PDA

Vis full versjon : 940'n starter ikke!



Martin850
09/01/20, 10:10
Hei! Har en 1992 modell 940 med B200F motor som har gått 538 000km. For en uke siden når jeg skulle på jobb ville den ikke starte, og har ikke fått start siden det. Har hatt bilen siden november og den har vært tungstarta så lenge jeg har hatt den, men har alltid starta til slutt, og gått som den skal.

Nytt:
Tennkabler
Coil
Tennmodul
Bensinpumpe under bilen og filter
Komplett armatur med ny pumpe
Alle bensinslanger
Registerreim
Luftmengdemåler
Svinghjulsensor
Nye Tennplugger
Fordelerlokk og rotor

- Får bensin fram til fuelrail (begge pumpene funker)
- Det er gnist på alle fire pluggene
- Starter funker som den skal
- Den tenner litt noen ganger
- Etter å ha prøvd å starte i 10-15 sekunder så er tennpluggene fulle av bensin
- Kamaksel og veiva står der det skal
- Prøvde å trillestarte den, og da gikk motoren i 5 sekunder på 300rpm og så døde den

Håper noen har noen forslag :)

volvo245gl
10/01/20, 19:07
Hei! Har en 1992 modell 940 med B200F motor som har gått 538 000km. For en uke siden når jeg skulle på jobb ville den ikke starte, og har ikke fått start siden det. Har hatt bilen siden november og den har vært tungstarta så lenge jeg har hatt den, men har alltid starta til slutt, og gått som den skal.

Nytt:
Tennkabler
Coil
Tennmodul
Bensinpumpe under bilen og filter
Komplett armatur med ny pumpe
Alle bensinslanger
Registerreim
Luftmengdemåler
Svinghjulsensor
Nye Tennplugger
Fordelerlokk og rotor

- Får bensin fram til fuelrail (begge pumpene funker)
- Det er gnist på alle fire pluggene
- Starter funker som den skal
- Den tenner litt noen ganger
- Etter å ha prøvd å starte i 10-15 sekunder så er tennpluggene fulle av bensin
- Kamaksel og veiva står der det skal
- Prøvde å trillestarte den, og da gikk motoren i 5 sekunder på 300rpm og så døde den

Håper noen har noen forslag :)

Det første som faller inn hos meg når du sier tungstartet, så prøv å bytt tempsensoren som sitter under innsuget ved nr 3 sett forfra. Litt vrien å komme til.
(Jeg bruker en avsaget 19mm, da kommer jeg til)
Hvis den registrerer feil, så tror bilen det enten er kjempekaldt, eller varmt og justerer tenning etter det. Da blir den tungstartet.
Samtidig skader det ikke å ta en kikk på Lambdasonden. Mye sot på den kan motor få beskjed om at noe er galt og vil ikke starte.

Batland
10/01/20, 19:27
Når du sier at bilen etter oppstart går som den skal, så må vi jo da anta at ikke noe er direkte defekt, ikke sant? Den fusker ikke, drukner ikke tennplugger, motoren dauer ikke i lyskryss osv osv.

Da kan vi konsentrere oss om startvanskene. Det er hovedsaklig to ting som gir startvansker:
1. Svak gnist. Utslitte originale deler eller noe billig kinadritt er ofte forklaringen her.
2. Elendig forstøving av bensinen. Totalt utslitte dyser er hovedproblemet her. Når man TESTER sine gamle dyser så blir det ikke sjelden slik:


https://www.youtube.com/watch?v=rvMFdNjjqv0

GENUINE BOSCH Design III er slik det bör/må/skal väre:


https://www.youtube.com/watch?v=VfynoxL2RZI


Ellers forutsettes det selvsagt at det er REN BENSIN i fuelrailen og ikke 95 oktan iblandet både etanol og endel vann.

Martin850
12/01/20, 17:00
Takk for forslag! Jeg har sjekka på Mekonomen og på Biltema om de har tempsensoren, og der har de en type sensor. Er det ikke to temp sensorer? En til speedometeret og en til tenninga? Og om det er det er disse sensorene like?

Biltema artikkelnummer: 61582

volvo245gl
13/01/20, 15:18
Takk for forslag! Jeg har sjekka på Mekonomen og på Biltema om de har tempsensoren, og der har de en type sensor. Er det ikke to temp sensorer? En til speedometeret og en til tenninga? Og om det er det er disse sensorene like?

Biltema artikkelnummer: 61582

Den fra Biltema kan være rett type. det finnes 2 typer kontakter. En buet og en firkantet. du må nok se hvilken du har.
Den fremre er ikke make til den bakre. Så det er ingen vits å prøve å bytte om de.
Buet:
https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/kontakter/givere/vanntempmaler-ps447a23-530091no
Firkantet:
https://www.eurodel.no/sensor-motortemperatur-eps-1-830-192

Vil ikke anbefale Biltema sin til ant en å teste om motoren starter bedre. De varer ikke lenge....

Mer om sensoren kan du lese her:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#EGRValve

Martin850
13/01/20, 17:23
Takk for hjelpen :) Bilen startet med ny tempsensor (300kr på Mekonomen)

MEN etter 20 sekunder på tomgang så fløy tennpluggen på sylinder 2 ut. Fy f det smalt. Bilen stater og går på 3 sylindre da, men kan jo ikke kjøre rundt sånn.

Prøvde å gjenge opp på nytt, men det ble bare enda verre. Så nå ser det ut som jeg må ha ny topp....

Er det samme topp på B200F som på B230FK, eller om noen har noen tips på åssen jeg får det tett?

HansOla
13/01/20, 17:29
Sett inn helicoil eller løsgjeger [emoji4]

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Martin850
14/01/20, 12:28
Funka ikke med helicoil heller. Tennplugghullet ble helt ødelagt når jeg prøvde å gjenge opp på nytt. Så tror jeg må ha ny topp. Men vet ikke om 530 toppen passer på B200F motoren, noen som vet det?

HansOla
14/01/20, 12:49
Toppen er lik ja, sammenligne med ei toppakning om forbrenningskammeret er like stort

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Martin850
15/01/20, 09:50
Hvordan får jeg på fordelerlokk da? Ser på noen motorer at det er en kabel som er kobla på fordeleren, og det er det ikke på min motor. På toppen står det "1000530" men ser at den jeg har funnet på finn har samme nummer, men annet type fordelerlokk. Har bilder, men vet ikke åssen jeg legger ut bilde her på forum