PDA

Vis full versjon : Får bensin og gnist men starter ikke



Martin850
29/01/20, 10:19
Nå har jeg snart gitt opp 940'n. Satt på ny 530 topp og alt av pakninger. Satt på registerreim etter alle merkene og den står riktig. Sylinder 1 er på topp og har sjekket at den ikke kammen står 180 grader feil. Har også hatt en gammel volvo mekaniker som har sett på den, og vi fant ikke problemet.

Den starter nesten noen ganger men vil ikke gå. Må være ett eller annet med tenninga da den ikke vil gå. Gnist på alle 4 og dysene spruter bensin som de skal. Ny tempsensor, svinghjulsensor, lmm, kabler, coil, tennmodul, tennplugger, fordelerlokk, rotor ++

Når motoren står i 0 så peker rotoren nedover, så den står vel feil da? Hvor skal den peke? For når den har gnist og bensin så må det vel være at den får tenning på feil tidspunkt. Bilen viser ingen feilkoder heller. Nå har bilen stått i en måned

spg
29/01/20, 14:09
Du har ikke kobla feil på tempsensor og kladstartdyse? Er samma type kontakt så er fort gjort

Martin850
29/01/20, 14:25
Takk for svar! Men det er ikke kaldstartdyse på min motor. Ser ut som alt er kobla på på som det skal

spg
29/01/20, 14:53
Prøvd med en annen hjerne ?

Martin850
29/01/20, 14:56
Ja, har prøvd med en annen tenningshjerne. Det var ingen forskjell. Har bytta begge bensinpumpene og bensinpumperele også. Ingen forskjell

Martin850
30/01/20, 08:29
Hvordan tennplugger bør man kjøre på disse? Ser at original volvo plugger har to forskjellige typer, med resistor eller uten. Hvordan funker det? Sjekka gnist i går og den er gul

Martin850
30/01/20, 13:52
Update: Har prøvd to sett med nye ngk plugger. Ingen forskjell! Må være tenning på feil tidspunkt. Er det noen som vet hvor rotoren skal stå når motoren er i 0? Prøvde og dra den rundt på starteren uten pluggene i og spruta bensin ut av alle fire. Høres ut som det er bra med komp også

spg
31/01/20, 11:23
Du burde skaffe deg en tenningslampe, skal vel være mellom 8 og 10 grader fortenning på tomgang tror jeg. skal være et merke på reimhjulet på veiva også merker på kåpa rundt med grader på. da får du sett om den tenner riktig

spg
31/01/20, 11:27
Evt prøve å se om den starter på startgass. Du har vel kobla pluggkablene riktig på fordeleren ?

medbakhjulstrekk
24/03/20, 17:42
vet ikke om du har løst det men dersom du verifiserer at den står med stempel nr 1 på topp i forbrenningssyklus (begge ventiler stengt) så er det bare å sjekke om rotor peker på pluggkabel til nr 1. Dersom den har stått lenge kan oljefilmen i sylindrene forsvinne og da forsvinner kompresjon, litt kjøring på starter burde fikse det.

Batland
25/03/20, 21:43
Til denne type problemer pleier jeg å foreslå at fölgende vurderes.
Sett motoren i ÖD tenning syl. 1, dvs at ventilene på sylinder 1 er lukket.
Så maler du en hvit strek på fordelerdrevet kl. 12.
Når tenningspistolen er tilkoblet tennpluggledning til syl. 1 skal merket stå kl. 12.
Når tenningspistolen er tilkoblet tennpluggledning til syl. 3 skal merket stå kl. 3.
Når tenningspistolen er tilkoblet tennpluggledning til syl. 4 skal merket stå kl. 6.
Når tenningspistolen er tilkoblet tennpluggledning til syl. 2 skal merket stå kl. 9.

Hvis dette er ok bör du sjekke kompresjonstrykket og om det er vann i bensinen.

Straydog
26/03/20, 20:36
Vet ikke om du har sjekket at bensinpumpa går, men sist jeg plagdes med en 740 med omtrent like symptomer, så var det gnag på ledninger inn på tanken til bensinpumpa, samt at ledningene til pumpa sto feil, da den nye hadde pluss og minus på motsatte poler.