PDA

Vis full versjon : V70/XC AWD, dårlige greier?



Aleks
24/08/19, 21:40
Vurderer bilbytte (som alltid), og vurderer 1.gen. med AWD. Men er dette systemet så dårlig som folk skal ha det til? Hadde en 2001 XC70, sannsynligvis med det gamle AWD-systemet (stod V70XC, selv om den blir omtalt som XC70), og må si det fungerte meget bra. Synes byggekvaliteten på 1.gen. er bedre, og har en 00’ uten AWD som jeg er veldig fornøyd med. Er det samme AWD-system på R-bilene? Finnes det noen tråder her inne med temaet? Fant lite...

mrstfu
24/08/19, 22:37
Om du hadde V70 XC hadde du det gamle systemet, ja. Viskosediff som overfører trekk til bakhjula. I mine øyne er det et veldig holdbart system, men folk som ikke gidder å bytte alle dekka samtidig vil nok si seg uenig. Jeg brukte min hardt over fire år, og hadde aldri problemer, solgte den på 391k. Samme AWDsystem opp til 2002 ja, inkludert V70 R.

Morgis
26/08/19, 07:19
Hadde selv 1.gen AWD et par år, med relativ hard bruk. Hadde 1stk havari på den, ulik dekkdimensjon som rett og slett tok knekken på vinkelkassen midt i danmark.
Utenom det, et tregt system, men feilfritt i mitt eie.

142E
05/08/20, 17:43
Meg bekjent har 850 AWD 1996 og P80 v70 AWD(V/R/XC) 97-00(1.gen) samme subframe bak med helt lik diff fra 960 med såkalt slungdiff og lik viskose med frihjul. De har noe ulike vinkelgearkasser med endring ved gitt ch nummer i 1999. Prinsipp og funksjon helt lik. P2 V70XC 01-02/03? har helt annen subframe bak og helt annerledes diff uten brems/sperre. Viskose med frihjul, noe annet utseende enn p80 men samme funksjon. Igjen også her noe ulik vinkelgearkasse men samme funksjon og likner mye.
Svakhet på alle fra 96-...... er kraft overføring fra gearkasse til vinkeldrev, via hylsen. Kontaminering og rust, samt millioner med mikrovibrasjoner sliter ut splines og den hopper over tilslutt og er funksjonsløs. Splines på gearkasse slites på lik linje med hylse, samt vinkelgearkasse. Har erfaring fra 3 bilprosjekter og har renovert alle vinkeldrev og skal ta tak i diff på M58 nå.

gaupe
06/08/20, 08:53
Meg bekjent har 850 AWD 1996 og P80 v70 AWD(V/R/XC) 97-00(1.gen) samme subframe bak med helt lik diff fra 960 med såkalt slungdiff og lik viskose med frihjul. De har noe ulike vinkelgearkasser med endring ved gitt ch nummer i 1999. Prinsipp og funksjon helt lik. P2 V70XC 01-02/03? har helt annen subframe bak og helt annerledes diff uten brems/sperre. Viskose med frihjul, noe annet utseende enn p80 men samme funksjon. Igjen også her noe ulik vinkelgearkasse men samme funksjon og likner mye.
Svakhet på alle fra 96-...... er kraft overføring fra gearkasse til vinkeldrev, via hylsen. Kontaminering og rust, samt millioner med mikrovibrasjoner sliter ut splines og den hopper over tilslutt og er funksjonsløs. Splines på gearkasse slites på lik linje med hylse, samt vinkelgearkasse. Har erfaring fra 3 bilprosjekter og har renovert alle vinkeldrev og skal ta tak i diff på M58 nå.

96-98 har første generasjon av drivlinja, virkar som den er litt lettare dimensjonert, nesten ingen lyd frå drivlinja på desse. Men hylsa mellom gearkasse og vinkeldrev er tydelegvis for hard legering i, så ofte blir utgåande aksling på gearkassa rensa for tenner samtidig som hylsa, på dei seinare modellar er det hylsa som blir rensa for tenner og kassa brukar å klare seg saman med vinkeldrevet. Hylsa er designa for å vere det svakaste leddet, som gir meining servicemessig. Oppgradering på 99 modellen og enda ei forsterking på 2000. Oppgraderinga på 2000-modellen skal vere lik den som er på P2-karosseriet. Neste oppgradering kom på xc90 v8 og 2006 R AWD med automat, altså bilane som fekk TF80SC-kassa. Er også endringar i mellomakslingar på dei same endringane.

Det er også endringar på utvekslingar på desse åra.

142E
06/08/20, 14:53
Takk for teknisk supplement på min kommentar. Hva mener du med oppgradering i 99 og 00 osv, er det vinkeldrev du mener da? Jeg har vinkeldrev liggende for 98, 00 og fra P2 01. De er alle ulike. Ikke særlig i størrelse eller teknisk vs feks splines. Det skiller i geometri, senterlinje på plassering av utgående medbringer til mellomaksel. Det viser seg at de endret posisjon på downpipe fra venstre side til høyre side av mellomaksel i 99/00 (uklart for meg hvilket ch nr) og endret da posisjon for utgående Aksel for å gi mer plass på den siden røret kommer ned. Ser ingen annen forklaring. Diff er 3cm. Derimot har vinkeldrev til 00 et dypere hus og tar litt større volum olje. dette ble endret tydeligvis tilbake til omtrent som på 98 på min P2 01. Litt ulike medbringes til ulike mellomaksel for alle egentlig. All info er amatør samlet i egen garage...........samt data fra VIDA og Volvo tech bøker.

Morgis
06/08/20, 22:15
Annen utveksling på hele firehjulstrekket, og andre dimensjoner på overføringshylse mellom gir og vinkelkasse er hvertfall noen av endringene

gaupe
07/08/20, 13:40
Takk for teknisk supplement på min kommentar. Hva mener du med oppgradering i 99 og 00 osv, er det vinkeldrev du mener da? Jeg har vinkeldrev liggende for 98, 00 og fra P2 01. De er alle ulike. Ikke særlig i størrelse eller teknisk vs feks splines. Det skiller i geometri, senterlinje på plassering av utgående medbringer til mellomaksel. Det viser seg at de endret posisjon på downpipe fra venstre side til høyre side av mellomaksel i 99/00 (uklart for meg hvilket ch nr) og endret da posisjon for utgående Aksel for å gi mer plass på den siden røret kommer ned. Ser ingen annen forklaring. Diff er 3cm. Derimot har vinkeldrev til 00 et dypere hus og tar litt større volum olje. dette ble endret tydeligvis tilbake til omtrent som på 98 på min P2 01. Litt ulike medbringes til ulike mellomaksel for alle egentlig. All info er amatør samlet i egen garage...........samt data fra VIDA og Volvo tech bøker.

På 98,99 og 00 er det ulike downpipe ja. På 99 kom det vinkla eksoshus på turboen, og på 00 var det vel 3" vinkla eksoshus. No snakkar eg om R-bilane, det er dei eg kjenner best. Meiner at det også skal vere ulike vinkeldrev, mellomsaksling, mellomaksling og eksosoppheng på desse tre. Bestilte eksosoppheng på vår 00 R no, det var det same som var i bruk på P2-bilane.

På 99 vart det også anna drivakslingsinnfesting mot nav f.eks. 98 er å rekne som ein 850, medan på 99 så begynte dei endringane som skulle kome på P2-plattforma. 00R f.eks. er å rekne som ein testbil på drivlinja som kom i P2, ny girkasse og ny motor.

Eg har ikkje teke noko mål av vinkeldrev og drivlinje, men det kan eg gjere. Har akkurat plukka ned mellomaksling på 00Ren. Den er også unik for 2000 AWD.

142E
09/08/20, 12:25
Så vidt jeg vet er utveksling på vinkel og bakaksel lik for alle 1.gen drivlinjer, 3,31:1 og var uendret for alle årsmodeller. M58 har ulike sluttutvekslinger, V70R og XC har gjerne 4:00, mens standard utgaver med AWD kan ha feks 4,25:1. Min P2 -01 XC har M58 med 4,45:1........
Tror jeg gir meg med opplisting og gjetning her, send heller pm til meg om det er noe du vil diskutere spesifikt.
Dette med ulike vinkelgear er veldig interessant synes jeg og har samlet mye info her. Har tatt mål og laget ulike tegninger. Har mange ulike vinkelgear liggende. Da ser man også de ulike typer av medbringere som finnes til ulike mellomakslinger.
Mvh Are

gaupe
09/08/20, 12:51
Så vidt jeg vet er utveksling på vinkel og bakaksel lik for alle 1.gen drivlinjer, 3,31:1 og var uendret for alle årsmodeller. M58 har ulike sluttutvekslinger, V70R og XC har gjerne 4:00, mens standard utgaver med AWD kan ha feks 4,25:1. Min P2 -01 XC har M58 med 4,45:1........
Tror jeg gir meg med opplisting og gjetning her, send heller pm til meg om det er noe du vil diskutere spesifikt.
Dette med ulike vinkelgear er veldig interessant synes jeg og har samlet mye info her. Har tatt mål og laget ulike tegninger. Har mange ulike vinkelgear liggende. Da ser man også de ulike typer av medbringere som finnes til ulike mellomakslinger.
Mvh Are

Har du sett han som driv og bygg forsterka vinkelgir til P80?

142E
09/08/20, 21:36
YouTube; Simplyvolvo