Men Contiene er på 71 dB. Så da er spørsmålet om jeg kan bruke vanlige dekk på XC60-en (jeg kjører sjelden med mer last enn meg, fruen og bikkja på 80 kilo). For da funker vel Contis 235/60R17 (så vidt jeg husker, kan man gå ned én profil). Ellers er det Nokian Hakka Blue 2 SUV som gjelder. Så hvordan er dette?
Du merker neppe 1 dB men kjør med dekket du føler for, om du vil følge dekknormer er jo opp til deg.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Takk for det! Jeg får se, det viser seg at de som har hatt bilen før meg, har kjøpt 18" sommerfelger. Og da begynner det bare å bli SUV-dekkene som faktisk har størrelsen. Det kan være jeg må kjøpe Conti, for Nokian har bare H, ikke V. Og når jeg iblant er i Tyskland er det en fordel at dekkene ikke gir seg på 210, men henger med hele veien. ;)
Du kan endre 5% på rulleomkrets på dekket i.h.h.t. lovverket, og så lenge du er innenfor på hastighet- og last-indeks så "må" det ikke være et SUV-dekk.
Christian, takk, men jeg kan reglene. Jeg mente egentlig mer kjøreegenskapsmessig enn juridisk. Det er jo litt forskjell på en XC60 og en Chevrolet Suburban, selv om begge anses som SUV-er (og jeg har hatt begge deler...).
På min xc70 har eg fallt fullstendig for Fulda. Har hatt Bridgestone, Nokia og Continental. Fulda gir meg mye mer kilometer. Bridgestone ble ekstremt fort slitt og støyet. Nokia og Continental er for dyr for meg....
Fulda støyer lite, holder lenge og har har gode egenskaper. Nå kjører eg ikkje rallye så det har vel noe å si, men dog. Kjøpte nye piggfrie Fulda Kristall Control HP2
i høst som var og de har vært meget gode.
jerognal, Takk, men prisen på dekkene betyr absolutt ingenting, og heller ikke hvor lenge de varer. Det bare kjøreegenskaper, også over 200 fordi jeg er i Tyskland iblant, og støyen som betyr noe.
Jeg hadde for øvrig i ungdommen en Datsun 260Z 2+2 som jeg monterte 280ZX-motor i da originalmotoren raste. :)
Morsomt. Har hatt 260Z 2+2 sjøl som eg skulle sveise opp, men ble hugget til slutt da det ikke var mer stål å sveise på.... :-)
Nei hvis pris ikke betyr noe så er det jo bare å kjøpe Nokian/Continental da. Men jo stivere dekk jo mer støy. Så hvis støy betyr mye ville eg ikkje kjøpt SUV-dekk.
Kan nevne at eg har hatt noen Caraveller og. De skal egentlig ha 8-lags dekk. De støyer MYE..... Men så plutselig var det en som fant personbildekk med nok Li.... da ble verden en helt annen kan du si.
Takk, det høres fornuftig ut! XC60 er jo ingen spesielt tung bil, så det må gå an å bruke det meste. :)
Takk for det! Jeg får se, det viser seg at de som har hatt bilen før meg, har kjøpt 18" sommerfelger. Og da begynner det bare å bli SUV-dekkene som faktisk har størrelsen. Det kan være jeg må kjøpe Conti, for Nokian har bare H, ikke V. Og når jeg iblant er i Tyskland er det en fordel at dekkene ikke gir seg på 210, men henger med hele veien. ;)
Nå er det riktignok noen år siden jeg testet - og jeg vet ikke om du har gjort justeringer på din bil. Men en original XC60 D4 stopper opp på 191km/t desverre så du er innenfor med H :)
Godt poeng. Jeg trodde toppfarten var høyere...
Siden kjerras krav til lasteindeks bare er 101, blir det Continental ContiPremiumContact 6 235/60R18 103V, det burde funke bra. :)
Børge Vikebø
05/04/20, 11:22
Kan nevne at eg har hatt noen Caraveller og. De skal egentlig ha 8-lags dekk. De støyer MYE..... Men så plutselig var det en som fant personbildekk med nok Li.... da ble verden en helt annen kan du si.
Har Caravelle og kjører SUV-dekk med høy nok LI (106) på 275/40R20, støyer vesentlig mindre enn 16" vinterdekk :p
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.