PDA

Vis full versjon : ABS-feil etter at bil har stått strømtom lenge. (hjulsensor og kommunikasjon med bcm)



eab
26/02/20, 01:16
2009modell som har stått mer eller mindre ubrukt i godt og vel et halvår har plutselig fått et par mystiske feilkoder jeg ikke helt finner ut av.

Det er egentlig bare BCM koden om hjulsensoren og PBM koden om utebliven kommunikasjon som jeg ikke blir klok på. Dette har kommet uten at noen har rørt så mye som en skrue på bilen. Den har vært strømtørr, men sist den ble startet (med 12v batteribooster) var ikke disse feilmeldingene tilstede. Den har nå nytt batteri, uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell.

Får ikke til å aktivere serviceläge (eller noe annet for den saks skyld) i PBM. Har prøvd omstart av BCM, uten at det ser ut til å forandre noe. Ved kalibrering av BCM så melder vida om kommunikasjonsfeil med styreenheten. Logget alle fire sensorene, og man ser jo at venstre bak er "litt" i utakt med resten. Kan det være så enkelt som at hjulsensoren er problemet, og kommunikasjonsproblemene er en følgefeil av det?


*Parkbrems fungerer helt fint
*Man kjenner abs'en i bremsepedalen
*Cruisecontrol lar seg ikke aktivere
*Melding i DIM om abs-antisladd krever service
*Ingen awd :(

__________________________________________________ _

https://i.imgur.com/su9Gq7V.png?2

https://i.imgur.com/d272FN8.png?1





*edit: har også fått beskjed om at panseret er åpent ved to anlednigner. Uten at panseret er åpent såklart. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre (?)

sindreleander
26/02/20, 06:42
Har bilen vært strømtom blir det som regel satt masse feilkoder så du må inn å slette feilkoder

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

eab
26/02/20, 11:18
Alle feilkoder relatert til at bilen har vært uten strøm er såklart slettet. Innlegget handler om de feilkodene som ikke lar seg slette.

Vatnehol
27/02/20, 16:11
du har noen feil på listen din som jeg ville sett på før noe annet.
Den første som melder om kortslutning eller brudd. har du kortslutning en plass så vil du få ganske mange feil.
Napp ut sikringen til inner belysningene og se om du kan slette noen av dei andre feilkodene. Ser du har feilkode på alle vinduene og, så det er noe som forstyrrer signaler her.

og så en feil komponent kode ? har du byttet noen moduler ?

Det med abs signalet som hopper slik vil som regel aktivere antiskrens, og etter en stund slå ut abs systemet. Absolutt verd å feilsøke mer her.

eab
27/02/20, 16:26
Alle feilene som omhandler vinduer er satt fordi bilen har vært strømtom og vindusheismotoren har mistet minnet om vinduets posisjon. Auto opp og ned fungerer ikke, av den enkle grunn at jeg ikke har lært opp motorene enda. Så de feilkodene kan man se bort fra.

"CCM-B10884A - LIN Buss B - Interna systemfel - Fel komponent" er også noe å se bort ifra. Denne feilkoden har vært der i alle årene jeg har eid bilen, uten noen merkbare problemer med varmeapparatet.

"CEM-B1D1314 - Innerbelysning #1 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=1) krets - Generellet elektriskt fel - Kortslutning til jord eller öppen krets" er det også bare å se bort ifra. Bilen har ledpærer i interiørbelysningen.

Så igjen, det er BCM og PBM kodene jeg stiller spørsmålstegn ved. Ingen har rørt så mye som en skrue på bilen mens den har stått med defekt batteri. Har allerede bestillt en ny hjulsensor, og håper at kommunikasjonsfeilen i can-nettverket er et resultat av defekt sensor som gir forstyrrelser på noe vis. Feilen detekteres allerede før bilen har rullet så mye som en centimeter.

eab
04/03/20, 19:46
Ny hjulsensor løste problemene :)

sindreleander
06/05/20, 19:14
Bruker også å bli en haug me feilkoder hvis batteriet blir flatt, som regel bare å slette feilkodene

Sent fra min SM-G988B via Tapatalk