PDA

Vis full versjon : Vibrering XC60



AndreBendikse
21/10/19, 19:30
Noen som har vært borti vibrering når man bremser? Er byttet skiver/klosser flere ganger men vibrering kommer tilbake etter et par mnd. Er også byttet calipter.

jiha1968
21/10/19, 22:59
Hei, er bilen i daglig bruk gjennom hele perioden fra du har byttet bremsedeler til vibrasjonene oppstår, eller står bilen av og til ubrukt i lengre tid, inne/ute?

Hvilke(n) caliper har du byttet?
Brukt samme merke skiver og klosser hver gang, eventuelt fra hvilke(t) merker/produsenter?
Rengjort skikkelig i klossenes glidespor?
Fulgt produsentens anbefaling for innkjøring av bremsene?

Sjekket bærearmsforingene nøye?
Kjennes vibrasjonene mest i rattet eller i setet?
Er noen av bremseskivene varmere enn de andre?
Km-stand, og har det vært noen tidligere reparasjoner i hjuloppheng?
Brukes det momentnøkkel (eller i det minste momentstang ved bruk av slagtrekker) ved montering av hjulene?

AndreBendikse
22/10/19, 03:01
Hei. Vibreringen kjenne i rattet. Bilen er mer eller mindre i daglig bruk. Er calipter foran som er byttet, mener det va på høyre side. Er kun brukt originale deler på bilen og alt er gjort på merkeverksted. Hjulene er også satt på med moment. Det jeg syntes er rart er at i begynnelsen etter bytte av skiver så er vibrasjonen helt borte i et par mnd. Kam ikke kjenne at bremsene er unormalt varme.

jiha1968
22/10/19, 08:07
Etter en grundig sjekk etter myke foringer, ville jeg faktisk ha prøvd en omgang med uoriginale skiver, velg gjerne skiver som også er "lakkerte" på friksjonsflatene, for å unngå vasketeknikk-problemer.
Be spesifikt om at verkstedet følger innkjøringsprosedyren, om du ikke foretrekker å gjøre den selv.
Når det gjelder klossene, så sørg for at du får tak i Premium- eller Low-Dust- utgaven fra den aktuelle produsenten, eller original-klosser, da de billigste ettermarkeds standardklossene ofte støver mer enn du ønsker. Og ja, du skal ha nye klosser til nye skiver.

4x4vinge
26/10/19, 14:16
bytt hjulager har vært problemer med kast dær

MadAss
26/10/19, 17:34
Som beskrevet over, bytt hjullager.

Volvoverkstedene skal også ha verktøy for å måle ut kast i bremseskiver og nav.
Har selv vært bort i gjentagende bremsevibrasjoner på Xc60. Etter utmåling og bytte av et hjullager, ble bilen ok.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk