PDA

Vis full versjon : Hvorfor sliter V70 AWD bakdekk på innsiden?



FroBe
02/10/19, 22:51
I sommer måtte jeg bytte venstre bakdekk på vei hjem fra ferie, det punkterte under kjøring opp fra Dalen i Telemark.
Jeg la merke til at det på innsiden var slitt ned til kordelene og gått hull på sideveggen, mens mesteparten av slitebanen så fin ut.
Tenkte ikke mer over dette, var bare glad til at jeg fant noen som kunne selge meg et nytt dekk der på en lørdag.

I dag byttet jeg til vinterdekk, og fant ut at høyre bakdekk var slitt på samme måte.
Jeg ser ingenting på bilen som dekket kan ha tatt borti, og dekktrykket er 2,1 bar.
Venstre bakdekk som ble byttet for 2 måneder siden ser like fint ut på innside og utside.
Fremdekkene har fint mønster som er jevnt slitt.

Er det noen som har noen erfaring eller gode tips til hva som kan være galt?

7593

Standard dekk 205/55R16 load 94V, Nokian Blue

HansOla
03/10/19, 06:59
Er det lenge siden du har hatt bilen på 4 hjulskontroll? Feil spissing spiser dekk til frokost

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

FroBe
03/10/19, 07:33
Jeg antar at det ble tatt 4 hjulskontroll etter bytte av deler i forstillingen på verksted i Sverige for nøyaktig et år siden, har kvittering på at jeg har betalt for det.

Vinterdekkene er jevnt slitt.

Edit: Fant testskjemaet med bekreftelse på at alle vinkler ble justert korrekt på et Volvo-verksted for 12 måneder siden.

mrstfu
03/10/19, 23:26
Ville fått en firehjulskontroll på jevnt slitte dekk, for å bekrefte at den faktisk er innafor spec. Komponenter slites og endrer geometrien over tid, og om en foring eller to har gitt seg helt eller delvis siden du sier du fikk tatt en kontroll, kan det være nok. Samme med henger eller mye last baki, vlir som med senk. Bilen kneler bra bak, blir en del negativ camber, og innsida slites mer enn utsida.

FroBe
04/10/19, 05:46
Hjulvinklene ser normale ut når bilen står tom i garasjen, men får følge med når vi fyller opp bilen.

På langturene har vi den uvanen at vi å fyller opp bagasjerommet opp til vinduene når vi reiser, pluss at vi handler og hamstrer underveis. Får passe ekstra på dekkene da.

mrstfu
04/10/19, 10:16
Tipper det er et greit sted å starte, hvertfall om eller etter du er sikker på at hjulvinklene ved normalt lastet bil er ok. En firehjulskontroll som rent vedlikehold er ofte vel verdt penga uansett.

Morgis
04/10/19, 14:05
Setter også en finger på feil spissing. :)

FroBe
10/10/19, 17:20
Fikk ikke papirene på hjulstillingskontrollen i dag, da de ikke fullførte på grunn av slitte foringer.
Så likevel at et bakhjul var et par grader ut av posisjon.
Ingen i Strømstad hadde tid til å gjøre noe med det, så jeg får fikse det når vi kommer hjem igjen.

Det de hadde tid til var å legge inn Polestar-software, så nå har bilen 240hk.
Det kostet meg 6688 SEK, og nå må jeg kjøre på rød sone i tollen &#128514
Når jeg kommer hjem må jeg innom trafikkstasjonen og oppdatere vognkortet.
Det er vel ikke så mange V70 2.5T med Polestar i Norge?

Edit: Merket god forskjell da jeg kjørte opp Seldalsbakken på vei hjem.
Med Polestar var responsen bedre selv med stappfull bil.
Kommer sikkert til å være kjekt å ha når Ryfast åpner om 3 måneder, med 300 høydemeter motbakke på vei hjem.