PDA

Vis full versjon : Full Boost ved kald motor, 60% Boost og vibrasjon ved varm motor



lollus
19/11/19, 20:29
Hei har en s60 2.0T 2002mod som beskrevet i tittelen vibrerer og produserer nermere 60% av maxboost når motoren er varm. når den er kald får jeg full boost uten vibrasjoner. Har skifta turbo da jeg antok at den var begynt å bli slitt uten hell. Ny fremre labdasonde også uten forskjell. Har ingen feilvarsler eller koder. Tennpluggene ser og virker i orden når jeg ohmer dem. Torqlink motorfestet er skiftet. Boosten burde ligge rundt 1bar med mitt opsett.

Har Vida DICE så kan komme med grafer og verdier om ønskelig.

Leste noen som har lignende boostproblemer fant feil ved engine coolant temp sensor. Har ikke sjekket dette men tempmåleren i dashen fungerer fint + ikke noe unormal viftegang.
Har en knapp på kansje for lite fuel da boosten var i taket i en periode lambdasonden var defekt

Noen som vet hva jeg burde sjekke? tips?
Hilsen en stk frustrert sunnmøring

jiha1968
20/11/19, 19:24
Hei, når symptomene er tilstede, sjekk med VIDA om ECM rapporter fornuftige verdier fra sine 3 temperatursensorer, og hva MAP-sensoren viser. (sammenlign med verdier fra kald motor)
Kontroller at slangen fra innsug til BOV/CBV på kompressorhuset er uten sprekker og sitter godt.

Klem igjen slangen til WastGate for å se om turboen blir kvitt nok eksos til å klare å levere ladetrykk og servere det gjennom slanger og intercooler om den fikk lov.
(du vil få kutt i bensintilførselen ved kraftig overtrykk ved testing, men ikke frist skjebnen for mye)
Prøv å kjør med bortkoblet MAF.

EDIT: overså at motoren vibrerte, så da må jeg kanskje henge meg på de andre nedenfor her angående coil, selv om det er litt pussig at det ikke er feilkoder på coil/feiltenning, men så spørs det jo også hvordan motoren "vibrerer", om det rister eller nøkker, og hvordan det høres ut...

4x4vinge
20/11/19, 23:36
Tror du har en coil som jukser

jerognal
21/11/19, 13:29
Typisk tegn på dårlig coil da de som oftest svikter ved varme, men kan funke så lenge de er kald. Ristingen tyder på en sylinder som ikke tenner. Når du har problemet, ta av en pluggkabel om gangen og se hva som skjer. Om duu finner en sylinder som du ikke får forverret gange ved å ta av, har du funnet den som feiler.

FroBe
21/11/19, 13:37
Hvis coilen er permanent defekt så får man også en feilmelding i VIDA hvilken sylinder det gjelder, men har ingen erfaring hvis den jukser periodisk eller er dårlig.

Man løsner ikke pluggkabel med høyspenning på, de går direkte fra coil til tennplugg, man løsner coil-kabler med 12V-spenninger.

Jeg har alltid en reserve coil liggende i verktøyrommet, alt man trenger for å bytte dem er et 10mm pipeverktøy.

lollus
24/11/19, 23:44
hoi her har jeg ikke fått beskjed om at det har blitt svart. Takk for alle gode svar!

Ja tenkte på feiltenning selv, lette etter skjema for å ohme coilene men fant ikke noe fornuftig. Skal gjøre som beskrevet og rapportere om evt funn :)

lollus
02/12/19, 15:32
nye coiler er i posten, bestilte kun 2stk foreløpig. Har plugga ut og inn en og en coile når motorn går og hører at motoren fusker med en gang jeg napper ut en coil. Så ingen er permanent ødelagte iallefall. Bestilte også nye tennplugger. Fant imidlertid ut at ene motorfeste foringa var gåen så kommer til å skifte den også.