PDA

Vis full versjon : Hva er normalt oljeforbruk XC70 D3 -12?



Larssin
04/01/20, 13:09
Leste av oljenivået på bilen i går, elektronisk peiling. Bilen ble kjøpt i sommer av merkeforhandler og det ble tatt en service før levering. Jeg har nå kjørt snaut 8400 km. Jeg har tidligere hatt en -02 XC70 med bensin og der trengte jeg aldri å etterfylle, selv den hadde passert 300k. Legger ved et bilde.

1 Er dette et normalt forbruk?

2 I instruksjonsboken så står det at hvis man får beskjed om lavt oljenivå, så må man bare fylle 0,5 liter. Vil det si at bilen
har brukt ca 0,25 liter olje på de km jeg har kjørt? Ettersom nivået er midt på skalaen.



http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=2952&gal=gallery&type=full

René Fredriksen
04/01/20, 15:50
Spørsmålet til deg blir som følger, har du sjekket nivået tideligere på denne? Eller er dette første gang? Meget mulig det ikke er blitt fyllt mer olje enn dette i utgangspunktet da motoren ua sett bare blir fyllt til 3/4 på peilepinnen. Om dette gir fullt utslag på den digitale eller slik din er husker jeg ikke i farten.


Men skulle et vise seg at din bil faktisk har brukt 0.25l på 8k km så er dette ikke gale i utgangspunktet :) alle moderne motorer bruker en liten skvett da det vil ligge en tynn oljefilm i sylinder vegger som sniker seg forbi stempelringer/samt damper av stempler fra varmen av forbrenning.

Larssin
04/01/20, 20:04
Spørsmålet til deg blir som følger, har du sjekket nivået tideligere på denne? Eller er dette første gang? Meget mulig det ikke er blitt fyllt mer olje enn dette i utgangspunktet da motoren ua sett bare blir fyllt til 3/4 på peilepinnen. Om dette gir fullt utslag på den digitale eller slik din er husker jeg ikke i farten.


Men skulle et vise seg at din bil faktisk har brukt 0.25l på 8k km så er dette ikke gale i utgangspunktet :) alle moderne motorer bruker en liten skvett da det vil ligge en tynn oljefilm i sylinder vegger som sniker seg forbi stempelringer/samt damper av stempler fra varmen av forbrenning.

Jeg burde nok ha skrevet at jeg har sjekket tidligere og da stod oljenivået på maks.

havkattnorge
31/01/20, 21:14
Kjørte i slutten av juni (under første hetebølgen) T/R Bergen til Calpe, omtrent midt mellom Valencia og Alicante, ca. 8k km på 9 dager. Vel 2 døgn hver vei. Vi var 2 sjåfører.

Bilen fungerte utmerket, eneste som ikke gjorde det var AC-kompressoren. Godt mulig fordi at den omtrent aldri har vært brukt i Bergen. Googlet Volvoverksteder i området og der var overraskende mange, både i nevnte byer, men nærmest, rundt 5 mil borte var det et Volvoverksted i en by med navn Gandia (høres ut som noe i Afrika) https://www.autosweden.es/

De var like dårlig i engelsk og tysk som vi er i spansk. Google Translate fikset dette utmerket både i e-mailutveksling som da vi «snakket» sammen på verkstedet. Vi avtalte verkstedsbesøk en tirsdag hvor de fant ut at kompressoren måtte byttes. De var skikkelig seriøse og garanterte ikke bilen ferdig til torsdag, da de måtte få kompressoren fra Madrid. Det skriftlige tilbudet de gav på jobben var EUR 1.200, et par-tre tusenlapper mindre enn i Norge og kom ikke delen i tiden ville det ikke koste oss en krone. Den kom dagen etter.
I mellomtiden fikset de en leiebil til oss for 10 EUR pr. døgn. Bilen var en Nissan Mikrobe som var bulket hele veien rundt. Med sine anslåtte 60 hk var den ikke noen racer, men den var bedre enn å ta bussen.

Torsdag var bilen fikset til skriftlig avtalt pris. Da vi hentet bilen var den vasket og polert utvendig, støvsuget og rengjort innvendig. Dette har vi aldri opplevd i Bergen. De syntes for øvrig at dieselvarmeren var litt spennende, de visste jo at slike finnes, men de hadde aldri fysisk sett en slik.
Verkstedet ligger i en gate som mer lignet noe i Midt-Østen enn her hjemme. Vi tittet på hverandre og ble mer enn rimelig skeptisk, men OK. Verkstedet, som heter Auto Sweden Gandia var det reneste og peneste vi noen gang har sett. Verkstedet leverte varene som forhåpet. Volvos velkjente logistikk og kvalitet fungerer tydeligvis også i Spania selv om bilmerket der er heller mindre enn smalt. Så til sommeren vil bilen bli satt på samme verksted for gjennomgang og evt. fiks av ting som bør bli fikset mens vi koser oss på stranden.

Dette var en seriøs digresjon fra oljeforbruk, men de som ikke vil lese må naturligvis droppe det.
Tilbake til trådens emne, vi med vår 15 år gamle Volvo (D5, BSR 200 hk/480 NM) kjørte hardt for å komme frem fortest mulig. I Tyskland var vi oppe i 230 km/t etter speedometeret, 215 etter gps og hadde 300 omdreininger igjen før rødt på turtelleren. Svære Mercedeser og BMV-er kjørte mye raskere enn oss så vi la oss i midtfeltet og kruset i vei på rundt 150-160 km/timen.
Oljeforbruket var knapt målbart og drivstofforbruket på hele turen var 0,55, noe som må være greit da vi ikke la vekt på å kjøre mest mulig økonomisk.

MadAss
01/02/20, 13:44
Oljeforbruk inn til 5,0 l / 10 000 km er ansett som normalt på denne motoren.
Men tror aldri jeg har vært bort noen av disse motorene som har brukt så mye olje.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk