PDA

Vis full versjon : Høyre sidevindu foran vil ikke opp! "Krise"!



Torsen67
31/12/19, 16:10
Hei. Kjørte vinduet litt ned for å lufte litt. Kjørte det så opp, men da begynte det bare å kjøre seg helt ned av seg selv og døde helt. Hva sjekker jeg? Må bruke kjerra om 3 timer:mad:
D5, 2002 mod.

Alfs80
31/12/19, 17:21
Kan vel kjøre med vinduet nede i denne deilige brisen😎sjekk sikring først

Alfs80
31/12/19, 17:24
Har du sjekka at ikke er bryteren som har tatt kvelden?leste noe her en plass om dårlig kontakt i bryter

Torsen67
31/12/19, 17:41
Ja, må sjekke sikring. Er det bare å vippe bryteren opp og ut av hullet den sitter i?

Alfs80
31/12/19, 17:57
Kjenner ikke til V 70 men du løfter vel ramma opp med alle bryteren.jukk litt med bryteren se om det skjer noe med Bryteren da😎

Alfs80
31/12/19, 18:01
Har du fjernkontroll åpne/luke bilen så kan du jo prøve låse bilen med holde knappen nede se om vinduet går opp da

FroBe
31/12/19, 18:11
Hvis du ikke har mekaniske skader i vindusheisen (blå klips som knekker) så bør du kalibrere heisen på nytt:
http://forum.vccn.no/showthread.php?70132-Howto-Kalibrere-vinduer-som-ikke-stopper-der-de-skal

locked
31/12/19, 19:32
MÃ¥ bruke kjerra om 3 timer:mad:
Om du ikkje får det til på anna måte tar du berre av dørpanelet og koblar strøm direkte på motoren og køyrer vinduet opp.

Torsen67
01/01/20, 16:53
Sikringen er ikke gått. Så da er det i orden. Hørte det klikket i venstre dør når jeg tok sikring nr 27 ut og inn. Men siden jeg er alene så vet jeg ikke om det klikket på høyre side. Ganske sikker på at dette er elektrisk relatert. Noen som vet om strømmen først går til hovedpanel på venstre dør, så over til høyre dør? Prøvde å brekke ut panelet, men satt som fy.

jiha1968
01/01/20, 18:18
DDM/PDM er skrudd fast på baksiden av dørtrekket...

Sikring 27 er felles for strømmating til heismotor i begge framdørene (DDM/PDM)
Utover den, er det kun CAN-bus som er felles for framdørene,via CEM.
Sikring 35 og 36 er til låsesystemet i døren.

Hvilket vindu er det som ikke lar seg kjøre? EDIT: ser omsider at det står høyre foran* i overskriften...


Sjekk kabelbrudd mellom dør og bil, som regel oppe ved kontakten på døren (sort eller rød-hvit kabel) eller så er det jo en mulighet for brudd i motor eller defekt PDM/DDM.

Angående å lukke vinduene med fjernkontrollen, så tror jeg ikke det er mulig på pre-facelift.

*hvis høyre vindu hverken kan kjøres med DDM eller PDM, så er det neppe feil på bryterne iallfall. Så det ligger an til kabelbrudd eller brent motor, om ikke PDM har sovnet for godt.

Torsen67
01/01/20, 18:59
Ok, da fikk jeg vinduet opp igjen. Prøvde å få opp bryterpanel på venstre dør, samt dunket og slo i det. Plutselig var det liv. Sikkert dårlig kontakt i bryteren eller noe. Får ta av trekket en dag og se over. Har oxyderings- og vaselinspray. Det pleier å hjelpe på sure kontakter.

FroBe
01/01/20, 20:01
Første generasjon V70 brukte vel strømbrytere i dørene for å styre vindusheisen, disse måtte gjerne renses hvis kontaktpunktene ble korrodert eller brent.

V70N styrer vindusheisene via CAN-buss, sensorer og reléer, der man gir bilen kommandoer med trykknapper i førerdøren.

Det sitter kontakter under DDM/PDM i dørtrekket, men det er mye mer sannsynlig at det kan bli dårlig kontakt i kontakten mellom dør og karosseriet siden kabelen er utsatt for bevegelse hver gang man åpner døren.