PDA

Vis full versjon : Div. vedrørende dieselvarmer.



Torsen67
13/10/19, 16:20
Dukker stadig vekk opp spørsmål vedr varmeren jeg ikke finner andre steder, så lager like godt en egen tråd. Har tatt den ut for å bytte flammevakt. Men etter å ha tatt av lokket på toppen så får jeg ikke innmaten ut av hylsa!? Sitter dønn! Ser at hele motoren er løs. Regner med at jeg får skrudd denne fast igjen fra undersiden?

Alfs80
13/10/19, 16:35
Og skruen ligger i bunnen

Torsen67
13/10/19, 17:39
Og skruen ligger i bunnen
Hva mener du? Detter skruen som holder motor på plass ned i bunnen?

Torsen67
13/10/19, 17:48
Blendet kjølevannslangene til brenneren for å kunne bruke bilen mens brenner er ute. Ingen varme i varmeapperatet. Normalt? Må jeg koble sammen disse to slangene for å få riktig sirkulasjon?

cortinaterje
13/10/19, 21:22
Jeg ville koplet sammen slangene. Mange gjør det ved å la vannpumpa sitte igjen i bilen.
El,motoren og vifta på toppen må ut sammen med hele innmaten. Prøvd å ta ut pluggen og de to termostatene. Og tre små skruer mener jeg å huske.

Christian
13/10/19, 21:57
Hvis du tar ut glødepluggen kan du bruke en forlenger el.l. til å vippe ut brennkammeret med inn i det hullet.

Torsen67
14/10/19, 08:56
Ok, pluggen tenkte jeg ikke på nei. Høres logisk ut😊 Får prøve å koble slangene i sammen med en nippel så lenge.

Torsen67
14/10/19, 16:47
Får det ikke til å stemme at kjøleslangene må være koblet til dieselvarmer for å få varme i varmeapparatet? Når dieselvarmer er skrudd av, så går vel ikke kjøleveska igjennom denne sirkulasjonspumpa før den går til varmeregisteret?

jiha1968
14/10/19, 20:07
Får det ikke til å stemme at kjøleslangene må være koblet til dieselvarmer for å få varme i varmeapparatet? Når dieselvarmer er skrudd av, så går vel ikke kjøleveska igjennom denne sirkulasjonspumpa før den går til varmeregisteret?

Joda, dieselvarmeren er koblet inn i serie med kjølevannsløyfen til varmeapparatregisteret, problematisk å få til noe særlig funksjon uten.
Følg cortinaterjes råd, slangene må kobles sammen, ikke blokkeres, ellers blir det en kald fornøyelse på denne tiden av året ja...

Torsen67
14/10/19, 20:22
Flott, da var ett 90 graders bend montert og det ble varm igjen. La på ei plate foran radiatoren også. Satser på å få en litt varmere bil i år.

Torsen67
17/10/19, 09:20
Da er brenneren demontert.
Her var det mye tjafs. Kun en av skruene holt el-motor på plass. En halvt ute, en lå nede i brenneren. "skåla" som sitter rett over rotoren nederst på akselen er så og si borte/spist opp. Forøvrig så lå alle delene på denne akselen nede i brenneren. Temp.føleren jeg tidligere loddet på med loddehylse datt av, av seg selv. Kolben var i tillegg full av diesel. Sikkert så mye som 2-3 desiliter. Har forøvrig fått tak i denne "skåla" fra en defekt brenner, så da er det bare å rense og montere skikkelig.

1. hva vasker man med for å få av fastbrent karbon?
2. er det en type gjengelås man kan bruke på det som må skrus fast innvendig? Må vel tåle mye varme?

cortinaterje
17/10/19, 19:35
Da er brenneren demontert.

1. hva vasker man med for å få av fastbrent karbon?


Tenker "LIQUI MOLY Diesel injektoren- und Glünkerzenlöser" gjør susen.

Torsen67
20/10/19, 18:28
Målte 1.5 ohm på glødepluggen. Er dette innafor?

jiha1968
21/10/19, 08:11
Ja, 1-2 ohm høres bra ut, du kan også koble 12 Volt på den og se at den fortsetter å virke når den blir varm...

EDIT: 12V kun et kort øyeblikk til du ser gløding, gjerne med så tynne og lange ledninger som mulig, eller med et par paralellkoblede hovedlyspærer i serie med glødepluggen, ellers blir det som "jerognal" påpeker nedenfor her...

jerognal
21/10/19, 13:01
OBS! Det må IKKE kobles 12 volt på glødeplugg. De går på 8V om jeg ikke tar feil. 12V så ryker de!!!!!

jiha1968
21/10/19, 13:57
Det har gått utmerket for min del å koble 12V på dem, men jeg burde nok for sikkerhets skyld ha nevnt at det er kun til den gløder, og så fort du ser glødingen så fjernes spenningen.

Torsen67
21/10/19, 14:41
Hva med ett vanlig 9v batteri?

jiha1968
21/10/19, 14:47
Vil tro det batteriet får problemer med å levere nok strøm... Men har ikke testet, så kjør på:cool:
Siden glødepluggen måler ok i kald tilstand, så er den med stor sannsynlighet ok :)

FroBe
21/10/19, 16:19
Kobler du på et vanlig 9V batteri på glødepluggen vil du se spenningen synke fra 9V til 0,9V.
Tar du vekk glødepluggen så vil spenningen på batteriet gå opp til 7-8V.
Har du samtidig et veldig følsomt termometer på glødepluggen vil du se en temperaturøkning på en grad eller to.

For å få pluggen til å gløde trenger den antagelig 8V og 2A, det blir 16W effekt. Det har ikke et 9V batteri en sjanse til å levere.

Har du en kraftig 5V strømforsyning kan den nok få glødepluggen til å gløde.

Torsen67
21/10/19, 18:32
Koblet pluggen til ett justerbart power supply nå. Satte volt på 8. Kobler til og det ryker av pluggen. Men gløder ikke så det syntes i mørket. Men volten halveres til 4v. Skal den gløde? Apperatet gir 2A fra 5-9v står det. Har ikke turt å prøve høyere volt.

jiha1968
21/10/19, 18:50
FroBe er nok inne på noe, for etter hva jeg kan finne ut har vanlige 9 V batteri en indremotstand på nærmere 2 ohm, så med rundt 4 batterier i parallell burde det gå an å få gløding i noen få sekunder, men det er en lite praktisk løsning vil jeg tro, heller ikke spesielt økonomisk.

Se heller om du finner en gammel ("dum") batterilader for 6V-batteri i garasjen (til naboen?) , en slik burde være godt egnet til å teste glødepluggen da spenningen ofte er gode 7 Volt på dem uten alt for mye belastning. Men jeg hevder fortsatt at det ikke er noe problem å teste på 12V, trenger bare å pulse spenningen...

EDIT: så ikke posten din Torsen67!
Siden spenningen faller så mye, så antar jeg at strømtrekket er noe større enn strømforsyningen din klarer. Problemet er at glødepluggen i likhet med glødelamper trekker mere strøm når de er kalde. (før de gløder)

Ta heller å koble på et 12V batteri i korte øyeblikk om du vil fortsette testingen. Men jeg vil si at glødepluggen din er med 99% sjanse helt i orden. (den vil gløde når den får nok spenning/strøm)

Torsen67
23/10/19, 18:32
Da skal den monteres igjen. Tror dere det har noe å si om man setter på et lite delbart dieselfilter rett før brenneren?

jiha1968
23/10/19, 19:01
Det går helt fint inntil det blir så svinekalt at du får voksutfelling i filtret, så du kan jo velge hvilket problem du vil ha ;)
Det er ikke så stort/ofte problem med rusk i drivstoffet, men heller det at membranmaterialet i trykkreguleringsdysen smuldrer opp av det "fine" drivstoffet vi tilbys, og tetter dysen...

Torsen67
23/10/19, 19:06
Hvorfor blir det voksutfelling kun i filteret? Har dette lille filteret liggende: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-deler/bensinfilter/bensinfilter-2000021513

jiha1968
23/10/19, 19:20
Voksutfelling i norsk vinterdiesel starter så vidt ved -25'C og blir gradvis verre ned mot noenogtretti...
Den tåkete dieselen du får under 25 kalde, den går fint gjennom pumper, rør og dyser, men når temperaturen faller ned mot og under -30, og desto mer finmasket filter, desto mer hoper seg opp der.
Så det vil være en fordel om filtret er noe mer grovmasket enn et standard bensin/papirfilter.
Problemet med voksutfelling i kulde er grunnen til at dieselkjøretøy beregnet for nordisk klima har El-oppvarmede filter.
Bor du på kysten kan du nok se bort ifra voksproblemet...

EDIT: "voksutfelling i filtret" var skrevet litt forenklet, utfellingen skjer selvfølgelig i all diesel når den blir kald nok, men voksen hoper seg opp i filtret når den blir tykk nok i forhold til "maskestørrelsen". Så det var voksoppsamling i filtret ved voksutfelling i dieselen du skulle bekymre deg for:rolleyes::)

Torsen67
23/10/19, 20:22
Ok, men nå prøvde jeg å starte den opp. Røyk som f.. og den poffet noen ganger og stoppet. Det samme skjedde igjen. Men nå vil den ikke starte, og dieselpumpa vil heller ikke gå/tikke. Får opp feilkode CEM-1E05. Hva er dette for noe?

jiha1968
23/10/19, 20:27
På tide å sjekke sikringen til varmeren, bilen (CEM) får ingen kommunikasjon med varmeren. Og om den ikke vil starte etter at sikringen er byttet, kan varmeren ha gått i lås i samme slengen (etter tre avbrutte startforsøk) og må nullstilles med Vida/Dice eller tilsvarende.
Dårlig kontakt i skjøten mellom bil og varmer kan forekomme, og CPM-modulen kan ha dødd, men det er ikke så vanlige feil .

Når bilen får kontakt med varmeren igjen, så hadde Vida forenklet feilsøkingen, da den kan testkjøre pumpene, vifte osv...

Torsen67
23/10/19, 20:48
Ok. Har ikke vida, men en sak som kan lese av og slette koder. Nå fikk jeg start på nytt. Da gikk den fint og rent i 20 sek. Så begynte den å poffe og ryke på nytt. Så full stopp igjen. Hvor mener du det kan være dårlig kontakt?
Edit: sikringen er hel.

Torsen67
23/10/19, 20:58
Startet igjen. Uten at tenning og motor er i gang. Går normalt i 15 sek, så samme prosedyre, og det begynner da å surkle i hele anlegget, samt at alt lys i displayet og gul trekant blir borte. Må på med tenning for å få aktivert meldingsdisplayet på nytt. Da sier også displayet at varmeren er på, selv om den ikke er det. Må trykke skru av for å få bort meldingen.

jiha1968
23/10/19, 21:09
Kontaktfeil kan du ha både i pluggen på CPM-modulen (på brenneren) eller kontaktskjøten oppe i innerskjermen.
CEM-1E05 betyr som regel avbrudd på driftstrøm (rød) , databus-styreledning (grøn-hvit) , den lilla-hvite med 12V og den svarte jordingen må selvfølgelig også fungere.

Hvis du får samme feilkoden etter poff-stopp, så ligner det på dårlig kontakt, men poffer den ut uten den feilkoden, ligger det an til demontering av brenner.
Kan være problem med dieselkvalitet/tilførsel om brenneren har vært ute av drift i lang tid. (år)

Skal du demontere brenneren, sjekk funksjonen på trykkreguleringsdysen, dårlig membran der kan lage mye kødd. Og sjekk tilstand på skål og rotor/motor.
Men ikke begynn å bytt deler på måfå, få hjelp av noen med Vida om ikke feilen er åpenbar.

Torsen67
23/10/19, 21:23
Har fått sjekket via vida. Feil på flammevakt. Den er byttet. Skåla over sprederen er byttet. Bare fliser igjen. God gjennomstrømming av diesel var det også.Termostat og de to andre tingene under ytterdekselet er byttet. Og alt er rengjort etter all kunstens regel:-) Kan virke som at jeg har fått elektrisk feil ja. Da sliter jeg..

Torsen67
23/10/19, 21:35
Renset den store kontakten, og nå har den gått i 4-5 min:-) Skyter litt men.. Ingen røyk da..

jiha1968
23/10/19, 23:16
Det høres ut som den er på bedringens vei i det minste;)
Nå er det fult mulig å snuble litt i rekkefølgen på skiver, konuser og turbulator (sprederotor) , så tenk over om du satte sammen smådelene i samme rekkefølge som nederste tegningen her: http://forum.vccn.no/showthread.php?72567-Elektromotor-p%C3%A5-dieselvarmer-Lar-den-seg-overhale&p=1068579&viewfull=1#post1068579

Torsen67
24/10/19, 09:21
Jepp, er satt i sammen riktig. Men det er kun ett av de små mellomstykkene som er merket med 1. Og det er mellom sprederen og skåla over. Mulig de er med oppover, men da er de i så fall ikke løse. Tittet på en annen som en kamerat har liggende. Der var heller ikke disse. Men kjørte med varmeren på i 20 min i dag tidlig. Funker som fy. Godt for bilen å få rask varme i motor. Ingen røyk når jeg skrudde av heller. Så, takk for all hjelp!

jiha1968
24/10/19, 09:45
Det er noen ulikheter mellom tidlig og senere utgaver, +diesel/bensin de første årene, som kanskje kan forklare ulikt antall skiver. (muligens noen her inne som kan bidra med mer utfyllende info?)

Godt å høre at varmeren har kommet seg og fungerer bra. Skulle den mot all formodning begynne å småfjuske og poffe igjen innen kort tid, og det ikke er el-feil, så vurder bytte av dysen. (dårlig trykkregulator)
Så da ønsker vi varmeren din en fin vinter...

Torsen67
04/11/19, 13:59
Hei igjen, da mistenker jeg trykkregulatoren. Den hoster og ryker fortsatt. Ryker kraftig når jeg slår den av. Kan den ha tatt skade av at jeg kjørte trykkluft i den? Har en brukt liggende. Hvordan sjekker jeg at den er i orden?
Og, hvor kjøper jeg, i så fall, ny trykkregulator til best pris?

cortinaterje
04/11/19, 19:07
Har vært borti at "poffing" er forårsaket av en gåen trykkutjevner, ja. Det lekker/drypper fra knappen i senter av membranen.
Ikke utenkelig at du har sprengt den med trykkluft. Denne er ikke bygd for 6bar trykk.

Det er vel snart ikke så mange steder man får kjøpt annet enn komplette greier lengre, men her har de den hvertfall som løs del: http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/independent-car-heater/pressure-controller-independent-car-heating/1019074/

jiha1968
04/11/19, 19:22
Hei igjen, da mistenker jeg trykkregulatoren. Den hoster og ryker fortsatt. Ryker kraftig når jeg slår den av. Kan den ha tatt skade av at jeg kjørte trykkluft i den? Har en brukt liggende. Hvordan sjekker jeg at den er i orden?
Og, hvor kjøper jeg, i så fall, ny trykkregulator til best pris?

Testing: rengjør en (idun) ketchup-flaske, fyll i litt diesel og koble flaska til dysen med en passende slange, klem...
Og som cortinaterje sier, se nøye etter lekkasje fra knappen/kroppen på dysen,
+ sjekk om strålen fra dysen ser bra ut. (rusk i dyseåpningen)

Et alternativ til Skandix er: https://www.wikingerparts.de/en/shop/volvo-en/volvo-pressure-equalizer-3731100 som også er noen få kroner billigere.
Men før du eventuelt sender ordren ut av landet, hør med https://imssandefjord.mamutweb.com/ for om han har igjen noen deler til Ardic-varmeren, så har han hatt svært så gode priser tidligere iallfall.

Torsen67
05/11/19, 09:23
Takk for svar folkens.
Er nok trykkregulatoren som er dårlig ja. Skal teste den andre jeg har liggende med forklaringen over. Men til info, så fikk jeg svar i fra Stamneshagen Auto AS, at de har denne på lager til 499,- inkl. mva.
Det er jo en fin pris:-)

Når det er sagt, så får da tydeligvis brenneren den mengde diesel den skal ha, men ikke riktig dosert og kanskje ikke riktig dosert? (hvis det lekker i fra "knappen")

jiha1968
05/11/19, 09:46
Det var en svært hyggelig pris ja!
Lekker regulatoren (trykkutjevneren) så kommer det diesel på feil sted, og gjerne i feil mengde der den egentlig skulle ha vært...