PDA

Vis full versjon : Ardic Bensinvarmer



TurboGrythe
12/09/19, 21:44
Hei, skal bruke en Ardic bensinvarmer fra v70 i en annen bil. Noen som vet hvordan den skal kobles? Eneste kontakten som ikke går til noe har to grove og to tynne ledninger, der de to grove er svart og rød - så pluss og minus. De to andre er vel til styringen på den. Hva må til der?

Mvh


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
12/09/19, 23:48
Annen bil som "ikke Volvo P2-chassis"?
Det blir noe trøblete, varmeren styres via LIN-bus fra CEM på den grønn-hvite ledningen, og fungerer kun på P2-chassis som har/får CEM programmert for dette.
(og den Lilla-hvite ledningen er 12V fra relé 22 på CEM, mens den gule er til drivstoffpumpen.)

Har du tiltenkt den noe helt annet enn P2-chassiet, så kan det muligens simuleres styring med en Arduino etter å ha sniffet på og avkodet signalene på LIN-bussen i en bil med oppegående brenner, men vil tro det finnes enklere prosjekt med mer universale varmere, f.eks noe fra 740/940 med løs timer/styring om det går å oppdrive, eller nyere varer...

TurboGrythe
13/09/19, 06:21
Takk for svar! Ja, varmeren står i en Renault Kangoo nå. Så da startes det via canbus altså? Vet jeg har kjøpt noen w-bus adaptere for å starte nyere webasto fra VW, mulig det finnes her også. Men da vet jeg i hvertfall hva som er hva i kontakta. [emoji106]

Tilleggsspørsmål; tar den bensin fra eget stigerør i tanken, eller holder det å lire seg innpå tur til fuelrail?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
13/09/19, 08:27
Å hente bensin fra fuelrail blir kortvarig glede, enten liker ikke varmeren trykket, eller så får du ikke nok bensin når trykket har falt. Du må nok bak i tanken en tur med egen matepumpe.

Ikke CAN, men LIN-bus, varmeren styres av som sagt av CEM i en Volvo, og betjenes med "kjørecomputerknappene", men det går jeg utifra at du kjenner til.

Men om du prøver å få en Volvo-Ardic til å fungere i en Renault, så tror jeg du har tatt på deg et vanskeligere prosjekt enn du vet... (anbefaler å finne deg en varmer du vet kan startes med enklere midler)

TurboGrythe
13/09/19, 11:14
Å hente bensin fra fuelrail blir kortvarig glede, enten liker ikke varmeren trykket, eller så får du ikke nok bensin når trykket har falt. Du må nok bak i tanken en tur med egen matepumpe.

Ikke CAN, men LIN-bus, varmeren styres av som sagt av CEM i en Volvo, og betjenes med "kjørecomputerknappene", men det går jeg utifra at du kjenner til.

Men om du prøver å få en Volvo-Ardic til å fungere i en Renault, så tror jeg du har tatt på deg et vanskeligere prosjekt enn du vet... (anbefaler å finne deg en varmer du vet kan startes med enklere midler)

Ok, så må ha stigerør da [emoji848]

Ser ikke så mørkt på prosjektet, skal nok få det til, men hadde vel egentlig håpet på at eldre ardic var som eldre webasto da du der kun trenger 12v for å få den til å gå. Mulig jeg kjøper meg en gammel webasto istedet.

Takk for svar


Sent from my iPhone using Tapatalk

cortinaterje
14/09/19, 11:11
Mener å ha sett, på ebay tror jeg det var, hjernebokser (den på varmeren) som er til andre biler eller til universal. På min forespørsel om den kunne brukes til Volvo V70 var svaret negativt.
Prisen var noe helt annet enn Volvopriser.

FroBe
14/09/19, 14:35
Tror du kan kjøpe universal bensin/dieselvarmere for bilbruk fra Kina for en tusenlapp eller to.