PDA

Vis full versjon : glidelagret alternativ til gt3071



HWM
16/02/20, 19:46
noen som har forslag til gode alternativ til gt3071, men med glidelager?

er egentlig godt fornøyd med gt30n jeg har, men den begynner å bli utslitt.
kunne gjerne tenkt meg å gått over til glidelager for å forhåpentligvis få litt lengre levetid, da bilen delvis går som bruksbil/vegbil.
motoren er en relativt mild b230 8v med 940-manifold, så hadde vært et stort pluss å kunne beholde intern wastegate.

Batland
16/02/20, 22:16
Det man med fordel kan fokusere på er at GT3071R turboen har 53 mm inducer på kompressoren og 55 mm exducer på turbinhjulet, 5355.
Garrett og Turbonetics E46 har 5157.
Glimrende E50 har 5357
Turbonetics TNX-30/52 file:///home/chronos/u-1f413146b3e2b70bed9e7eefa642fac8c51ef5bf/MyFiles/Downloads/TN_2016_CATALOG_FINAL.pdf
Precison har 5558 som er en mulighet. https://www.precisionturbo.net/Street-and-Race/ss/450-600HP/details/Street-and-Race-Turbocharger---PT5558-CEA/225
Så har vi GT3271 som har 5155. https://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GRT-TBO-028&Store_Code=tp

Ellers ser jeg at det er Turbopower.no og turbohuset.se som er distributörer for MHI turboer som har enormt stor utvalg og er en glimrende mulighet hvis man kan få bestille det man trenger.
http://turbopower.no/garretturbo.html
http://utbytesturbo.se/turbo-alternativ-utbytesturbo-renovering-fabriksnytt/#pg-360-3 Legg merke til at de skriver at de KAN turbo. Dette er akkurat den innstillingen man trenger at selgeren har for å få dem til å levere det man trenger.



Så finnes det custom muligheter for Borg Warner m.v. hvor man setter en ett Tial eller Garrett Turbinhus på en BW turbo.
Her er det SX-E252 turboen som gjelder. https://agpturbo.com/borg-warner-s252-sx-e-52-61-12709095019/

Her en customlösning fra sverige:
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/125.jpg

https://www.facebook.com/savarmotor/posts/1153243784755107/


EDIT 20.03.2020.

Nå etter Covid-19, en total kollaps i Norsk økonomi og brutte forsyningslinjer, så er det meste snudd på hodet.

Det finnes en uvanlig "bolt-on" turbo produsert i USA, som har T3 turbinhus med integrert wastegate som vi kan kalle for BW7061 eller BSRT425. NTS / STS kaller denne turboen for HPX500. Effektpotensialet, med originalt kompressorhjul, er i nabolaget 425 hp målt på NAV på pumpebensin og prisen blir formentlig langt fra like avskrekkende som det de turbo alternativene som gir sammenlignbare resultater er og blir. :)
Her ett par bilder og noe data:

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/02/173.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/02/175.jpg
Bremsepapirer Cosworth.
Nesten 600 Nm og ganske nøyaktig 450 whp.
Ca. 2,3 BAR ladetrykk på 4000 o/min. på en 2,0L motor. :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/02/174.jpg

Her ser vi "HPX500" turboen som jeg velger å kalle BSRT425.
Til orientering kan denne turboen enkelt oppgraderes med ett "bolt-on" billett kompressorhjul. Videre leveres det også flere forskjellige billett kompressorhjul til denne turboen med inntil 58 mm inducer, men da må kompressorhuset selvsagt maskineres til å passe.

Her ser vi kompressorkartet omgjort til ladetrykk og hp målt på nav og "lett" konservativt ;) oppgitt på både ladetrykk og effekt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/02/176.jpg


Spec. om BSRT425 Turboen.

Inducer diameter kompressor 51,3 mm.

Backwheel diameter kompressor 70,0 mm.

Kompressor trim 54% = Brett register och bra respons.

Kompressorhusets utvändiga diameter 185,0 mm.

Kompressorhusets inlopp 76,5 mm / 3".

Kompressorhusets utlopp 64,0 mm / 2,5".

Exducer diameter turbinhjul 54,3 mm

Singleflow T3 turbinhus med integrerad wastegate, 38 mm.

Skruvat 360 graders axiallager.

Olja in, gängat.

Olja ut, plan fläns typ T3.

Super hydrauliska lågfriktionslager.

HPX500 BSRT425
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/3.png

HWM
17/02/20, 20:28
Var jo interessante forslag alle disse, bare dumt at budsjettet mitt ikke er det største for øyeblikket.
Mest aktuell er kanskje sxe252. hva slags muligheter har jeg der mtp intern wastegate/garret-hus som du sier?
Kjører nå med ekstern wastegate montert på et ford 5 bolt style eksoshus og dette fungerer bra. men hadde vært snedig med en tradisjonell intern wastegate både for å være litt stealth mtp kontroller, og også for å slippe «grenrørsproblematikken» med at det er litt utsatt for å sprekke.

Siden budsjettet er litt begrenset har jeg sett en del på de forskjellige t3/t04 o.l som f.eks atp selger. Regner med dette er litt steinalder, men er alle sammen helt håpløse eller finnes det noen vellykkede kombinasjoner som kan benyttes som lavbudsjett-alternativ?
jeg er langt ifra noen ekspert, så i mine øyne ser jo noen av de komboene ut til å være sånn nogenlunde i samme gate som noen av de som er nevnt her..?
f.eks ihi rhc6 som du nevner(er denne forresten fra gm 6.5 diesel?)
eller er jeg da helt på bærtur? :)

Batland
18/02/20, 17:10
Sånn er det for mange av oss, men uten å si nöyaktig hvor mye man kan bruke på selve turbokjöpet, så blir det vanskelig å finne lösninger.

På generelt grunnlag er det enkelt, men i praksis så har man ikke turbofirma i dette landet som er kompetente. (Vi har en 3 ukers seanse bak oss som viser dette. Enden på visa ble at turboen måtte sendes utenlands. Dette etter at ALLE de "STORE" var kontaktet og alle hadde gitt avslag på jobben.)
Du må derfor kontakte ett mekanisk verksted med dreiebenk og en som kan og vil dreie litt. Vedkommende kan relativt enkelt tilpasse en SX-E252 til det turbinhuset du bruker på GT3071R turboen din nå.

De fleste T3/T4 turboer har egenskaper som ikke er de rette til en trimmet rödmotor. Det finnes noen gode, men fordi utvalget er så stort så er det uendelig mye enklere å kjöpe en slik turbo med feile egenskaper enn å kjöpe de få som er gode valg.

Ang. GM 6,5 så er dette mye motorvolum. Vi ser at eierene av disse bilene ofte oppgraderer fra originlaturbo til Holset HX35 fra Cummings 5,9 motoren og dette uten noen negative egenskaper i forhold til spool up osv. Når vi så vet hvordan Holset HX35 i praksis funker på en mild rödmotor, så er ikke dette noe jeg vil anbefale iallefall.

Jeg tenkte mer på generelt grunnlag og har sett andre RHC6 på finn.no som har hatt betydelig mindre turbinhus enn det 6,5L turboene har.

Batland
19/02/20, 19:35
De som önsker å ta seg ett lynkurs i T3/T4 hybridturboer kan ta en titt her:


https://www.youtube.com/watch?v=Q0_UeX2-mmU

HWM
24/02/20, 22:44
Setter stor pris på tipsene batland.

Jeg tenkte opprinnelig å holde meg rundt 10 tusen. Hvis jeg må ut med noe særlig mye mere enn det, blir det heller å kjøpe en ny lagerdel til gt30n jeg har.
Det finnes kanskje noen lure tiltak for å forlenge levetiden på kulelagrene litt?

Jo mer jeg leser om den, jo mer interessert blir jeg i s252n du foreslo. Men hvordan vil spool-up på denne bli med et .64 hus sammenlignet med gt30? Den har jo et ganske mye større turbinhjul?

Batland
25/02/20, 16:59
Setter stor pris på tipsene batland.

Jeg tenkte opprinnelig å holde meg rundt 10 tusen. Hvis jeg må ut med noe særlig mye mere enn det, blir det heller å kjøpe en ny lagerdel til gt30n jeg har.
Det finnes kanskje noen lure tiltak for å forlenge levetiden på kulelagrene litt?

Jo mer jeg leser om den, jo mer interessert blir jeg i s252n du foreslo. Men hvordan vil spool-up på denne bli med et .64 hus sammenlignet med gt30? Den har jo et ganske mye større turbinhjul?

Det er ett realistisk og fint budsjett så det skal la seg gjöre. :)
(EDIT 20.03.2020. Det VAR ett realistisk og fint budsjett.)

Jeg har alltid synes at folk flest tar noen vanvittige ökonomiske sjanser når de av uforståelige grunner for noen av oss, bare monterer en kulelagerturboer og vi har aldri forstått at de tör å gjöre dette uten å investere i ett eget dedikert oljefilter på oljeslangen til turboen. Jeg har alltid anbefalt dette på det aller sterkeste til de jeg kjenner og vet ikke om ett eneste turboras hos dem som har valgt å fölge dette tipset.
Hvordan "seriöse" turboselgere kan selge kulelagerturboer til hvermansen uten å presisere dette så tydelig at man närmest er ubehagelig tydelig og klar, er nesten utrolig elendig kundebehandling.

Helt umulig å få lagerproblemer hvis man gjör dette. :) RS tuning Bergen tok inn en god del turbooljefilterkit slik at de kundene som kjöpte kulelagerturbo av dem var garantert ett problemfritt eierskap av kulelagerturboen. Sånn gjöres det her lokalt. ;)

Jeg har bare sett gode resultater med GT3071R turboen som er en god turbo som jeg liker. En ny CHRA og ett godt oljefilterkit vil väre ett godt valg for deg.

Ang. SX-E252 på B230 motor, se denne: http://forum.vccn.no/showthread.php?627-Legg-ut-dine-andres-bremsepapirer-og-motoroppsett-her/page66/post#1641

HWM
26/02/20, 19:22
Har du noen eksempel på gode filter? :)

Har søkt litt på nettet, og ser ut som en del bruker samme type inline filter som i bensinsystem, er det en grei løsning?
Og hvor fint bør filteret være?

Batland
26/02/20, 21:11
En helt vanlig oljeforflytter sats med ett Volvo original oljefilter er ett meget godt alternativ. Oljeflödet gjennom en kulelagerturbo er så lavt at ett slikt oljefilter vil gjöre en meget godt jobb. :)

De fineste filtrene er drivstoff filtre til common rail motorer og så har man jo oljefiltre for hydraulikk, men man trenger ikke gjöre vitenskap utav det heller.

Hvis du likevel vil gå vitenskaplig til verks, så er det bypass filter som gjelder:

https://www.youtube.com/watch?v=XemTDNbbfeg

Personlig hadde jeg aldri kjört noe annen system hvis jeg hadde investert kr. 15 000,- til 30 000,- i en moderne kulelagerturbo som EFR eller GTX.

HWM
26/02/20, 22:25
så hvis jeg bruker filterflytter med originalfilter på kretsen til turboen, så vil dette filtrere bedre/finere enn akkurat samme filter på hovedkretsen til motoren pga at oljeflødet ut til turboen er mye lavere? (Jo lavere fløde, jo bedre vil et filter filtrere?)

Forsto jeg deg riktig da? :)

Batland
26/02/20, 23:00
så hvis jeg bruker filterflytter med originalfilter på kretsen til turboen, så vil dette filtrere bedre/finere enn akkurat samme filter på hovedkretsen til motoren pga at oljeflødet ut til turboen er mye lavere? (Jo lavere fløde, jo bedre vil et filter filtrere?)

Forsto jeg deg riktig da? :)
Det er korrekt.

Forklaringen er at alle vanlige oljefiltre er ALT for små til å filtrere all oljen som oljepumpen pumper ut til enhver tid. Alle vanlig oljefiltre har derfor en bypass ventil innebygget og når trykkfallet over filteret når ett visst nivå, så åpner denne og sender ufiltrert olje fra bunnpannen og rett inn i motoren og inn i kulelagrene i turboen som kan rotere med over 100 000 o/min.

Det samme kan umulig skje når samme filter kun filtrerer oljen til en kulelagerturbo, og ergo blir 100% av oljen til turboen filtrert 100% av tiden. :)

HWM
03/03/20, 18:05
Jeg så litt på bremsepapirene du linket til lengre opp her, ang s252. Går ut ifra at det var fixi93 sin motor du refererte til? :)
Med utgangspunkt i grafene hans ser jo s252 med 0.63 hus ut til å oppføre seg ganske likt som min gt3071 med 0.82 hus. Har lenge vurdert å gå ned til 0.6x på gt30n for litt kjappere spool.

Har sett at enkelte firma leverer 0.48 t3 hus til s252, vil dette være verdt å vurdere for å få den litt kjappere, eller vil det være for trangt til å bli særlig vellykket?

Batland
03/03/20, 19:41
Jeg så litt på bremsepapirene du linket til lengre opp her, ang s252. Går ut ifra at det var fixi93 sin motor du refererte til? :)
Med utgangspunkt i grafene hans ser jo s252 med 0.63 hus ut til å oppføre seg ganske likt som min gt3071 med 0.82 hus. Har lenge vurdert å gå ned til 0.6x på gt30n for litt kjappere spool.

Har sett at enkelte firma leverer 0.48 t3 hus til s252, vil dette være verdt å vurdere for å få den litt kjappere, eller vil det være for trangt til å bli særlig vellykket?
Ja, det stemmer.
Jo mindre turbinhus jo tidligere spool up, så enkelt er det bare. :)

RS Tuning Bergen kjörer T3A/R0,48 turbinhus på sin EFR7064 som står på en B230 motor med glimrende resultat. Han klarte 420 hp målt på NAV. Hvis du har höyere ambisjoner enn dette, da bör du velge A/R0,63 turbinhuset.