PDA

Vis full versjon : Lading T8



Aleks_
28/09/19, 19:55
Hei.

Har en V90 T8, også har jeg fundert litt på det her med lading.
Tesla og andre elbilprodusenter anbefaler å holde batterikapasiteten mellom omkring 15-95%, og kun fullade dersom de trenger den ekstra rekkevidden. Dette pga at det forlenger levetiden på batteripakka.
Kan ikke huske å la lest noen anbefalinger fra Volvo om dette.

Så spørsmålet blir vel hvilke laderutiner har dere andre her inne?
Kjører dere batteriet helt tomt eller bruker dere "hold" når det er igjen et par km?
Så lenge rekkevidden er så kort som den er, så vil det vel være litt mot sin hensikt å ikke topplade, men lar dere den stå på lading så lenge den står parkert?

Så, hva gjør dere i forhold til lading og slikt? :)

MadAss
29/09/19, 07:23
Der ligg innprogramert buffer i begge endar, så her er det berre å lade heilt fullt og køyre til det er tomt.

Så å seie alle elbilprodusentar har buffer i dag. Einaste vil vere ved hurtiglading, at du kun vil få utnytta hastigheita best mellom 20-80%.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Pjoltergeist
15/10/19, 09:36
Ang. lading av T8-biler. Det er mulig jeg ikke har funnet det rette kapittelet i manualen, men det er litt uklart for meg om lading av hybridbatteriet også vedlikeholdslader de øvrige batteriene. Innholdet i manualen tyder på at så ikke er tilfellet.
Vårt bilhold er for tiden preget av mye småkjøring (jeg bruker nesten ikke bensin), og på mine forrige Volvoer vedlikeholdsladet jeg batteriene jevnlig med C-TEK-lader for å ta høyde for bruk av dieselvarmer.
Hvordan forholder dere dere til dette på T8-modellene?

Holern
15/10/19, 20:43
Ang. lading av T8-biler. Det er mulig jeg ikke har funnet det rette kapittelet i manualen, men det er litt uklart for meg om lading av hybridbatteriet også vedlikeholdslader de øvrige batteriene. Innholdet i manualen tyder på at så ikke er tilfellet.
Vårt bilhold er for tiden preget av mye småkjøring (jeg bruker nesten ikke bensin), og på mine forrige Volvoer vedlikeholdsladet jeg batteriene jevnlig med C-TEK-lader for å ta høyde for bruk av dieselvarmer.
Hvordan forholder dere dere til dette på T8-modellene?

Dette leste jeg at bilen fikser. Startbatteriet lades når ladekabelen er tilkoblet...

Pjoltergeist
15/10/19, 21:26
Dette leste jeg at bilen fikser. Startbatteriet lades når ladekabelen er tilkoblet...

Men i følge manualen:
"For at startbatteriet skal holdes i god stand, anbefales minst 15 minutters kjøring i uka eller at batteriet kobles til en batterilader med automatisk vedlikeholdslading."

Men hvilket batteri som forsyner drivstoffvarmer, ja si det. Kan tyde på startbatteriet:
"Startbatteriet brukes til å starte opp det elektriske systemet og drive elektrisk utstyr i bilen. Ved start av forbrenningsmotoren brukes hybridbatteriet."

Christian
16/10/19, 19:47
Bilen har ett 12v batteri og ett 400v batteri. Begge lades ved lading av 400v, men lading av 12v via 400v er litt dårlig, når 12v batteriet er fullt stopper 12v ladingen og den begynner aldri igjen så hvis du står med lader på over tid kan du risikere å ikke få start.