PDA

Vis full versjon : Håndbrems XC70 - 2008 model elektrisk - manuell girkasse



Monsen
30/01/20, 21:45
Får ikke aktivert håndbrekk når jeg tråkker ned bremsepedal, og der etter trykker inn håndbrekksknappen/hendelen. Lest litt i brukerhåndboken at dersom deter for dårlig spenning på batteriet så vil det ikke være mulig å få aktivert håndbrekksfunksjonen. Sjekket batterispenningen som lå 12,53. Skal ikke det være nok? Eller må man tråkke meget hardt på pedalen for å aktivere, litt i tvil om jeg har tråkket hardt nok.

jiha1968
31/01/20, 09:33
P-bremsen er vanligvis mulig å aktivere både med og uten hjelp av bremsepedalen. Pedalen brukes for å hjelpe El-motorene til å oppnå tilstrekkelig bremsekraft.
Vanligvis vil feil i P-bremssystemet gi feilmelding i DIM (instrumentpanelet) , og siden du ikke har det(?) så kan det være så enkel som feil på selve bryteren i P-bremsknappen.

En feilkodeavlesning med Volvotilpasset leser kan være greit å få tatt, og med Volvos egen kan man f.eks kjøre P-bremsmotorene uavhengig av bryter. ("serviceposisjon" for bremseklossbytte)

Angående batterispenning så går jeg utifra at du målte med avstengt motor, og da er 12,5V fult tilstrekkelig og normalt.