Vis full versjon : Mistet lys i skjermer + knapper for tåkelys
Hei!
Har en 2003 V70ii som plutselig har blitt mørklagt (selve instrumentskivene lyser opp), men knappene for tåkelys og valg av nærlys er mørke (diodene lyser ikke opp) pluss at baklyset på skjermene med meldinger etc er mørke.
Får heller ikke langlys til å stå på, hvis jeg drar bryteren mot meg så hopper den bare tilbake selv.
Noen tips?
Mvh
Kristoffer
Det er et kjent problem for gamle V70N som du har, det er dårlige loddinger i LSM (lysbrytermodulen).
Du finner minst en tråd om det i underforumet for eldre modeller enn 2008.
LSM kommuniserer via LIN-buss med CEM, der alle reléer for lysene er plassert. Nivå for lysstyrke i interiørbelysning videresendes fra CEM over CAN-bussen til alle moduler.
Radio kommuniserer med CEM på CAN-buss.
Hvis du kobler ut LSM så får du heller ikke låst fast fjernlys, så symptomene stemmer med feil på denne (eller CEM). Denne modulen er lett å løsne hvis man hjelper til fra baksiden (via deksel i enden av dashbord).
Kjenner du noen du kan byttelåne med så tar det ikke lang tid å sjekke om den er synderen.
Hvis problemene dukker opp igjen, og du ikke har fått tak en byttemodul, så kan du prøve å få LSM-modulen din reparert.
Hvis du spør fint på et radio/TV-verksted eller en yrkesskole så kan de sikkert lodde på nytt disse delene som står i denne reparasjonsveiledningen:
https://www.obdtuning.se/Homepage/Download-File/f/996038/h/1fdcc1e43ff7afa7e0c3d9b57838b6f8/Volvo+LSM+repair
Hei! Tusen takk for raskt og detaljert svar. Hadde den inne hos mekonomen nå hvor de loddet alt i markert felt, men den er fortsatt død, dessverre. De knota litt med loddingen, så jeg ble litt usikker på om det gjort skikkelig..
Rundt årtusenskiftet ble det innført blyfri lodding på grunn av RoHS-direktivet fra EU.
Dette medførte enkelte innkjøringsproblemer, både på forbrukerelektronikk og i biler.
Med V70N opplever vi det vanligvis som problemer med DIM, LSM og HU-850 bilstereo.
Sjekk om en lokal hugger har en slik modul du kan bytte med. Jeg er usikker på om alle årganger er kompatible, men det er minst tre varianter (halogen med høydejusteringshjul, xenon uten høydejusteringshjul, og USA-halogen uten høydejusteringshjul).
Rundt årtusenskiftet ble det innført blyfri lodding på grunn av RoHS-direktivet fra EU.
Dette medførte enkelte innkjøringsproblemer, både på forbrukerelektronikk og i biler.
Med V70N opplever vi det vanligvis som problemer med DIM, LSM og HU-850 bilstereo.
Sjekk om en lokal hugger har en slik modul du kan bytte med. Jeg er usikker på om alle årganger er kompatible, men det er minst tre varianter (halogen med høydejusteringshjul, xenon uten høydejusteringshjul, og USA-halogen uten høydejusteringshjul).
Hei!
Jeg har nettopp fått tak i en byttemodul, men det ble ingen forbedring av det heller.
Så da er jeg like langt, dessverre :)
Kan det være hendel eventuelt?
Har du prøvd å koble av batteriet for å resette CEM?
Når du kobler på batteriet igjen så skal tenningsnøkkelen stå i posisjon II (påslått).
Det har jeg ikke prøvd. Skal gi deg tilbakemelding da det er testet. Takk igjen
ADMIN bør flytte tråden til riktig forumdel... (Fra P3 til P2)
Vil tro det kan være greit å gjøre en feilkodeavlesning, om det ikke hjelper med Svensk reset.
Får du lys i radio og klima, er det mulig å slå på kun parklys, virker tåkelysknappene?
Og om LSM er uresponsiv, så styrer den vanligvis lysene i bilen med en LIN-bus kabel til CEM, og akkurat den kabelen har en avgreining som går til CPM oppe/framme i venstre hjulhus. (kontakt til eventuell Ardic Varmer)
Så problemet kan skyldes defekt drivstoffvarmer (CPM) eller feil i kontakt/kabelstamme ut dit. (saltvann/veistøv i kontakten?)
Hei! Utførte en resett nå, men hadde ingen effekt.
Klima og radio fungerer normalt, men lysbryter for nærlys etc har null respons, ingen lys i tåkelysknapper heller.
Og fjernlys står ikke på selv, den hopper tilbake selv. Må holde hendel mot meg for å få fjernlys.
Hei igjen
Lyset på skjermene kommer og går litt på kveldstid.
Er det noen sensor som gjør at den switcher mellom dag og kveld?
Det tar noen sekunder, så kommer baklyset på instrumentene også.
Men hovedlysmodulen er fortsatt død.
Sensor mellom natt og dag-intensitet for instrumentbelysning sitter i bunnen av radioen, et lite rektangulært hull til høyre for volumkontroll.
Og sitter den ikke i radioen, så sitter sensoren for interiørbelysningen rett under knappen for Gulv-luftstyring på CCM...
Men den fungerer jo slik at den senker lysstyrken i mørke omgivelser, og øker lysstyrken på dagtid/lyse omgivelser.
Det ser ut til at du ikke bare har én feil i lyssystemet, men flere: Dårlig kontakt i DIM, feil med kommunikasjon mellom LSM og CEM, og muligens feil i venstre rattspak.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.