PDA

Vis full versjon : 2007 Volvo XC 70 uten hengerfeste



Monsen
24/01/20, 22:08
Hvor mye kan det koste å få montert et hengerfeste, hos Volvo eller hos eks Bilextra. Tar for gitt at jeg nok kan montere selve det mekaniske selv, men at det elektriske må monteres av autorisert firma.

FroBe
24/01/20, 23:00
Hvis du er istand til å følge monteringsanvisninger på engelsk så kan du gjøre alt selv.
Sjekk de forskjellige versjonene av Tow bar / Tow hitch i listen fra Volvo for bilen din, og velg hva som passer deg best:
https://accessories.volvocars.com/InstallationInstruction/Search/no-no/V70(00-08)/2007/D5/automatic?query=

jiha1968
25/01/20, 01:29
Lurer meg på om ikke TRM-modulen eller CEM trenger litt SW fra Volvo før det blir 100%, om man da ikke bruker en tredjeparts "TRM-modul".

FroBe
25/01/20, 12:00
Måtte lete litt før jeg fant noen referanse til VIDA, vanligvis pleier det å være på slutten, men her sto det midt i teksten:

Applies to connection of the function for automatic rear fog lamp deactivation

Note!
The function requires car-specific software. Program the software according to the service information described in VIDA.

Slik jeg forstår det så kan innlasting av ny software få bakre tåkelys til å automatisk bli slått av når man kobler på en tilhenger?

Alfs80
25/01/20, 14:28
Kjøpte mitt feste pluss el sett på Mekonomen til min s,80 jeg måtte ikke inn og få lastet inn sw selv om dem sa at jeg sikkert !åtte det😎

jiha1968
25/01/20, 15:26
Alfs80, det kan jo komme av at Mekonomen stort sett bruker 3.-parts elektronikk fra bl.a. SepAB/TrailerSafe,
som enkelt sagt kun er en reléboks, passivt tilkoblet lysene i bilen,
mens Volvos TRM-modul kommuniserer med CEM/REM via CAN-bus.
Og skulle det være en Volvo TRM-modul i bilen din, så kan jo ulikheten skyldes at din S80 er litt mere Ford enn P2-bilene i denne avdelingen,
eller at f.eks tåkelysautomatikk er fraværende. (varsling om tilstand på tilhengerens blinklys er vel ikke tilgjengelig på P3-chassiet om jeg ikke husker feil)


FroBe: Mener det er en funksjon du kan velge via SW ja, om det ikke er valgt begrensninger som Ryggelys eller ladeuttak på pinne 2 i 7-polt kontakt.
Har du 13 polt uttak, så er det selvfølgelig enklere å få i både pose og sekk.

Monsen
26/01/20, 11:44
Takker for utfyllende svar.