Logg inn

Vis full versjon : "Ulyd" ved stort rattutslag, lav fart og glatt/snøføre.

Eureka
05/02/20, 16:01
Det er mulig dette er helt vanlig og lyden av sikkerhetssystem som jobber, men følgende hadde det vært greit å oppklare.
( v50 07 mod, 1,6d)

Typisk situasjon: kommer kjørende i 10-15 km/t inn på naboens gårdstun. Snø oppå glatt/ isete underlag. Tar en relativt hard sving venstre mens jeg triller, altså ikke gasspådrag eller brems. Bilen sklir nok mere fremover enn den ellers ville gjort ved tørt underlag.
Da oppstår en " skrapende" lyd som minner om lyden av ABS, ABS- lyd kan jo være litt hakkete, denne er " jevn" i lyden.

Er dette vanlig lyd av noe, ala at ABS slår inn, selv om bremsen ikke er i bruk.

Eureka
05/02/20, 20:27
-og ingen stein mellom bremseskjold og anna, og klaring til bremseskjold er funnet i orden.

jiha1968
05/02/20, 21:21
Tja, bilen din har nok antiskrens (DSTC), som bruker ABS-systemet til å redde dagen. Vil tro det er årsaken til lyden.

Eureka
05/02/20, 22:52
Den har DSTC ja.
Da var jeg ikke helt på jordet, når jeg oppfattet det som en lyd ala ABS. Takker og bukker!

DSTC kan vel skrues av, hadde vært interessant å teste ut om lyden da forsvinner. Selvfølgelig i grei avstand til naboens husvegg. Hehe.

jiha1968
05/02/20, 23:26
Vel, siden det er en Volvo (software) så får du ikke skrudd av antiskrens fullstendig, kun anitispin du får koblet ut, slik at det blir mulig for bilen å komme seg frem i sørpe/løssnø.
Men antiskrenssystemet tillater vanligvis litt mere inspirert kjøring før det stopper morra ved "utkobling".

Positivt å lære seg bilens oppførsel i "kritiske situasjoner" , og har man ikke tilgang på mer eller mindre lukket bane, så får man kanskje lete opp en større og øde parkeringsplass uten alt for mange lysstolper...

Siste Volvo hvor det var mulig å koble ut antiskrens var vel V70R/S60R -07, om ikke V60 i PoleStar versjon lot føreren få samme glede... (joda, det går an å dra ut noen sikringer, men ABS er jo greit å ha også)

Eureka
06/02/20, 00:24
Da legger jeg meg i hvishet om at alt er som det skal være, og lar det bli med det. Takk for svarene.