PDA

Vis full versjon : Stabstag bak V70N



EvenTurbo03
18/01/20, 21:32
Noken som har bytta Stabstag bake på p2 Volvo? Ha vore greitt me framgangsmåte, når eg skifta framme vart d eit skikkeli styr

jiha1968
19/01/20, 02:12
Og da mener du lenkearmene (rakkel-stagene) mellom krengningshemmeren og hjulopphenget, eller selve krengningshemmeren?

Lenkearmene er jo rimelig rett frem å bytte, men selvfølgelig kan rust skape utfordringer, så stålbørste, godt håndverktøy, rustløser og vinkelsliper med kappskive, eller bajonettsag kan være greit å ha for hånden.
Skal du bytte krengningshemmer må eksosanlegget løsnes m.m.

EvenTurbo03
19/01/20, 13:28
Va nok sjølve krengingshemmeren eg tenkte på ja. Så er ikkje berre å lirke ut alså?

jiha1968
19/01/20, 14:30
Det er lov til å håpe, men nei, eksosanlegget må senkes*, håndbrekkwirene løsnes fra traversen, og i noen tilfeller må støtdemperne løsnes for å få nok klaring.

Men fikset du å bytte framme, så går det nok greit bak også.

*kan gjøre jobben lettere ved å dele eksosanlegget bak katalysator, for så å fjerne det i ett stykke fra bilen, men da er det greit å ha noen ekstra hender.

EvenTurbo03
29/01/20, 20:58
Har nå skiftet stabilisatorstage bak, med hjelp av svogeren min. Måtte løsne håndbrekkwirene, eksosanlegge senket vi rundt 30cm. Vi fikk akkurat ikkje nok klaring, så vi løsnet indre feste på bærebrua, kontroll armen (?) og støtdemperen. Da fikk vi den gamle ut, og den nye inn. Det som tok lengst tid var å få på plass boltene igjen på indre bærebru og kontroll armen :rolleyes:

jiha1968
29/01/20, 21:03
Da er det bare å klappe seg selv på skuldren for godt utført arbeid:)

EvenTurbo03
29/01/20, 21:24
Ja vart mildt sagt glad når det var på plass :D