PDA

Vis full versjon : 1992 Volvo 240 med "trimmet" B230FK. Tips ønskes.



mafian
20/08/19, 18:50
Hei.

For en liten stund tilbake så kjøpte jeg en 240 med FK motor, som jeg stusser litt over motoroppsettet på.

Forrige eier hevder at turbo er oppgradert, noe det ser ut til at han har rett i.
Sitter en 13c turbo med 19T kompressorhus på motoren, som jeg har fått til å stemme ganske bra etter å ha målt litt.

Da det opprinnelig var B230FX motor i denne bilen originalt, så har da den personen som har "bygget" bilen montert 531 topp og VX kam på FK motoren.

Sitter også montert en DO88 Icm 140 intercooler, som skulle være rimelige brukbar.

Bilen har forøvrig originale dyser og Vikingchip Ecomax chip.
Antar at bensinpumpe er original.

Etter litt lesing her og der så har jeg forstått at VX kam er dårlig egnet til Turbo generelt, og spesielt på en FK motor?

Det jeg føler er utfordringen med dette oppsettet er at "komponentene jobber mot hverandre", da en FK motor generelt er glad i "lavt turtall", og både 531 topp og VX kam er glade i turtall.

Jeg er generelt mot de små Mitsubishi turboene, og kommer til å bytte ut den på sikt, men blir ikke prioritert i første omgang.

Er det noen som har tips til enkle grep som kan gjøre bilen mer kjørbar?
Den går rimelig greit, men på astronomisk turtall.

Har forøvrig justert den ned fra 1 bar i ladetrykk til 0,8 bar, da den gikk magert på 1 bar.

Mvh. Karstein :)

Batland
21/08/19, 15:40
For å unngå misforståelser. Hva mener du med: "Den går rimelig greit, men på astronomisk turtall. "
Disse oppsettene avgir typisk maks effekt på deprimerende lavt turtall. Kanskje du bör begynne det hele med en enkel effekttest for å VITE hvor dårlig det faktisk står til?

Batland
21/08/19, 15:53
Det er nok slik at når en ung eier skal trimme bilen sin, så gjör han så godt han kan. Hovedproblemet er at vedkommende helt umulig kan vite ALT det som er nödvendig å vite for å gjöre de valgene som er KORREKT i forhold til å gi vedkommende det resultatet som han er ute etter.

Her virker det som det vanlige er tenkt og gjort, man tenker kun på luft inn og glemmer at man ikke klarer å fylle bomull oppi ett glass som allerede er fylt til randen med sand.
Först og fremst MÅ man tömme sylinderen for hardt komprimert og glovarm eksos. TD04 turbinhjul og turbinhus samt ett trangt eksosanlegg gjör dette klin umulig. Dette er det FÖRSTE du må korrigere.

På delt FÖRSTEplass i forhold til hva som MÅ gjöres er å bytte til en bensinpumpe som man VET fungerer med de höye bensintrykkene som man får med turbo. Er man usikker så må man måle kapasiteten. Strömforsyningen HELE veien til bensinpumpen må også oppgraderes betydelig hvis man trimmer for å oppnå å få en rask og velfungerende bil.

Grattis med konge intercooler. :D

Du sier ikke noe om eksosanlegg i innlegget, men alt annet enn 3" er glemmesak hvis det er snakk om å trimme i noen som helst grad.

mafian
21/08/19, 16:10
Takk for svar.
Glemte jo såklart å skrive at det sitter 3" JT fra turbo og ut, det er jo ganske vesentlig.

Ved astronomiske turtall så mener jeg at den er rimelig dau opp til omlag 3500 - 4000 rpm, så var vel kanskje litt overdrevet med astronomisk turtall :)

Jeg regner med at forpumpe i tank kan bli værende, og det er den under bilen som erstattes med f. Eks en Bosch 044?

Batland
21/08/19, 18:29
Takk for svar.
Glemte jo såklart å skrive at det sitter 3" JT fra turbo og ut, det er jo ganske vesentlig.

Ved astronomiske turtall så mener jeg at den er rimelig dau opp til omlag 3500 - 4000 rpm, så var vel kanskje litt overdrevet med astronomisk turtall :)

Jeg regner med at forpumpe i tank kan bli værende, og det er den under bilen som erstattes med f. Eks en Bosch 044?
Värsågod.
Flott, da er også det gjort riktg og er i orden. :)
Dårlig futt opp til ca. 4000 - 4500 o/min. er typisk 531 topp og egentlig ikke så mye å gjöre noe med. Sånn er det bare. Dette er grunnen til at jeg aldri kan anbefale 531 topp på turbomotorer som står i genuine gatebiler. Dette i sterk kontrast til en ekstra kald Pedersen Racing termostat som alltid må anbefales.
Det som også kan vurderes er ett justerbart kamdrev for å advance kamtimingen betydelig. Tidligere lukking av innsugsventilene hjelper vanligvis på bunndraget og tidligere åpning av eksosventilene på milde kamprofiler er fordelaktig gjennom hele registeret.

Hvis det er en god gammel forpumpe du har i tanken, så er en GENUIN BOSCH 044 pumpe under bilen ett fantastisk godt valg, ja.
Styr LANGT unna kopidritt "044-style" og "044-type".

Når dette er gjort så er det turbobytte som står for tur. Brukt, gammelt, bilig, kina, hva som helst vil vise deg hvor mye en liten og trang TD04 turbin faktisk struper en 2,3L 4 syl. motor.

Hvis du ikke tror på det så kan du borre ett hull i turbinhuset ved flensen, montere ett bremserör og lede dette til en turbotrykkmåler som da vil vise deg baktrykket på noe i nabolaget 4 BAR!

mafian
21/08/19, 18:58
Värsågod.
Flott, da er også det gjort riktg og er i orden. :)
Dårlig futt opp til ca. 4000 - 4500 o/min. er typisk 531 topp og egentlig ikke så mye å gjöre noe med. Sånn er det bare. Dette er grunnen til at jeg aldri kan anbefale 531 topp på turbomotorer som står i genuine gatebiler. Dette i sterk kontrast til en ekstra kald Pedersen Racing termostat som alltid må anbefales.
Det som også kan vurderes er ett justerbart kamdrev for å advance kamtimingen betydelig. Tidligere lukking av innsugsventilene hjelper vanligvis på bunndraget og tidligere åpning av eksosventilene på milde kamprofiler er fordelaktig gjennom hele registeret.

Hvis det er en god gammel forpumpe du har i tanken, så er en GENUIN BOSCH 044 pumpe under bilen ett fantastisk godt valg, ja.
Styr LANGT unna kopidritt "044-style" og "044-type".

Når dette er gjort så er det turbobytte som står for tur. Brukt, gammelt, bilig, kina, hva som helst vil vise deg hvor mye en liten og trang TD04 turbin faktisk struper en 2,3L 4 syl. motor.

Hvis du ikke tror på det så kan du borre ett hull i turbinhuset ved flensen, montere ett bremserör og lede dette til en turbotrykkmåler som da vil vise deg baktrykket på noe i nabolaget 4 BAR!

Takk.
Da skal jeg se etter en 530 topp tenker jeg, er jo fort gjort å skifte topp på en sånn tross alt.

Bensintilførsel er det som blir høyst prioritert i rekka, og tydelig termostat som du anbefaler. Tenkte original Bosch pumpe ja, orker ikke tanken på billige kopier.

Angående turbo så er det jo masse å velge i har jeg sett, har kikket på T3/T4 turbo egentlig, men er jo masse å velge i, i alle prisklasser.
Og turbo er også en av tingene som kommer til å bli prioritert.

Men om man setter det på spissen, har du noen viss formening av hva en "19T" leverer i forhold til en 13C?
Etter hva jeg har lest meg til, så skal org bensinoppsett holde til ca 220 hk med Ecomax chip, men dette er vel litt med fingeren i været vil jeg tro.

Jeg hadde en 940 LT tidligere som jeg kjørte med 13c og ca 1 bar i ladetrykk, og den gikk jo langt i fra "tom".

Jeg veit forøvrig ikke helt hvor mye jeg har tenkt til å hente ut av motoren, men tenkte vel et sted mellom 250 og 300 hester på sikt, men det er bedre med 250 hester som virker, enn 300 hester man knapt merker noe til, synes jeg ihvertfall.

At de små Mitsu eksoshusene bremser for en 2,3 er vel forøvrig ikke så ukjent :)

Batland
21/08/19, 19:57
Takk.
Da skal jeg se etter en 530 topp tenker jeg, er jo fort gjort å skifte topp på en sånn tross alt.

Bensintilførsel er det som blir høyst prioritert i rekka, og tydelig termostat som du anbefaler. Tenkte original Bosch pumpe ja, orker ikke tanken på billige kopier.

Angående turbo så er det jo masse å velge i har jeg sett, har kikket på T3/T4 turbo egentlig, men er jo masse å velge i, i alle prisklasser.
Og turbo er også en av tingene som kommer til å bli prioritert.

Men om man setter det på spissen, har du noen viss formening av hva en "19T" leverer i forhold til en 13C?
Etter hva jeg har lest meg til, så skal org bensinoppsett holde til ca 220 hk med Ecomax chip, men dette er vel litt med fingeren i været vil jeg tro.

Jeg hadde en 940 LT tidligere som jeg kjørte med 13c og ca 1 bar i ladetrykk, og den gikk jo langt i fra "tom".

Jeg veit forøvrig ikke helt hvor mye jeg har tenkt til å hente ut av motoren, men tenkte vel et sted mellom 250 og 300 hester på sikt, men det er bedre med 250 hester som virker, enn 300 hester man knapt merker noe til, synes jeg ihvertfall.

At de små Mitsu eksoshusene bremser for en 2,3 er vel forøvrig ikke så ukjent :)

Hvis du skaffer deg en 530 topp, så demonterer du den og sliper i den med noe billig utstyr fra Biltema. Det ligger godt med bilder her inne som viser hva som er det rette å gjöre.

Ser man på kompressorkartet til 19T så ser man at dette er en god kompressor. Problemet er at turbinen er tilpasset en liten 16V motor og IKKE en stor 8V motor.
Til en fint trimmet 1,6 - 1,9 L motor er en 19T turbo ett godt valg.

Vi testet hvor langt vi kom med 13C turbo med NOCHIP Volvoen.

Når man driver å trimmer korrekt på milde gatemotorer så er tommelfingerregelen hk = dreiemoment i lb/ft.
En motor trimmet til 250 hp forventes å gi mist 250 lb/ft som er 340 Nm.
Likeledes skal en 300 hp motor også levere minst 300 lb/ft som er ca. 410 Nm.

Se her: http://forum.vccn.no/showthread.php?77089-B230FK-enkel-NO-CHIP-tuning&highlight=nochip


Ladetrykket ble forsökt ökt utover det du ser her: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...64&oe=5A1C9074 og resultatet ble klart dårligere.

Ser man på kompressorkartet (hvis man finner det) så ser man hvorfor. 13C kompressoren har en oppgitt makskapasitet på 310 cfm (= 21,3 lb/min => 213 hk) og er skål-"tom". Den klarer ikke å levere mer luft enn dette.

mafian
21/08/19, 20:13
Hvis du skaffer deg en 530 topp, så demonterer du den og sliper i den med noe billig utstyr fra Biltema. Det ligger godt med bilder her inne som viser hva som er det rette å gjöre.

Ser man på kompressorkartet til 19T så ser man at dette er en god kompressor. Problemet er at turbinen er tilpasset en liten 16V motor og IKKE en stor 8V motor.
Til en fint trimmet 1,6 - 1,9 L motor er en 19T turbo ett godt valg.

Vi testet hvor langt vi kom med 13C turbo med NOCHIP Volvoen.

Når man driver å trimmer korrekt på milde gatemotorer så er tommelfingerregelen hk = dreiemoment i lb/ft.
En motor trimmet til 250 hp forventes å gi mist 250 lb/ft som er 340 Nm.
Likeledes skal en 300 hp motor også levere minst 300 lb/ft som er ca. 410 Nm.

Se her: http://forum.vccn.no/showthread.php?77089-B230FK-enkel-NO-CHIP-tuning&highlight=nochip

Har lest hele tråden faktisk. Fascinerende lesing :)

Jobber på bilverksted, så har tilgang på en del slipeutstyr, så den saken er nok rimelig grei tror jeg.

Turboen skal byttes ut, som tidligere nevnt, veit bare ikke helt når det blir enda, må også korte inn downpipe, som jeg ikke gidder å gjøre før turbo er skiftet. Vil nødig gjøre den jobben to ganger :)

Sånn når vi snakker om det, er det noen spesifikk turbo du vil anbefale? Har sett at f. Eks KL Racing har T3/T4 turbo til en lav pris, men jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til Kina-turboer. Samtidig så har jo den riktig størrelse på eksoshuset ettersom jeg har skjønt.

Får man f. Eks en turbo som er "riktig", og som passer på pyramide flensen på 940 manifold, eller må den pøanslipes? :)

Batland
21/08/19, 20:49
Har lest hele tråden faktisk. Fascinerende lesing :)

Jobber på bilverksted, så har tilgang på en del slipeutstyr, så den saken er nok rimelig grei tror jeg.

Turboen skal byttes ut, som tidligere nevnt, veit bare ikke helt når det blir enda, må også korte inn downpipe, som jeg ikke gidder å gjøre før turbo er skiftet. Vil nødig gjøre den jobben to ganger :)

Sånn når vi snakker om det, er det noen spesifikk turbo du vil anbefale? Har sett at f. Eks KL Racing har T3/T4 turbo til en lav pris, men jeg må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til Kina-turboer. Samtidig så har jo den riktig størrelse på eksoshuset ettersom jeg har skjønt.

Får man f. Eks en turbo som er "riktig", og som passer på pyramide flensen på 940 manifold, eller må den pøanslipes? :)
Det var kjekt å höre. Da har du også sett hvor vanskelig det faktisk er å få ut 300 hp på originale ventiler og hvor hardt det må lades.

Da burde den saken väre grei ja.

Anbefale turbo er alltid utfordrende, hovedsaklig pga pris. Det finnes mange uvanlige, interessant og gode turboer der ute. Kan nevne Turbonetics, Garrett GT, KKK, Borg Warner, IHI RHC6, Mitsubishi TD05 og TD06 osv.

Man skal alltid väre skeptisk til kinaturboer. Det ene er kvaliteten, men det andre er at dette vanligvis er kopier at de eldste og dårligste gamle Garrett Turboene. Videre har de vanligvis for stor kapasitet til den motoren som de er kjöpt inn til. Hvis vi ser på KL-Racing så kan en turbo med disse diametene brukes:
TURBO T3 (T04E)
Kompressorhjul: 50,8mm
Turbinhjul: 56,8mm
Avgashus: A/R 0,63
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/t3-t04e-2.html
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegate-klocka-justerbar.html

Husk at du også MÅ! ha ett baklokk / WG hus med minst 3" utlöp til downpipe da det originale Volvo greiene er HELT ubrukelig.
Her i billig utgave: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegatehus-t3_t04e-stal.html

Det er ingen problem å skaffe en turbo som er bolt on på pyramidetetningen, men som alltid, det koster.
Annen lösning er at manifolden trengs å planes. Det leveres flenser som legges ned på manifolden og som omgjör flensen til en vanlig, flat T3 flens.

mafian
21/08/19, 21:05
Det var kjekt å höre. Da har du også sett hvor vanskelig det faktisk er å få ut 300 hp på originale ventiler og hvor hardt det må lades.

Da burde den saken väre grei ja.

Anbefale turbo er alltid utfordrende, hovedsaklig pga pris. Det finnes mange uvanlige, interessant og gode turboer der ute. Kan nevne Turbonetics, Garrett GT, KKK, Borg Warner, IHI RHC6, Mitsubishi TD05 og TD06 osv.

Man skal alltid väre skeptisk til kinaturboer. Det ene er kvaliteten, men det andre er at dette vanligvis er kopier at de eldste og dårligste gamle Garrett Turboene. Videre har de vanligvis for stor kapasitet til den motoren som de er kjöpt inn til. Hvis vi ser på KL-Racing så kan en turbo med disse diametene brukes:
TURBO T3 (T04E)
Kompressorhjul: 50,8mm
Turbinhjul: 56,8mm
Avgashus: A/R 0,63

Husk at du også MÅ! ha ett baklokk / WG hus med 3" utlöp til downpipe da det originale Volvo greiene er HELT ubrukelig.

Det er ingen problem å skaffe en turbo som er bolt on på pyramidetetningen, men som alltid, det koster.
Annen lösning er at manifolden trengs å planes. Det leveres flenser som legges ned på manifolden og som omgjör flensen til en vanlig, flat T3 flens.

Takk :)
Da har jeg fått litt mer kjøtt på beinet.
Har egentlig ikke satt noe makspris på hva turbo skal koste. Men det bør vel gå ann å få noe brukbart for f. Eks 10k?

Dette er forøvrig ikke en bil det haster så mye med, da det er en rein hobby-bil, men det er jo alltids gøy med forbedringer :)

Blir nok til at jeg samler sammen litt deler i vinter, for så å gå på med friskt mot til våren igjen. Gøy når man får gjort en del av gangen synes jeg.

Men bensin er det jeg vil prioritere absolutt først, for å vite at det er i orden :)

Tusen takk for gode svar så langt Batland, gøy å se folk som kan og interesser seg for sånt :)

Batland
21/08/19, 22:15
Ja. For 10K får du en god turbo i riktig störrelse med riktig egenskaper.

Med skikkelig bensinpumpe kan du TRYGT öke bensintrykket og utnytte dysene såpass at du går i airflow cut på den originale LMM. Da er du rundt 200 hp som er en grei start.

Värsågod. Synes det er kjekt å se prosjekter hvor eierene gjör gode valg og får resultater som er langt bedre enn vanlig. "Vi" er jo nå närmere 550 whp med 530 topp, en mild BSRT5+ kam og på pumpebensin. Bilen er en bruksbil med hengefeste som har prestert 0,8 L/mil på langkjöring. Alt LANGT bedre enn hva vi trodde at vi skulle kunne klare. :)

mafian
22/08/19, 06:15
Ok :)

Da antar jeg at en justerbar btr må kjøpes inn?
På samme ladetrykk eller høyere? :)

Det oppsettet deres er jo helt vilt, 0,8 på mila med en bil som yter omlag 550 hester er sterkt :)

HansOla
22/08/19, 08:30
Jeg bremset 230hk på bakhjulene med original lmm og 350cc dyser fra saab 900turbo, det tilsvarer vel 260ish på motor mener jeg. Så den holder med et bra stykke.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

mafian
22/08/19, 10:32
Jeg bremset 230hk på bakhjulene med original lmm og 350cc dyser fra saab 900turbo, det tilsvarer vel 260ish på motor mener jeg. Så den holder med et bra stykke.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Ok :)

Hva slags turbo kjører du med? :)

HansOla
22/08/19, 10:43
Ok :)

Hva slags turbo kjører du med? :)En turbonetics e40, den har vel ca 46mm kompressor mener jeg. Kjørte på 1.2bar trykk, v-kam, senket kompresjon til 8.0:1, 3" eksos, modelltilpasset alucooler og litt småtteri

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

mafian
22/08/19, 10:52
En turbonetics e40, den har vel ca 46mm kompressor mener jeg. Kjørte på 1.2bar trykk, v-kam, senket kompresjon til 8.0:1, 3" eksos, modelltilpasset alucooler og litt småtteri

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Kult :)
Høres jo ut som at det fungerer bra :)

Batland
22/08/19, 17:05
Ok :)
Da antar jeg at en justerbar btr må kjøpes inn?
På samme ladetrykk eller høyere? :)

Det oppsettet deres er jo helt vilt, 0,8 på mila med en bil som yter omlag 550 hester er sterkt :)
Da lyser det trimming. Man kan knipe BTR noen mm i en skrustikke og öke bensintrykket til ca. 3,6 BAR slik at originaldysene får litt ekstra kapasitet.
Med kald termostat er poenget å öke ladetrykket til du går i airflow cut.
Dette er resultatet av mange år med testing og utvikling, men det ble langt bedre enn det vi hadde trodd på forhånd ja.
Ellers er det egentlig kun dragrace resultater som gjelder fordi de AVSLÖRER NÖYAKTIG hvor godt bilen faktisk går. Alt annet er bare prat. Hester her og hester der.
Målet for denne 1600 kg tunge bruksbilen er å kjöre 6,99 sek og 160 km/t på 201 M. Ett resultat som i tilfellet, formentlig og forhåpentligvis vil bli stående en stund. :)

Ellers vil jeg tipse om denne lösningen som gjör det enkelt å bruke E.manifolden på en korrekt og effektiv måte.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/115.jpg

mafian
22/08/19, 17:39
Da lyser det trimming. Man kan knipe BTR noen mm i en skrustikke og öke bensintrykket til ca. 3,6 BAR slik at originaldysene får litt ekstra kapasitet.
Med kald termostat er poenget å öke ladetrykket til du går i airflow cut.
Dette er resultatet av mange år med testing og utvikling, men det ble langt bedre enn det vi hadde trodd på forhånd ja.
Ellers er det egentlig kun dragrace resultater som gjelder fordi de AVSLÖRER NÖYAKTIG hvor godt bilen faktisk går. Alt annet er bare prat. Hester her og hester der.
Målet for denne 1600 kg tunge bruksbilen er å kjöre 6,99 sek og 160 km/t på 201 M. Ett resultat som i tilfellet, formentlig og forhåpentligvis vil bli stående en stund. :)

Ellers vil jeg tipse om denne lösningen som gjör det enkelt å bruke E.manifolden på en korrekt og effektiv måte.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/115.jpg

Nå ble jeg nysgjerrig. Har du noen framgangsmåte angående btr? :)

Batland
22/08/19, 20:04
Nå ble jeg nysgjerrig. Har du noen framgangsmåte angående btr? :)

Javisst, men för du har skiftet til en seriös bensinpumpe, så gjör du bare vondt värre med å öke bensintrykket.

mafian
22/08/19, 20:28
Javisst, men för du har skiftet til en seriös bensinpumpe, så gjör du bare vondt värre med å öke bensintrykket.

Ja såklart. Blir ikke gjort noe før ny pumpe er på plass.

Angående strøm til pumpa, hvilken kabeltykkelse bruker man? Holder det med 2,5 mm2, eller skal jeg velge tykkere?

Og den termostaten du nevnte på, er det 74 graders termostaten til Pedersen? :)

Men hva med tennplugger? Lønner seg kanskje med kaldere plugger også? Org. Er vel Ngk 6'er plugg? Bør jeg gå for 7'er plugger f. Eks? :)

Mye spørsmål her nå, men det er gøy å lære :)

Batland
23/08/19, 15:23
Ja såklart. Blir ikke gjort noe før ny pumpe er på plass.

Angående strøm til pumpa, hvilken kabeltykkelse bruker man? Holder det med 2,5 mm2, eller skal jeg velge tykkere?

Og den termostaten du nevnte på, er det 74 graders termostaten til Pedersen? :)

Men hva med tennplugger? Lønner seg kanskje med kaldere plugger også? Org. Er vel Ngk 6'er plugg? Bør jeg gå for 7'er plugger f. Eks? :)

Mye spørsmål her nå, men det er gøy å lære :)
Det enkle er ofte det beste. :)
Biltemas tykke höytalerkabler og gule kabelsko er tingen. :)

Det stemmer.

Det avhenger av hvor kraftig gnist man har etter oppgraderingen av tenningsanlegget og av kjörestilen. Personlig favoritt har värt NGK BCR8ES, men originalplugger til Audi RS2 og Volvo S60R er gode alternativer for de fleste.

mafian
23/08/19, 16:11
Det enkle er ofte det beste. :)
Biltemas tykke höytalerkabler og gule kabelsko er tingen. :)

Det stemmer.

Det avhenger av hvor kraftig gnist man har etter oppgraderingen av tenningsanlegget og av kjörestilen. Personlig favoritt har värt NGK BCR8ES, men originalplugger til Audi RS2 og Volvo S60R er gode alternativer for de fleste.

Ok.

Da har jeg litt å handle inn.
Ligger opplegg til stereoanlegg i bilen, så kobler opp et nytt rele der, og strekker kablene derfra. Kortere kabler = mindre tap :)

Så ut som S60R pluggene tilsvarte varmeverdi 7 i Ngk verden, det er vel en grei plass å starte tenker jeg :)

Batland
23/08/19, 16:38
Ligger opplegg til stereoanlegg i bilen, så kobler opp et nytt rele der, og strekker kablene derfra. Kortere kabler = mindre tap :)

Så ut som S60R pluggene tilsvarte varmeverdi 7 i Ngk verden, det er vel en grei plass å starte tenker jeg :)
Du gjör som du vil. :)
Jeg mener at det settes en sikring til Bilstereo-forsterker ved batteri +. Så drar man ledningen bak til bensinpumpen kun koblet innom rett rele som styres av den opprinnelige bansinpumpe + ledningen.
Den andre ledningen i höytalerledning-paret dras fra bensinpumpe minus og frem til dynamoens chassis. Lengden på ledningene betyr ingenting slik jeg ser det.

Det er korrekt. :)

mafian
23/08/19, 16:53
Du gjör som du vil. :)
Jeg mener at det settes en sikring til Bilstereo-forsterker ved batteri +. Så drar man ledningen bak til bensinpumpen kun koblet innom rett rele som styres av den opprinnelige bansinpumpe + ledningen.
Den andre ledningen i höytalerledning-paret dras fra bensinpumpe minus og frem til dynamoens chassis. Lengden på ledningene betyr ingenting slik jeg ser det.

Det er korrekt. :)

Da tenker vi egentlig ganske likt da, kommer til å bruke org kablene som styring til releet :)

Batland
23/08/19, 19:50
Forutsetter 60 mm turbinhjul, men da er dette en fin mulighet for en som jobber på verksted og har muligheter: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=155802174

Tenker da på denne wastegate lösningen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/125.jpg

mafian
23/08/19, 20:25
Forutsetter 60 mm turbinhjul, men da er dette en fin mulighet for en som jobber på verksted og har muligheter: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=155802174

Tenker da på denne wastegate lösningen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/125.jpg

Se der ja. Det så ut som en smart løsning.
Blir ikke kjøpt turbo riktig enda, skal handle inn pumpe etc. Først.

Har gått en del penger ut i det siste, så må spare opp litt først, så antar at ny turbo blir først til våren igjen.

Bilen skal uansett snart vinterlagres, og da får jeg god tid til å planlegge, og samtidig spare litt penger til den.
Pengene flyr fort når man handler inn morsomme deler :)

Kjøpte jo bilen "uten skilt", og temmelig nedkjørt i mine øyne. Sto sveisa bakaksel på den, den ble skiftet ut mot en aksel med Truetrack diff, så har gått med litt penger til å få den i orden i første omgang.
Jeg synes det er viktig før man begynner å drive med morsomme ting :)

Batland
23/08/19, 20:37
Javisst. Kun ment som ett tips fra min side.

De som får gode resultater undesöker nöye, legger en god plan og holder seg til denne planen. Vingling i ettertid saboterer vanligvis sluttresultatet.

mafian
23/08/19, 21:17
Javisst. Kun ment som ett tips fra min side.

De som får gode resultater undesöker nöye, legger en god plan og holder seg til denne planen. Vingling i ettertid saboterer vanligvis sluttresultatet.

Det er min mening også. Vil ha en bil som kan brukes på godværsdager, som går brukbart og er holdbar.
Har også med ungene i bilen av og til, så den må være i orden :)

Da nytter det ikke med snarveier :)

Batland
24/08/19, 14:52
Og akkurat derfor anbefaler jeg alltid maksimal bruk av originale deler som kompletteres av oppgraderinger, kun der det er nödvendig.
Bare se denne:


Då er eg og familien kommen heim frå årets veterabilferie, me køyrde totalt 4350 km på 9 dagar:)

Bilen gjekk heilt utan problem heile turen, einaste var at tomgangen som kom litt i ulage når det vart vanvittig varmt. Elles har eg kun køyrt og ikkje løyst ei skrue. Tanking vart det sjølvsagt ein del av:) Ved ein bensinstasjon utanfor Milano opna eg panseret for å lufte den, då såg eg at korken/demperstempelet hadde hoppa ut, men den hengde att i olja.

Me starta returen frå Cannes laurdag 20.07 kl 17:30 i 32 grader skyggetemperatur, det er varmt utan AC. Køyrde frå Cannes langs rivieraen til Genova i Italia, tok av mot Milano, tanking og kveldsmat i Milano kl 21:30 og fortsatt 30 grader:) Køyrde vidare og over grensa til Sveits, og over alpane og San Bernardino passet, kom ned att langs grensa til Lichtenstein og til Bodensee, køyrde vidare til Memmingen i Tyskland, det kom me inn på autbahn A7 som går forbi Ulm, Hannover Hamburg og heilt til Danskegrensa, derfrå var det kun 350 km til Fredrikshavn og tok Ferja til Oslo Mandag morgon.

Alt i alt ein veldig bra oppleving:) Ingen problem å reise på ferie med Volvo 240 og AT motor.

Eg var forberedt på eit forbruk på 1,5liter PR mil i høg fart på aurobahn, men slik gjekk det ikkje;) Eg er meget imponert over forbruket, høgaste måling var på 1,05l/mil og då køyrde me mellom 120 og 150km/h med 4 personar og fulloppakning, vil anta at me var tett på tillatt totalvekt på 1780kg. Laveste måling vart målt til 0,86l/mil i Norge, jamnt i 90km/h.
Tom og fullasta bil kan ikkje samanliknast når det gjeld køyreeigenskaper - og dei nye Bilstein B6 demparane fekk køyrd seg:)

Såg ingen andre 240’er etter me forlot Norge...

http://forum.vccn.no/http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/165.jpg
Milano:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/166.jpg
Køyrer i frå det meste.... utanom bensinstasjoner;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/167.jpg
Fin marsjfart;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/168.jpg
Skjelden syn på Rivieraen:)

mafian
24/08/19, 17:11
Og akkurat derfor anbefaler jeg alltid maksimal bruk av originale deler som kompletteres av oppgraderinger, kun der det er nödvendig.
Bare se denne:

Helt sykt å se at en forgasser-turbo går så billig.
Har selv aldri hatt en Volvo med forgasser og turbo, men har bekjente som har hatt det, og de brukte i allefall mye over en liter på mila :)

Batland
24/08/19, 19:24
Eieren har unngått den vanlige tabben som er å kjöre med for liten turbo på forgasserturbo, vet du.

Det er nok endel som ville värt skeptisk til å reise på bilferie med forgasserturbo, men sånn går det når man gjör riktige og gode valg. Driftsikkert som bare det. :)

mafian
25/08/19, 17:54
Eieren har unngått den vanlige tabben som er å kjöre med for liten turbo på forgasserturbo, vet du.

Det er nok endel som ville värt skeptisk til å reise på bilferie med forgasserturbo, men sånn går det når man gjör riktige og gode valg. Driftsikkert som bare det. :)

Er vel et godt poeng det.
Ser forøvrig at Pedersen selger Holset HX35 turboer, med flere varianter av eksoshus. Hvordan er disse turboene? Og hadde det vært noe jeg burde vurdert? :) Eller HX30 for den saks skyld :)

mafian
25/08/19, 19:45
Jeg antar vel egentlig at HX35 blir for stor, og HX30 blir litt for liten.
Men, hva med Garrett GT2860R? Den får man med 0.64 AR eksoshus, blir det feil? :)

Hansi86
26/08/19, 13:52
GT28 Turboene har vell bare 53-54 mm stor diameter på turbin (inducer) som har vist seg og bli for smått på b230.
De turboene kan sikkert sammenlignes med 19T på mange måter.

Jeg har selv letet i mange år etter en passelig 300 hk turbo til B230. Konklusjonen min er at det ikke fins så mange slike med stort nok turbin hjul.
Turbonetics T3 Super 60 med F1-49 turbin hjul er nok ett av unntakene.

Jeg endte opp med GT3271, Den har 64 mm Turbin inducer, men til gjengjeld kompressor til ca 420 hk. Så den er jo større og tregere i spool.

Schoopp
26/08/19, 18:46
GT28 Turboene har vell bare 53-54 mm stor diameter på turbin (inducer) som har vist seg og bli for smått på b230.
De turboene kan sikkert sammenlignes med 19T på mange måter.

Jeg har selv letet i mange år etter en passelig 300 hk turbo til B230. Konklusjonen min er at det ikke fins så mange slike med stort nok turbin hjul.
Turbonetics T3 Super 60 med F1-49 turbin hjul er nok ett av unntakene.

Jeg endte opp med GT3271, Den har 64 mm Turbin inducer, men til gjengjeld kompressor til ca 420 hk. Så den er jo større og tregere i spool.

td05 turbinene er jo akkurat litt større en t25, er jo også et mye nyere design en t3 turbin så muligens det hadde funket til 300hk? td05 16g feks.
en annen 300hk turbo som er passelig til b230 blir jo feks k24 7400 fra s60r (59/49 turbinhjhul) evntuelt krx400 da, virker jo utifra bilder som krx 400 turboen bare var et preppet k26 kompressorhjul/hus fra audi (k24 7200) med s60r turbinhjul og s60r turbinhus.

mafian
26/08/19, 20:50
Hmm. Da har jeg litt å Google etter. Takker for innspill fra begge to :)

Hansi86 : Hva legger du i treg spool up? På hvilket turtall har du fullt ladetrykk? :)

Batland
26/08/19, 21:45
td05 turbinene er jo akkurat litt større en t25, er jo også et mye nyere design en t3 turbin så muligens det hadde funket til 300hk? td05 16g feks.
en annen 300hk turbo som er passelig til b230 blir jo feks k24 7400 fra s60r (59/49 turbinhjhul) evntuelt krx400 da, virker jo utifra bilder som krx 400 turboen bare var et preppet k26 kompressorhjul/hus fra audi (k24 7200) med s60r turbinhjul og s60r turbinhus.
Problemet med K24 turboene er lagrene. KRX400 er forsterket med K26 lagre og en kompis med Cosworth kjörer vel med KRX400 turboen sin på 10 året eller noe. Turboen er like ströken som ny til tross for at han kjörer dragrace og har värt innom 2,7 BAR ladetrykk. Vi har samme erfaring med andre K26 baserte turboer fra NTS / STS.
Mener å huske at kompressorhjulet er 47,5/66 mm og turbinhjulet 61/49,5 mm.

Batland
27/08/19, 15:04
Hmm. Da har jeg litt å Google etter. Takker for innspill fra begge to :)

Hansi86 : Hva legger du i treg spool up? På hvilket turtall har du fullt ladetrykk? :)
Hvis du er redd for at en 420 hk GT3271 turbo spooler for tregt, så kan den litt mindre GT3267 turboen vurderes. Her tilbakemelding fra en som monterte en slik:

Hei igjen,. Da har jeg montert og fått prøvd turbon litt. Gikk jo til innkjøp av den brukte Garret GT3267 turboen du linket til.

Etter at jeg mottok turbo i posten målte jeg størrelsen på turbo. 46 mm inn og 54 mm ut. Den har A/R 0.48 kompressorkåpe og 0.69 turbinhus.
For det første lader den noe volsomt. Får den ikke under 1.8bar. (Svakere actuator) eller Ekstren wg må nok ordnes.
For det andre spooler den utrolig kjapt, noe som resulterer i tenningsbank med LH2;4.

mafian
27/08/19, 18:04
Får gruble litt på det. Blir jo en liten stund til allikevel, så har jo litt tid på å bestemme meg tross alt.

Ser at "Turbokongen" har diverse annonser på Finn, er dette seriøst, eller bør man handle andre steder? Prisene er vel nokså greie, så er lett å få misstanke om juks :)

HansOla
27/08/19, 18:34
Det er for godt til å være sant dessverre. Ganske så useriøs type. Bygger med billige kinadeler osv

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

mafian
27/08/19, 20:21
Det er for godt til å være sant dessverre. Ganske så useriøs type. Bygger med billige kinadeler osv

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Var som jeg tenkte da. Virka jo for godt til å være sant :)

mafian
31/08/19, 16:51
Har forøvrig testet 0-100 i dag.
Det er unnagjort på ca 6 sekunder i følge videoen jeg tok.

Har kommet fram til at det sitter 3,31 utveksling i bakaksel, så den passerer jo 100 km/t i andre gir.
Sparer jo da litt tid på girskift, men resultatet var uansett bedre enn jeg hadde forventa.

Sjeldent den blir kjørt så hardt egentlig, men måtte prøve :)

mafian
17/10/19, 18:58
Har ikke fått gjort noe spesielt her enda. Men har fått tak i 530 topp og en A-kam, så tenkte det skulle bli et vinterprosjekt, da bilen er satt inn for vinteren.

Er det noen spesiell toppakning som er å foretrekke, eller er det like greit å kjøpe et originalt "slipesett"?

HansOla
18/10/19, 08:41
Elring toppakning og org bolter holder i massevis. Evt 12.9 pinbolter da om du vil ta steget videre

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

mafian
18/10/19, 16:36
Elring toppakning og org bolter holder i massevis. Evt 12.9 pinbolter da om du vil ta steget videre

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Ok. Tusen takk :)
Vil det med 12.9 bolter være samme tiltrekningsmoment?

HansOla
18/10/19, 17:39
Ok. Tusen takk :)
Vil det med 12.9 bolter være samme tiltrekningsmoment?Nei de skal bare dras til med moment, ikke vinkeldras slik som de originale strekkboltene :) Tror det var 110-120nm eller noe slik jeg. Det følger med bruksanvisning når du kjøper de :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

mafian
18/10/19, 18:18
Nei de skal bare dras til med moment, ikke vinkeldras slik som de originale strekkboltene :) Tror det var 110-120nm eller noe slik jeg. Det følger med bruksanvisning når du kjøper de :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Ok :)

mafian
18/10/19, 20:10
7604

Fått demontert og vaska litt i dag :)

mafian
20/10/19, 10:13
7605

Begynt å grave litt.
Har absolutt ingen erfaring med porting av topper, så skal bli gøy og se :)

mafian
27/02/20, 21:09
Fikk 044 pumpe i posten i dag :)

Har bestemt meg for å montere den, for så å få bilen i en dynobenk, for å vite hva det er i den i utgangspunktet, tenker det er et greit utgangspunkt egentlig :)

Planen er fortsatt å montere toppen jeg holder på med, men synes det er interessant å se fysiske resultater :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
26/03/20, 21:42
Da var 044 pumpa montert. Faen som den bråker [emoji23]

Men liker å tro at det er "bra støy" [emoji16]

Har du da fremgangsmåte angående BTR?Batland

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/86.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/87.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
27/03/20, 08:56
Har du da fremgangsmåte angående BTR?Batland
Hva tenker du på?

mafian
27/03/20, 09:03
Hva tenker du på?

Du skrev at man kan knipe BTR i skrustikka, for å øke bensintrykket litt [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/115.jpg

Er det greit å gjøre det, eller bør jeg kjøpe nye dyser med en gang? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
27/03/20, 09:17
A-ha.

Det kommer jo an på hva som er målet, men når du har investert i en Geunuin BOSCH 044 pumpe, så tenker jeg at ambisjonene står i stil, eller?
De originale dysene er ALT for små med mindre du har tenkt å kjøre 2 stk. pr. sylinder, men hvis det er det som er planene da hjelper det å knipe BTR litt.

Hvis vi sier at orginale dyser er 300 ccm og kan gå med 85% duty = 255 ccm så rekker det til 20 lb/min med luft når AFR er 12,4:1.
3,6 BAR øker tallene til 279 ccm og 21,9 lb/min => "220 hester".


Bensintrykk oppjustert fra 3,0 - 3,6 BAR øker dysenes kapasitet med 9,5% og 255 ccm x 2 + 9,5% støtter ett luftfløde på 40,42 lb/min som i følge de fleste turboleverandører og turboprodusenter omtales som 400 hp.

Som du ser er det ikke umulig å klare 400 hp med originale dyser dersom du dobler antallet og kniper BTR til å gi 3,6 BAR grunntrykk. :D

Det er selvsagt bedre å kjøpe seg noen nye, moderne GENUINE, BOSCH eller SIEMENS dyser i nabolaget 600 + ccm i stedet.
NB! IKKE kjøp drittdyser som f.eks de lange tynne med en blå ring på eller noe kinadritt på fleEbay.
Det er så revva at jeg mener at det er langt bedre med 2 - 3 stk. originale dyser pr. sylinder i stedet. :D:D

mafian
27/03/20, 09:30
A-ha.

Det kommer jo an på hva som er målet, men når du har investert i en Geunuin BOSCH 044 pumpe, så tenker jeg at ambisjonene står i stil, eller?
De originale dysene er ALT for små med mindre du har tenkt å kjøre 2 stk. pr. sylinder, men hvis det er det som er planene da hjelper det å knipe BTR litt.

Hvis vi sier at orginale dyser er 300 ccm og kan gå med 85% duty = 255 ccm så rekker det til 20 lb/min med luft når AFR er 12,4:1.

Bensintrykk oppjustert fra 3,0 - 3,6 BAR øker dysenes kapasitet med 9,5% og 255 ccm x 2 + 9,5% støtter ett luftfløde på 40,42 lb/min som i følge de fleste turboleverandører og turboprodusenter omtales som 400 hp.

Som du ser er det ikke umulig å klare 400 hp med originale dyser dersom du dobler antallet og kniper BTR til å gi 3,6 BAR grunntrykk. :D

Det er selvsagt bedre å kjøpe seg noen nye, moderne GENUINE, BOSCH eller SIEMENS dyser i nabolaget 600 + ccm i stedet.
NB! IKKE kjøp drittdyser som f.eks de lange tynne med en blå ring på eller noe kinadritt på fleEbay.
Det er så revva at jeg mener at det er langt bedre med 2 - 3 stk. originale dyser pr. sylinder i stedet. :D:D

Da skjønner jeg[emoji4]
Har vurdert Siemens Deka 630cc

https://www.speeding.no/p/drivstoff-system-an-koblinger/drivstoff-system/dyser-og-tilbehor/dyser/siemens-deka-spridare-630cc.html

Men disse virker litt "billige"?
Eller er de så billige i utgangspunktet?
Har du noe erfaring med Speeding?
Ser de har Bosch dyser som leverer samme fløde også [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
27/03/20, 12:55
Når man forsøker å selge 630 ccm dyser og viser bilde av en 870 ccm dyse, da virker det både billig og tvilsomt, men jeg har ikke erfaring med Speeding og påstår derfor ingenting.

Se denne:
http://www.siemensdeka.com/product/60lbh-siemens-deka-high-impedance-long-style-with-ev1-connector-fi114961-60mm/

Det som gjelder er altså "Genuine Siemens / Mototron DEKA IV" og ikke minst "FI114961"

Alt handler om budsjett. Hvis budsjettet rekker så er og blir det nye, moderne GENUINE BOSCH 1000 ccm dyser som er det riktig gode valget.

mafian
27/03/20, 13:10
Når man forsøker å selge 630 ccm dyser og viser bilde av en 870 ccm dyse, da virker det både billig og tvilsomt, men jeg har ikke erfaring med Speeding og påstår derfor ingenting.

Se denne:
http://www.siemensdeka.com/product/60lbh-siemens-deka-high-impedance-long-style-with-ev1-connector-fi114961-60mm/

Det som gjelder er altså "Genuine Siemens / Mototron DEKA IV" og ikke minst "FI114961"

Alt handler om budsjett. Hvis budsjettet rekker så er og blir det nye, moderne GENUINE BOSCH 1000 ccm dyser som er det riktig gode valget.

Takk [emoji4]
Jeg får litt dårlig inntrykk av den Speeding siden. Derfor jeg spurte, for jeg orker ikke noe Kina kopi-søppel, så da tar jeg ikke sjansen.

Om jeg omformulerer litt, er det noen Norske forhandlere som selger genuine dyser som passer mitt bruksområde, som du veit om? Spiller liten rolle hva det står på dysene, sålenge det er ordentlig vare [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
27/03/20, 17:29
Takk [emoji4]
Jeg får litt dårlig inntrykk av den Speeding siden. Derfor jeg spurte, for jeg orker ikke noe Kina kopi-søppel, så da tar jeg ikke sjansen.

Om jeg omformulerer litt, er det noen Norske forhandlere som selger genuine dyser som passer mitt bruksområde, som du veit om? Spiller liten rolle hva det står på dysene, sålenge det er ordentlig vare [emoji4]


Vi har jo det gode gamle uttrykket:" Hvis noe virker for godt til å väre sant, så er det som oftest det." Nei, ikke ödelegg all kjöreglede og eierglede med å sette på noe dritt fra kina.

Jeg snakket nettopp med RS Tuning Bergen som er LANGT over gjennomsnittet opptatt av höy kvalitet og samtidig langt under gjennomsnittet opptatt av å selge mest mulig til flest mulig. Han sa at han hadde dyser på lager så du kontakte ham på facebook.

mafian
27/03/20, 21:18
Vi har jo det gode gamle uttrykket:" Hvis noe virker for godt til å väre sant, så er det som oftest det." Nei, ikke ödelegg all kjöreglede og eierglede med å sette på noe dritt fra kina.

Jeg snakket nettopp med RS Tuning Bergen som er LANGT over gjennomsnittet opptatt av höy kvalitet og samtidig langt under gjennomsnittet opptatt av å selge mest mulig til flest mulig. Han sa at han hadde dyser på lager så du kontakte ham på facebook.

Takk [emoji4]
Da har jeg sendt en melding til de, så får vi se åssen det utarter seg.

De har vel muligens turbo som passer mitt behov også, når jeg kommer så langt? [emoji4]

Har for øvrig fått tilbud om å kjøpe et Vems datasprut av en kompis, som jeg vurderer.
Der får man også kjøpt overganger slik at originalt motorledningsnett passer, det virker for meg som en lur løsning.
Har du noen erfaringer med Vems sprut? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
27/03/20, 22:12
Takk [emoji4]
Da har jeg sendt en melding til de, så får vi se åssen det utarter seg.

De har vel muligens turbo som passer mitt behov også, når jeg kommer så langt? [emoji4]

Har for øvrig fått tilbud om å kjøpe et Vems datasprut av en kompis, som jeg vurderer.
Der får man også kjøpt overganger slik at originalt motorledningsnett passer, det virker for meg som en lur løsning.
Har du noen erfaringer med Vems sprut? [emoji4]

RS Tuning Bergen kan nok skaffe deg de höykvalitet delene du önsker og trenger, men etter kronekollapsen 2020 så ryker det fort en arm, en fot og en nyre hvis du skal ha en EFR, en GTX eller en G-serie turbo uten at dette er deres feil.

Hvis budsjettet er mer normalt, men over kinaskrot, og du ikke finner en passende turbo selv, så kan du gi meg en lyd slik at du kan få ett forslag på glidelagerturbo å vurdere til noe i nabolaget 25 - 33% av en flett ny kulelageturbo. ;)

Jeg ser at endel svensker bruker Vems med godt resultat, men jeg har ikke erfaring med det. Noen rundt her vurderte det, men når vi sjekket spec. så er prossessoren tregere enn den som bruks i MS. Hvorvidt dette her praktisk betydning vet jeg ikke.

Jeg prioriterer stabilitet, holdbarhet og pålitelighet og derfor har jeg satset på gamle Haltech sprut. :D

mafian
27/03/20, 22:21
RS Tuning Bergen kan nok skaffe deg de höykvalitet delene du önsker og trenger, men etter kronekollapsen 2020 så ryker det fort en arm, en fot og en nyre hvis du skal ha en EFR, en GTX eller en G-serie turbo uten at dette er deres feil.

Hvis budsjettet er mer normalt, men over kinaskrot så kan du gi meg en lyd så kan du få ett forslag på glidelagerturbo å vurdere til noe i nabolaget 25 - 33% av en flett ny kulelageturbo. ;)

Jeg ser at endel svensker bruker Vems med godt resultat, men jeg har ikke erfaring med det. Noen rundt her vurderte det, men når vi sjekket spec. så er prossessoren tregere enn den som bruks i MS. Hvorvidt dette her praktisk betydning vet jeg ikke.

Takk [emoji4]
Har ikke satt noe spesifikt budsjett egentlig, men har jo sett at prisene på både Borg Warner og Garret er rimelig stive ja.

Så ligger nok mere normalt vil jeg påstå.
Vil samtidig ha bensin / motorstyring på plass først, og har jo planer om å ha bilen i dynobenk før jeg gjør så mye mer.

Har også en del å gjøre i forstilling i år, så blir spennende å se hvor mye penger det blir igjen. Men det er jo ingen ting som haster, selv om det kan være ønskelig å få alt på plass på en gang [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
28/03/20, 18:07
Jeg ser at "Gamle og vanlige" GARRETT GT3071R koster ganske nöyaktig 50% av det en GenII GTX3071R med turbinhus koster, men når alt er sagt å gjort med frakt og toll og moms nå i 2020, så må man vel i praksis betale närmere kr. 20 kr. pr. dollar med utgangspunkt i oppgitt pris på nett.
Da kommer man ikke så langt med kr. 20 000,- i turbobudsjett. Andre alternativer som gir ett tilfredsstillende resultat kan derfor väre "kjekt å ha."

Det er bare å ta det pø-om-pø. :)

Diskuterte forresten VEMS med en kar som forsökte å mappe en bil som hadde dette. Han var ikke veldig imponert.
Ustabile saker så eieren solgte det og kjöpte ett annet merke.

mafian
28/03/20, 18:37
Jeg ser at "Gamle og vanlige" GARRETT GT3071R koster ganske nöyaktig 50% av det en GenII GTX3071R med turbinhus koster, men når alt er sagt å gjort med frakt og toll og moms nå i 2020, så må man vel i praksis betale närmere kr. 20 kr. pr. dollar med utgangspunkt i oppgitt pris på nett.
Da kommer man ikke så langt med kr. 20 000,- i turbobudsjett. Andre alternativer som gir ett tilfredsstillende resultat kan derfor väre "kjekt å ha."

Det er bare å ta det pø-om-pø. :)

Diskuterte forresten VEMS med en kar som forsökte å mappe en bil som hadde dette. Han var ikke veldig imponert.
Ustabile saker så eieren solgte det og kjöpte ett annet merke.

Hmm, blir spennende og se hva jeg ender på av turbo. Alt er vel uansett bedre enn den varmluftsføneren jeg har [emoji28]

Kommer ikke til å stresse noe med motor-oppsettet. Da blir det ofte dyrt og dårlig, etter mine erfaringer ihvertfall.

Tja, kanskje Vems er et dårlig valg da.
Har sett "livechipper" til LH 2.4 også, men dette er vel ikke noen god løsning vil jeg tro?
Legger ved link, men virker for godt til å være sant synes jeg [emoji4]

http://shop.fekzen.se/sv/volvo/279-live-chip-volvo-940-turbo-mappningsbart-specialchip.html


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
28/03/20, 18:51
Hmm, blir spennende og se hva jeg ender på av turbo. Alt er vel uansett bedre enn den varmluftsføneren jeg har [emoji28]

Kommer ikke til å stresse noe med motor-oppsettet. Da blir det ofte dyrt og dårlig, etter mine erfaringer ihvertfall.

Tja, kanskje Vems er et dårlig valg da.
Har sett "livechipper" til LH 2.4 også, men dette er vel ikke noen god løsning vil jeg tro?
Legger ved link, men virker for godt til å være sant synes jeg [emoji4]

http://shop.fekzen.se/sv/volvo/279-live-chip-volvo-940-turbo-mappningsbart-specialchip.html

Vi får vente å se.
Det en en god idè. Det som vanligvis gir de beste resultatene er at man bruker god tid og legger en god plan som man holder seg til og ikke vingler og vimser underveis.
Det er to utfordringer med LH2,4.
1. Billige universalchip som er helt på jordet. Folk som overhode ikke har greie dette og som blander og mikser epler og appelsiner, hummer og kanari og alt mulig annet man kan tenke på. Man kroner så verket med vassekte dritt made in china.
2. Man chipper kun bensinhjernen og dette er som å bytte dyser i en forgasser, men hva med tenningen? Det er tenningsmappet som er det i särlasse viktigste for en turbomotor, men dette gjör man lite og ingenting med. Det man trenger er ett slikt USB chip for å mappe tenningshjernen også.

Som ren bensinhjerne mapping synes jeg at dette ser meget lovende ut. Som ett rent datasprut for bensinen er faktisk LH2,4 slett ikke dårlig til å styre gode dyser basert på signaler fra en stor og GOD LMM. :) (eller to)

mafian
28/03/20, 19:06
Vi får vente å se.
Det en en god idè. Det som vanligvis gir de beste resultatene er at man bruker god tid og legger en god plan som man holder seg til og ikke vingler og vimser underveis.
Det er to utfordringer med LH2,4.
1. Billige universalchip som er helt på jordet. Folk som overhode ikke har greie dette og som blander og mikser epler og appelsiner, hummer og kanari og alt mulig annet man kan tenke på. Man kroner så verket med vassekte dritt made in china.
2. Man chipper kun bensinhjernen og dette er som å bytte dyser i en forgasser, men hva med tenningen? Det er tenningsmappet som er det i särlasse viktigste for en turbomotor, men dette gjör man lite og ingenting med. Det man trenger er ett slikt USB chip for å mappe tenningshjernen også.

Som ren bensinhjerne mapping synes jeg at dette ser meget lovende ut. Som ett rent datasprut for bensinen er faktisk LH2,4 slett ikke dårlig til å styre gode dyser basert på signaler fra en stor og GOD LMM. :)

Jeg synes egentlig at Ecomax chippen jeg har, er helt grei, sånn som oppsettet er nå. Motoren går reint og fint, og det virker ikke som at den går magert eller fett. Er såklart ikke verdens beste løsning uansett, men funker enn så lenge.

Bør jeg flytte over LMM’en min i et 3" hus når jeg monterer nye dyser, eller åssen burde jeg gå fram?

Ecomax chippen funker kanskje dårlig med 3" LMM og store dyser?

Jeg har ikke original-chip, så jeg får ikke brukt det heller for øyeblikket [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
28/03/20, 19:33
Jeg synes egentlig at Ecomax chippen jeg har, er helt grei, sånn som oppsettet er nå. Motoren går reint og fint, og det virker ikke som at den går magert eller fett. Er såklart ikke verdens beste løsning uansett, men funker enn så lenge.

Bør jeg flytte over LMM’en min i et 3" hus når jeg monterer nye dyser, eller åssen burde jeg gå fram?

Ecomax chippen funker kanskje dårlig med 3" LMM og store dyser?

Jeg har ikke original-chip, så jeg får ikke brukt det heller for øyeblikket [emoji23]
Ett velfungerende "trimsett" består av trioen LMM, Chip og dyser.
LMM gir ett signal til chippet som tilpasser pulslengden dysene er åpne og leverer bensin.
Chippet er derfor programert til å fungere med en bestemt störrelse LMM og en bestemt störrelse på dysene.
Hvis du vil ha ett brukbart resultat så må disse 3 delene väre tilpasset hverandre og det er her USB chippet er så interessant. Det gir en muligheten til å gjöre dette på en måte som jeg ikke har sett at noen andre har gjort det på enda. ;)
Kan avslöre at valget hadde falt på genuine Siemens #961 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=961) dyser.

mafian
28/03/20, 20:01
Ett velfungerende "trimsett" består av trioen LMM, Chip og dyser.
LMM gir ett signal til chippet som tilpasser pulslengden dysene er åpne og leverer bensin.
Chippet er derfor programert til å fungere med en bestemt störrelse LMM og en bestemt störrelse på dysene.
Hvis du vil ha ett brukbart resultat så må disse 3 delene väre tilpasset hverandre og det er her USB chippet er så interessant. Det gir en muligheten til å gjöre dette på en måte som jeg ikke har sett at noen andre har gjort det på enda. ;)
Kan avslöre at valget hadde falt på genuine Siemens #961 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=961) dyser.

Kanskje jeg like greit skal prøve den Fekzen chippen da. Er jo genialt om det fungerer.

Utfordringa er vel heller tenningsanlegget ved å bruke en sånn løsning?

Jeg liker å tenke litt utafor boksen, så om den løsningen er noe du har tro på, så har jeg ikke noe i mot å prøve det [emoji16]

#961 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=961) er de 630cc dysene som jeg tenkte på i utgangspunktet, som jeg klarte å tyde meg fram til? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
28/03/20, 21:49
Kanskje jeg like greit skal prøve den Fekzen chippen da. Er jo genialt om det fungerer.

Utfordringa er vel heller tenningsanlegget ved å bruke en sånn løsning?

Jeg liker å tenke litt utafor boksen, så om den løsningen er noe du har tro på, så har jeg ikke noe i mot å prøve det [emoji16]

#961 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=961) er de 630cc dysene som jeg tenkte på i utgangspunktet, som jeg klarte å tyde meg fram til? [emoji4]

Det synes jeg. :)

Jeg har jo troen på min egen lösning, men det er jeg sannsynligvis alene om.
Jeg kan dele resonementet.
Original: 2,5" LMM = 4,9 enheter for 300 ccm dyser.
Trim: 3" LMM = 7,06 enheter for 450 ccm dyser.
Forskjell i dysestörrelse = 450 / 300 = + 50%. Forskjell i LMM = +44%. Som vi ser er det en fornuftig sammenheng å observere her.
Så vil jeg bruke 630 ccm dyser. 630 / 450 = +40%.
Da trenger vi en LMM som har ca. 40% flere enheter enn de 7,06 enhetene som 3" LMM har, ikke sant?
7,06 enheter + 40% = 9,9 enheter. Alle henger med?
9,9 enheter /2 = 4,95 enheter. Som vi ser er 2 stk. originale LMM helt perfekt.!!

Man monterer da en orginal luftfilterboks og LMM på förersiden i bilen trekker ett rör på tvers og kobler det sammen med den originale som er på passaskjesiden og setter dette inn på turboen. Så mapper man inn chippet. :D

Se litt nede på denne siden: http://forum.vccn.no/showthread.php?23449-Justere-p%C3%A5-mere-bensin-b21et/page2&styleid=9

mafian
28/03/20, 22:15
Det synes jeg. :)

Jeg har jo troen på min egen lösning, men det er jeg sannsynligvis alene om.
Jeg kan dele resonementet.
Original: 2,5" LMM = 4,9 enheter for 300 ccm dyser.
Trim: 3" LMM = 7,06 enheter for 450 ccm dyser.
Forskjell i dysestörrelse = 450 / 300 = + 50%. Forskjell i LMM = +44%. Som vi ser er det en fornuftig sammenheng å observere her.
Så vil jeg bruke 630 ccm dyser. 630 / 450 = +40%.
Da trenger vi en LMM som har ca. 40 flere enheter enn de 7,06 enhetene som 3" LMM har, ikke sant?
7,06 enheter + 40% = 9,9 enheter. Alle henger med?
9,9 enheter /2 = 4,5 enheter. Som vi ser er 2 stk. originale LMM helt perfekt.!!

Man monterer da en orginal luftfilterboks og LMM på förersiden i bilen trekker ett rör på tvers og kobler det sammen med den originale som er på passaskjesiden og setter dette inn på turboen. Så mapper man inn chippet. :D

Se litt nede på denne siden: http://forum.vccn.no/showthread.php?23449-Justere-p%C3%A5-mere-bensin-b21et/page2&styleid=9

Jøss, det er tydeligvis mange røvertriks som kan gjøres [emoji23]

Det der er en løsning jeg har tro på, utfordringene for min del, er at jeg ikke har original luftfilterboks, og har heller ikke plass til det grunnet DO88 cooleren.

Men det går vel an å koble på en LMM til allikevel?

Jeg kan alltids forgrene innsugsrøret, og kjøre to åpne filter, om det fysisk fungerer, men hvordan kobler man elektronikken? Er det så enkelt at man paralellkobler LMM’ene? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
28/03/20, 23:21
Jøss, det er tydeligvis mange røvertriks som kan gjøres [emoji23]

Det der er en løsning jeg har tro på, utfordringene for min del, er at jeg ikke har original luftfilterboks, og har heller ikke plass til det grunnet DO88 cooleren.

Men det går vel an å koble på en LMM til allikevel?

Jeg kan alltids forgrene innsugsrøret, og kjøre to åpne filter, om det fysisk fungerer, men hvordan kobler man elektronikken? Er det så enkelt at man paralellkobler LMM’ene? [emoji4]
Åpne filter er enda bedre.
Flott.
Nå kommer den virkelig vanskelige skruballen. :D
Den ekstra LMM kobles ikke elektrisk. Den bare står der. :D

mafian
28/03/20, 23:31
Åpne filter er enda bedre.
Flott.
Nå kommer den virkelig vanskelige skruballen. :D
Den ekstra LMM kobles ikke elektrisk. Den bare står der. :D

Men jøss, hvordan i alle dager skal det da ha noe for seg? [emoji23]

Den må vel kobles til på et vis for å i heletatt ha noen hensikt? Eller er det i prinsipp bare en LMM, og to løp, for å lure den originale LMM’en? [emoji848]

Skjønner ingen ting jeg nå [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
29/03/20, 00:17
Etter å ha tenkt mye på dette nå, så TROR jeg at jeg har skjønt prinsippet.

Grunnen til to stk LMM er for å få lik luftstrøm gjennom begge "løpene"? Og at man da halverer lufta som går gjennom den LMM’en som er tilkoblet?

Og man da har mye mindre luftstrøm gjennom den LMM’en som er tilkoblet, i stedet for å i prinsippet kjøre én kjempestor LMM.
Det virker i såfall logisk for meg.

Det som er hensikten med det hele? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
29/03/20, 01:37
Det er helt korrekt.
Hvis du ser inn i en LMM så ser du at mesteparten av luften som går gjennom den går på utsiden av "måleöyet" og blir derfor IKKE målt. :)

mafian
29/03/20, 16:29
Det er helt korrekt.
Hvis du ser inn i en LMM så ser du at mesteparten av luften som går gjennom den går på utsiden av "måleöyet" og blir derfor IKKE målt. :)

Da er alt mye mer logisk med en gang.

Men dette burde jo etter mitt skjønn kunne gjøres med original chip også?

For alt blir jo kompensert etter signaler fra LMM, så skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle fungert ihvertfall [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
29/03/20, 17:06
Da er alt mye mer logisk med en gang.

Men dette burde jo etter mitt skjønn kunne gjøres med original chip også?

For alt blir jo kompensert etter signaler fra LMM, så skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle fungert ihvertfall [emoji4]
Så lenge forholdet mellom LMM og dyser er som originalt så kan i prinsippet originalchippet brukes. Problemet er at större dyser oppförer seg annerledes på tomgang og på cruising enn det små originaldyser gjör. Det er dette ett ettermarked trimchip må kompensere for slik at motoren er lettstartet, går normalt på tomgang og holder forbruket på ett normalt nivå.

mafian
29/03/20, 17:08
Så lenge forholdet mellom LMM og dyser er som originalt så kan i prinsippet originalchippet brukes. Problemet er at större dyser oppförer seg annerledes på tomgang og på cruising enn det små originaldyser gjör. Det er dette ett ettermarked trimchip må kompensere for slik at motoren er lettstartet, går normalt på tomgang og holder forbruket på ett normalt nivå.

Da skjønner jeg [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
01/04/20, 18:32
Han karen hos Fekzen hadde liten tro på to stk LMM. Jeg sendte mail og spurte litt.
Han anbefalte jo 3" LMM, som "alle gjør" [emoji23]

Han skulle sjekke om min ecu var kompatibel med live chip, så får vi se åssen det tar i vei.

Jeg har tro på løsningen med to stk 2,5" LMM da, når jeg først skjønte prinsippet.

Har også fått svar fra RS Tuning, og kommer til å bestille dyser fra de [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
01/04/20, 20:11
Han karen hos Fekzen hadde liten tro på to stk LMM. Jeg sendte mail og spurte litt.
Han anbefalte jo 3" LMM, som "alle gjør" [emoji23]

Han skulle sjekke om min ecu var kompatibel med live chip, så får vi se åssen det tar i vei.

Jeg har tro på løsningen med to stk 2,5" LMM da, når jeg først skjønte prinsippet.

Har også fått svar fra RS Tuning, og kommer til å bestille dyser fra de [emoji4]
Hehehe, det tror jeg på! Han har nok ikke värt inne på tanken engang. :D Jeg presiserer at jeg ikke har gjort dette selv og sier ikke at dette er noe du må gjöre. Jeg sier hva jeg ville gjort og forklarer hvorfor jeg ville gjort dette på denne måten.
Hvis det ikke går, da hadde jeg byttet ut den ekstra LMM med en eldre luft MENGDE måler med klaff. ;) som f.eks denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106664858
Vel, hva VET vi da?
Jo, at 2,5" LMM flöder luft til å matche 4 stk. 300 ccm dyser som er originalt og rekker til ca. 200 hk. Så VET vi at 3" LMM flöder nok luft til å stötte bensinmengden fra 4 stk. 450 ccm dyser som da kanskje KAN rekke til ca. 300 hk.

Hvis man så monterer 4 stk. 630 ccm dyser, hva skal man da gjöre med LMM for at den skal ha stor nok kapasitet? Ingenting? Kjöre med en 3" som bare flöder til å stötte 450 dysene? Hvorfor ikke 2,5"? Hvis man har en motor som trenger 630 ccm dyser så er man jo langt utenfor måleområdet til LMM likevel.
Som å kjöre ladetrykk på en sugemotor med 1 BAR MAP sensor. Unger.

De selger genuine saker som du kan stole på.

Takk for at du gir tilbakemelding. Langt fra alle gidder å ta seg bryet med dette.

mafian
01/04/20, 21:24
Hehehe, det tror jeg på! Han har nok ikke värt inne på tanken engang. :D Jeg presiserer at jeg ikke har gjort dette selv og sier ikke at dette er noe du må gjöre. Jeg sier hva jeg ville gjort og forklarer hvorfor jeg ville gjort dette på denne måten.
Hvis det ikke går, da hadde jeg byttet ut den ekstra LMM med en eldre luft MENGDE måler med klaff. ;)
Vel, hva VET vi da?
Jo, at 2,5" LMM flöder luft til å matche 4 stk. 300 ccm dyser som er originalt og rekker til ca. 200 hk. Så VET vi at 3" LMM flöder nok luft til å stötte bensinmengden fra 4 stk. 450 ccm dyser som da kanskje KAN rekke til ca. 300 hk.

Hvis man så monterer 4 stk. 630 ccm dyser, hva skal man da gjöre med LMM for at den skal ha stor nok kapasitet? Ingenting? Kjöre med en 3" som bare flöder til å stötte 450 dysene? Hvorfor ikke 2,5"? Hvis man har en motor som trenger 630 ccm dyser så er man jo langt utenfor måleområdet til LMM likevel.
Som å kjöre ladetrykk på en sugemotor med 1 BAR MAP sensor. Unger.

De selger genuine saker som du kan stole på.

Takk for at du gir tilbakemelding. Langt fra alle gidder å ta seg bryet med dette.

Jeg har tro på at det skal fungere. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal gå, reint praktisk.

Spent på hvordan resultatet blir.

Er egentlig like spent på å ta en effektmåling av bilen, for å se hva det bor i den nå, da jeg synes det er gøy å se utvikling.
Men må si at disse tilstandene som er om dagen, har satt litt kjepper i hjula for meg, så får bare ta det når dette Corona-styret har roet seg litt.

Men hva er i prinsippet maks ladetrykk på den turboen jeg har? Den er vel ikke noe glad i ladetrykk over en bar uansett?

Tilbakemeldinger er viktig synes jeg. Får man tips til forskjellige løsninger, så bør man jo også gi tilbakemelding på om det fungerer i praksis eller ikke synes jeg [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
01/04/20, 22:30
Jeg har tro på at det skal fungere. Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal gå, reint praktisk.

Spent på hvordan resultatet blir.

Er egentlig like spent på å ta en effektmåling av bilen, for å se hva det bor i den nå, da jeg synes det er gøy å se utvikling.
Men må si at disse tilstandene som er om dagen, har satt litt kjepper i hjula for meg, så får bare ta det når dette Corona-styret har roet seg litt.

Men hva er i prinsippet maks ladetrykk på den turboen jeg har? Den er vel ikke noe glad i ladetrykk over en bar uansett?

Tilbakemeldinger er viktig synes jeg. Får man tips til forskjellige løsninger, så bør man jo også gi tilbakemelding på om det fungerer i praksis eller ikke synes jeg [emoji4]
Effektmåling av en bil man er vant med og kjent med er vesentlig slik at du faktisk VET hvor mye oppgraderingene tilförer.
Hehehe, til Coronastyret roer seg du? Vel..........foreslår at du vurderer å satse på å laste ned en G-måler app på mobilen og ordne opp selv. Jeg har brukt G-måler i mange år og den funker LANGT bedre enn folk flest gir de kreditt for.

Du får G-måle å se. Gjör du godt arbeid og noterer resultat og ladetrykk så får du se hva som er effektivt og når det bikker over.

Enig med du der. :)

mafian
02/04/20, 06:32
Effektmåling av en bil man er vant med og kjent med er vesentlig slik at du faktisk VET hvor mye oppgraderingene tilförer.
Hehehe, til Coronastyret roer seg du? Vel..........foreslår at du vurderer å satse på å laste ned en G-måler app på mobilen og ordne opp selv. Jeg har brukt G-måler i mange år og den funker LANGT bedre enn folk flest gir de kreditt for.

Du får G-måle å se. Gjör du godt arbeid og noterer resultat og ladetrykk så får du se hva som er effektivt og når det bikker over.

Enig med du der. :)

Lasta ned en app i går kveld, prøvde den med XC70’en når jeg kjørte til jobb.

Er det noe sånt du tenker på? Da har man jo en del muligheter ser det ut til [emoji4]

Eller tenker du på en ren G måler, som kun måler G-krefter? [emoji4]


http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/1.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
02/04/20, 16:07
Du er helt i närheten. :)
Ingenting er så nöyaktig som sluttfarten på 1/4 mile Drag racing. Sånn er det bare. ;) Ser man på 1/8 tiden så får man en grei indikasjon og du vil alltid se hvordan du som sjäför og bilen utvikler seg.
Volvo 244 med B21AT motor har jeg selv kjört 9,1 sek. og 129 km/t. på bane og det finnes langt bedre Apps enn den du har der. Det finnes noen som gir deg motoreffekt m.v. Mitt tips er å alltid legge inn 1000 kg som bilens vekt så det er enkelt å sammenligne enhver bil. Grunnen er at det er vekt/effekt forholdet som bestemmer hvor rask bilen er. Vi har målt forgasserturboer rundt her til 212 hp/ tonn på min G-måler. Når bilen ble effektmålt på rulle så var forskjellen i resultat kun 3 hk eller noe slikt. :)

mafian
02/04/20, 16:28
Du er helt i närheten. :)
Ingenting er så nöyaktig som sluttfarten på 1/4 mile Drag racing. Sånn er det bare. ;) Ser man på 1/8 tiden så får man en grei indikasjon og du vil alltid se hvordan du som sjäför og bilen utvikler seg.
Volvo 244 med B21AT motor har jeg selv kjört 9,1 sek. og 129 km/t. på bane og det finnes langt bedre Apps enn den du har der. Det finnes noen som gir deg motoreffekt m.v. Mitt tips er å alltid legge inn 1000 kg som bilens vekt så det er enkelt å sammenligne enhver bil. Grunnen er at det er vekt/effekt forholdet som bestemmer hvor rask bilen er. Vi har målet forgasserturboer rundt her til 212 hp/ tonn på min G-måler. Når bilen ble effektmålt på rulle så var forskjellen i resultat kun 3 hk eller noe slikt. :)

Ja der kan man se. Jeg så at en av fordelene med denne appen, var at den startet klokka når den merket bevegelse, men det er kanskje vanlig? Hvor nøyaktig den er veit jeg ikke, men XC70’en som skal ha 215hk er vel oppgitt til 0-100 på omkring 8 sekunder, så det virker jo som at det stemmer sånn tålig.

Har du navnet på apper som du liker godt eller? [emoji4]

Jeg har planer om å dra på vekta med 240’en, for å vite eksakt hva den veier med meg inni, men har ikke kommet så langt enda [emoji4]

På 240’en har jeg faktisk teipet fast telefonen i rattet og filmet speedometeret, og regnet meg fram til 0-100 på ca 6 sekunder, men det blir jo ikke helt eksakt på hundredelene. Samt at speedometeret har litt misvisning [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
02/04/20, 17:01
Ja der kan man se. Jeg så at en av fordelene med denne appen, var at den startet klokka når den merket bevegelse, men det er kanskje vanlig? Hvor nøyaktig den er veit jeg ikke, men XC70’en som skal ha 215hk er vel oppgitt til 0-100 på omkring 8 sekunder, så det virker jo som at det stemmer sånn tålig.

Har du navnet på apper som du liker godt eller? [emoji4]

Jeg har planer om å dra på vekta med 240’en, for å vite eksakt hva den veier med meg inni, men har ikke kommet så langt enda [emoji4]

På 240’en har jeg faktisk teipet fast telefonen i rattet og filmet speedometeret, og regnet meg fram til 0-100 på ca 6 sekunder, men det blir jo ikke helt eksakt på hundredelene. Samt at speedometeret har litt misvisning [emoji4]
Jeg har G-tech og G-tech SS i stedet for Smartphone. ;)
Denne sies å väre god: http://www.dynolicious.com/about/
Vekten er viktig hvis du er opptatt av "hestene". Hvis du legger inn 1000 kg så kan du alltid performancemåle enhver bil til enhver tid og finne ut om den har bedre eller dårligere performance enn andre du har målt.

Speedometer er ikke noe särlig fordi den har lovpålagt feilvisning. Har faktisk hatt flere biler på NAF sin rulle for test av speedometer og det er "litt" feilvisning ja. Ang. nöyaktighet er det ikke mye som kan stille opp med ett dataspruts turteller.
Vi har sett biler med originalturtellere som har vist sjokkerende stor feilvisning.

mafian
02/04/20, 17:44
Jeg har G-tech og G-tech SS i stedet for Smartphone. ;)
Denne sies å väre god: http://www.dynolicious.com/about/
Vekten er viktig hvis du er opptatt av "hestene". Hvis du legger inn 1000 kg så kan du alltid performancemåle enhver bil til enhver tid og finne ut om den har bedre eller dårligere performance enn andre du har målt.

Speedometer er ikke noe särlig fordi den har lovpålagt feilvisning. Har faktisk hatt flere biler på NAF sin rulle for test av speedometer og det er "litt" feilvisning ja. Ang. nöyaktighet er det ikke mye som kan stille opp med ett dataspruts turteller.
Vi har sett biler med originalturtellere som har vist sjokkerende stor feilvisning.

Det ser ut som den Dynolicious appen er borte fra app store. Ihvertfall i iPhone verden.

Googlet litt, og fant en app som heter perfexpert. Tenkte jeg kunne prøve den [emoji4]

Tror nok ikke at jeg kommer til å kjøpe meg proffutstyr til å måle slikt, men jeg skjønner også at det er gøy å ha sånt utstyr [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
02/04/20, 19:18
Lastet ned den appen jeg fant.
Har riktig nok bare tatt to drag.
Og det var andre gir den tok utgangspunkt i, veit ikke om dette blir feil? Har lagt inn utvekslingsforhold osv da.

Legger ved noen bilder, så er det opp til deg og bedømme.
Angående luftmotstand, så er jeg ikke helt sikker på om det stemmer, da jeg kun har googlet det [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/4.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/5.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
02/04/20, 19:37
Se her ja! :)
Jeg synes jo at dette ser veldig bra ut.
Vi bruker 3. gear fordi man veldig fort får problemer med hjulspinn på 2. gear når du begynner å trimme en turbomotor.
Ellers forholder jeg meg kun til hjuleffekt som her er 124 og 129 hk pr. tonn. For å få ett pålitelig tall så tar du 5 stk. pull, fjerner det beste og det dårligste og tar gjennomsnittet av de 3 jevneste. Da har du ett tall du kan forholde deg til for ettertiden. :)
Ang. luftmotstand så er det to alternativer.
1. Bare drit i den. Det er en kompensering for å öke tallene. Bare vas. Sett alt til 0 og mål akselerasjonen slik at alle biler måles med samme forutsetning. Jeg mener at poenget er å se og sammenligne hvilken bil som går best. Ikke hvem som har de höyeste tallene i den störste kassebilen, med verdens störste skiboks på taket, som går dårligst.
2. Man sammenligner resultatene på 2. gear og 3. gear og justerer luftmotstanden til du får like tall.

mafian
02/04/20, 19:52
Se her ja! :)
Jeg synes jo at dette ser veldig bra ut.
Vi bruker 3. gear fordi man veldig fort får problemer med hjulspinn på 2. gear når du begynner å trimme en turbomotor.
Ellers forholder jeg meg kun til hjuleffekt som her er 124 og 129 hk pr. tonn. For å få ett pålitelig tall så tar du 5 stk. pull, fjerner det beste og det dårligste og tar gjennomsnittet av de 3 jevneste. Da har du ett tall du kan forholde deg til for ettertiden. :)
Ang. luftmotstand så er det to alternativer.
1. Bare drit i den. Det er en kompensering for å öke tallene. Bare vas. Sett alt til 0 og mål akselerasjonen slik at alle biler måles med samme forutsetning. Jeg mener at poenget er å se og sammenligne hvilken bil som går best. Ikke hvem som har de höyeste tallene i den störste kassebilen, med verdens störste skiboks på taket, som går dårligst.
2. Man sammenligner resultatene på 2. gear og 3. gear og justerer luftmotstanden til du får like tall.

Valgte å ikke ta tredje gir nå, da det blir så høy hastighet, makser på omtrent 160 km/t på tredjegir [emoji23]

Er foreløpig fornøyd med tallene selv egentlig.
Oppsettet på appen var greit også, så kan jeg også endre vekt etc i ettertid på resultatene, så man kan sitte og leke litt.

Maks ladetrykk er på ca 0,75 bar.

Luftmotstanden får jeg ikke endret til under 0,3, så da har jeg den like greit på 0,4.

Dette skal absolutt prøves mer [emoji4]
Så skal jeg en tur til SVV, for å se hva den gamle traveren veier [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
02/04/20, 19:59
Valgte å ikke ta tredje gir nå, da det blir så høy hastighet, makser på omtrent 160 km/t på tredjegir [emoji23]

Er foreløpig fornøyd med tallene selv egentlig.
Oppsettet på appen var greit også, så kan jeg også endre vekt etc i ettertid på resultatene, så man kan sitte og leke litt.

Maks ladetrykk er på ca 0,75 bar.

Luftmotstanden får jeg ikke endret til under 0,3, så da har jeg den like greit på 0,4.

Dette skal absolutt prøves mer [emoji4]
Så skal jeg en tur til SVV, for å se hva den gamle traveren veier [emoji4]
Du må bare teste og gjöre deg kjent med hvordan den fungerer. I praksis varierer motorens prestasjoner mer enn det utstyret gjör.
(124+129)/2 = 126,5 hk i snitt. Hvis bilen veier f.eks 1780 kg. 126,5 x 1,780 = 225 hk. Så kan den som vil legge til det drivverkstapet de önsker for å få det tallet de MÅ ha for å bli fornöyd. ;)

Slik jeg ser det er resultatet 126,5 hk/tonn i dag.

mafian
02/04/20, 21:26
Du må bare teste og gjöre deg kjent med hvordan den fungerer. I praksis varierer motorens prestasjoner mer enn det utstyret gjör.
(124+129)/2 = 126,5 hk i snitt. Hvis bilen veier f.eks 1780 kg. 126,5 x 1,780 = 225 hk. Så kan den som vil legge til det drivverkstapet de önsker for å få det tallet de MÅ ha for å bli fornöyd. ;)

Slik jeg ser det er resultatet 126,5 hk/tonn i dag.

Sånnsett så er det jo hjulhester som er interessant.

Å regne ut effekt i motor blir vel litt som å kjenne på vindretningen, med mindre man har motoren i benk?

Gleder meg som sagt til å prøve mer, både før og etter videre modifikasjoner. Blir gøy å teste med litt nye deler etterhvert, og se hvor mye utslag det gjør [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
03/04/20, 12:22
Sånnsett så er det jo hjulhester som er interessant.

Å regne ut effekt i motor blir vel litt som å kjenne på vindretningen, med mindre man har motoren i benk?

Gleder meg som sagt til å prøve mer, både før og etter videre modifikasjoner. Blir gøy å teste med litt nye deler etterhvert, og se hvor mye utslag det gjør [emoji4]
Vi har vel sett at det avhenger av hva som er motivet. Det er så mye rart der ute.

Motorbremsebenk er jo verktøy designet for å hente ut det hele og fulle potensiale i ett oppsett. Deretter begynner jobben med å videreutvikle oppsettet. Her ser man på mye forskjellig for å finne dendenser osv.
Selve "Ååååååå, flotte tall!" tallene er nå så som så. De har fra liten til ingen relevans i forhold til hvilke krefter som i praksis kommer til å bli overført mellom hjulene og asfalten.

Det er derfor Dragracing er så interessant. Det er bare klin umulig å bløffe seg til, og skryte på seg en høye sluttfart. Det går bare ikke. Dette er derfor helt pålitelig og helt rettferdig for alle.

Hvis man er genuint opptatt av å utvikle bilen til høyere performance, så er det hjuleffekt pr. 1000 kg som gjelder. Når man har såpass bra utstyr som det du har nå - og til og med får en oversikt på dreiemomentet, sikkert også i lb/ft, så er en ting sikkert. Den bilen som har den høyeste summen av tallene: (hp pr. tonn + Nm pr. tonn )/ 2 er med stor sannsynligvis raskest i praksis.

mafian
03/04/20, 17:40
Vi har vel sett at det avhenger av hva som er motivet. Det er så mye rart der ute.

Motorbremsebenk er jo verktøy designet for å hente ut det hele og fulle potensiale i ett oppsett. Deretter begynner jobben med å videreutvikle oppsettet. Her ser man på mye forskjellig for å finne dendenser osv.
Selve "Ååååååå, flotte tall!" tallene er nå så som så. De har fra liten til ingen relevans i forhold til hvilke krefter som i praksis kommer til å bli overført mellom hjulene og asfalten.

Det er derfor Dragracing er så interessant. Det er bare klin umulig å bløffe seg til, og skryte på seg en høye sluttfart. Det går bare ikke. Dette er derfor helt pålitelig og helt rettferdig for alle.

Hvis man er genuint opptatt av å utvikle bilen til høyere performance, så er det hjuleffekt pr. 1000 kg som gjelder. Når man har såpass bra utstyr som det du har nå - og til og med får en oversikt på dreiemomentet, sikkert også i lb/ft, så er en ting sikkert. Den bilen som har den høyeste summen av tallene: (hp pr. tonn + Nm pr. tonn )/ 2 er med stor sannsynligvis raskest i praksis.

Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av hvor mye hester eller dreiemoment det er, er mere viktig for meg å ha et oppsett som fungerer godt til mitt bruk.

Kjenner en kar som har en Ford Focus RS500 ( med Volvo-femmer ). Det er sikkert en morsom bil på flere måter, men samtidig så er det en liten bil med relativt høy egenvekt, og forhjulsdrift.

Den er visstnok også chiptunet til ca 400 hk ( antar dette er i motor, har 350 org ).

Jeg har et inntrykk av at han er "litt bedre enn andre", og mener at hans ting er best.

Så jeg har vært litt rappkjeftet som jeg pleier, og sagt at når Volvoen er "ferdig", så skal jeg kjøre fra han [emoji23]
Jeg har helt sikkert tatt meg vann over hodet her, men det skal bli spennende og se på sikt.
0-100 skal alltids være mulig, men kvartmila er muligens vanskelig [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
03/04/20, 18:22
Vel, du har akkurat lastet ned utstyret som vil realitetsorientere dere begge to. Tör han å ta en test eller har han det bare i kjäften? ;)
Hehehe, her skal du se.
Litt forenklet; En lokal helt tok en B230F motor, dreide stemplene, fikk portet 530 toppen, satt i en mild turbokam og oppgraderte ventilfjärer, satt to originalforgassere med slipte nåler på ene siden av motoren og en IRX450 turbo på den andre siden. Så kjöpte han seg noen gode hjul og stilte på 201 M dragracing med motoren grovt innjustert og "mappet" langs vei av en kompis.
Först mot en Ford Capri med bygget Cosworthmotor benket til 500 hp målt på NAV.
Så mot en "Yankare" med 426 Hemimotor borret og stroket til en hel masse.
Begge to selvsagt langt raskere enn en 5 syl. grevling.
Ta en titt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=McnCLm11_8M&t=75

https://www.youtube.com/watch?v=-wzR6YXtXMA&t=93

Går du inn på kanalen hans så finner du mer.

Bilder av motorrom og de aller siste bremsepapirene etter mapping i Dynapack med datatenning og större turbo finner du i beskrivelsen her: https://www.youtube.com/watch?v=nk7lU8TWZ70

mafian
03/04/20, 19:01
Vel, du har akkurat lastet ned utstyret som vil realitetsorientere dere begge to. Tör han å ta en test eller har han det bare i kjäften? ;)
Hehehe, her skal du se.
Litt forenklet; En lokal helt tok en B230F motor, dreide stemplene, fikk portet 530 toppen, satt i en mild turbokam og oppgraderte ventilfjärer, satt to originalforgassere med slipte nåler på ene siden av motoren og en IRX450 turbo på den andre siden. Så kjöpte han seg noen gode hjul og stilte på 201 M dragracing med motoren grovt innjustert og "mappet" langs vei av en kompis.
Först mot en Ford Capri med bygget Cosworthmotor benket til 500 hp målt på NAV.
Så mot en "Yankare" med 426 Hemimotor borret og stroket til en hel masse.
Begge to selvsagt langt raskere enn en 5 syl. grevling.
Ta en titt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=McnCLm11_8M&t=75

https://www.youtube.com/watch?v=-wzR6YXtXMA&t=93

Går du inn på kanalen hans så finner du mer.

Bilder av motorrom og de aller siste bremsepapirene etter mapping i Dynapack med datatenning og större turbo finner du i beskrivelsen her: https://www.youtube.com/watch?v=nk7lU8TWZ70

Det dro mildt sagt avgårde. Tøft å se en amcar med så mye lyd osv, bare rett og slett bli parkert [emoji23]

Den 240’en har jeg hørt ganske mye om faktisk, uten at jeg kjenner eier. Men jeg kjenner ett nært familiemedlem av han, verden er ikke så stor [emoji4]

Men SÅ GODT visste jeg ærlig talt ikke at den gikk.

Hva slags utveksling bruker dere vanligvis på bilene deres? Det er vel litt vanskelig å svare på kanskje, for det er vel alt ut ifra hva slags oppsett man har? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
03/04/20, 19:21
Det dro mildt sagt avgårde. Tøft å se en amcar med så mye lyd osv, bare rett og slett bli parkert [emoji23]

Den 240’en har jeg hørt ganske mye om faktisk, uten at jeg kjenner eier. Men jeg kjenner ett nært familiemedlem av han, verden er ikke så stor [emoji4]

Men SÅ GODT visste jeg ærlig talt ikke at den gikk.

Hva slags utveksling bruker dere vanligvis på bilene deres? Det er vel litt vanskelig å svare på kanskje, for det er vel alt ut ifra hva slags oppsett man har? [emoji4]
Eieren er opptatt av dette og tar oppgaven på alvor.
Hehe, morsomt. :)
Sånn går det når man utvikler jevnt og trutt over tid og unngår "gromme" greier som pesten.
Jeg har utviklet denne metoden som har vist seg å fungere greit:
http://forum.vccn.no/showthread.php?79314-Hvordan-velge-riktig-utveksling(er)-til-en-Street-Strip-bruks-bil&highlight=hvordan+velge+utveksling

Ett sånt enkelt og greit svar er; 3.91:1, 3.73:1 eller 3.54:1. På generelt grunnlag, helst ikke lettere eller tyngre enn dette.

mafian
04/04/20, 09:06
Eieren er opptatt av dette og tar oppgaven på alvor.
Hehe, morsomt. :)
Sånn går det når man utvikler jevnt og trutt over tid og unngår "gromme" greier som pesten.
Jeg har utviklet denne metoden som har vist seg å fungere greit:
http://forum.vccn.no/showthread.php?79314-Hvordan-velge-riktig-utveksling(er)-til-en-Street-Strip-bruks-bil&highlight=hvordan+velge+utveksling

Ett sånt enkelt og greit svar er; 3.91:1, 3.73:1 eller 3.54:1. På generelt grunnlag, helst ikke lettere eller tyngre enn dette.

Ah. Da er nok min litt i tyngste laget, som jeg mistenkte.

Men samtidig så synes jeg det er deilig å kunne kjøre på motorveien uten å ha så voldsomt høyt turtall.

Får se litt hva jeg gjør, kan hende jeg får lyst til å endre utveksling på sikt allikevel [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
04/04/20, 12:19
Ah. Da er nok min litt i tyngste laget, som jeg mistenkte.

Men samtidig så synes jeg det er deilig å kunne kjøre på motorveien uten å ha så voldsomt høyt turtall.

Får se litt hva jeg gjør, kan hende jeg får lyst til å endre utveksling på sikt allikevel [emoji4]
Hvis vi ser på hva biler som hovedsaklig kjöres på motorvei trenger, så er det nöyaktig motsatt av hva biler som skal akslere hardt fra 0 - 150 km/t (eller mph) trenger.
Hvis du hovedsakling kjörer på motorvei, så beholder du motorveiutvekslingen og bygger motoren deretter, dvs sverigeoppsett = stor, tung og treg Holset turbo og ett patetisk register. Dette er plenti godt nok for "motorveibiler". De som ser på dragracing fra sverige har helt sikkert sett at de fleste motoren bare totaldör når clutchen går ut på 2. gear. Dette p.g.a. at oppsettene ikke har ett turtallsregister. De har kun en effekt topp med lite etter dette turtallet og ingenting för dette turtallet. Det er som sagt godt nok for de fleste. Det er jo så "flotte tall". :(

Alternativet er ett komprimiss. Problemet med komprimiss er at det enten krever höyere kompetanse, höyere budsjett og större innsats - eller så blir sluttresultatet dårligere.

Si at du kjörer rolig avgårde på 1. gear, gir full gass og drar til 10% over turtallet hvor maks effekt avgis, kamikazegearer over i 2. gear og drar til samme turtall. Hvis denne övelsen opplevels som ubehagelig og irriterende treg, da er lettere utveksling det rette å vurdere.
Hvilket turtall har du i hvilken hastighet nå?
Hvilken gearkasse og hvilken utveksling har du på 5. eller 6. nå?
Hvilket turtall önsker du egentlig å ha i denne hastigheten?

mafian
04/04/20, 12:38
Hvis vi ser på hva biler som hovedsaklig kjöres på motorvei trenger, så er det nöyaktig motsatt av hva biler som skal akslere hardt fra 0 - 150 km/t (eller mph) trenger.
Hvis du hovedsakling kjörer på motorvei, så beholder du motorveiutvekslingen og bygger motoren deretter, dvs sverigeoppsett = stor, tung og treg Holset turbo og ett patetisk register. Dette er plenti godt nok for "motorveibiler". De som ser på dragracing fra sverige har helt sikkert sett at de fleste motoren bare totaldör når clutchen går ut på 2. gear. Dette p.g.a. at oppsettene ikke har ett turtallsregister. De har kun en effekt topp med lite etter dette turtallet og ingenting för dette turtallet. Det er som sagt godt nok for de fleste. Det er jo så "flotte tall". :(

Alternativet er ett komprimiss. Problemet med komprimiss er at det enten krever höyere kompetanse, höyere budsjett og större innsats - eller så blir sluttresultatet dårligere.

Si at du kjörer rolig avgårde på 1. gear, gir full gass og drar til 10% over turtallet hvor maks effekt avgis, kamikazegearer over i 2. gear og drar til samme turtall. Hvis denne övelsen opplevels som ubehagelig og irriterende treg, da er lettere utveksling det rette å vurdere.
Hvilket turtall har du i hvilken hastighet nå?
Hvilken gearkasse og hvilken utveksling har du på 5. eller 6. nå?
Hvilket turtall önsker du egentlig å ha i denne hastigheten?

Jeg kjører ikke daglig på motorvei, men er heller ikke så mye bakker her på Østlandet [emoji4]

Jeg har M90 girkasse, og 3,31 utveksling i diffen.

Fant en kalkulator på nett, der jeg la inn de forskjellige utvekslingene på både girkasse og differensial, og den ser ut til å stemme bra [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/12.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
04/04/20, 13:06
Jeg kjører ikke daglig på motorvei, men er heller ikke så mye bakker her på Østlandet [emoji4]

Jeg har M90 girkasse, og 3,31 utveksling i diffen.

Fant en kalkulator på nett, der jeg la inn de forskjellige utvekslingene på både girkasse og differensial, og den ser ut til å stemme bra [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/12.jpg

Hehe, tenk på at Volvo leverte enkelte 240 med 4,10:1 diff og M45 kasse. :D

Diff. utveksling handler om hvor hard akselerasjon man önsker uavhenging om det er motbakke, flate eller nedoverbakke. Som ellers i livet handler det om å ta ett valg og leve med konsekvensene av dette valget. :)

Ser man på tabellene dine så ser du at med 3310 o/min så har du 147,5 km/t i virkelig fart og antagelig rundt 160 km/t på speedometeret.)
Diffutveksling funker slik.
3,310:1 diff = 3310 o/min i denne hastigheten.
3,54:1 diff öker dette til 3540 o/min.
3,73:1 = 3730 o/min.
og
3,91:1 gir 3910 o/min.
Så finnes det M90 kasser med 0,70:1 på 5 gear i stedet for 0,81:1 på den du har.
Da blir det 3910 / 0,81 x 0,70 = 3379 o/min.

Jeg mener jo at det er dette som er det rette valget for de aller fleste. Med 3,91:1 diff. får man maksimal akselerasjonsevne og med den rette M90 kassen blir turtallet på motorvei i praksis uendret. ;)

mafian
04/04/20, 13:09
Hehe, tenk på at Volvo leverte enkelte 240 med 4,10:1 diff og M45 kasse. :D

Diff. utveksling handler om hvor hard akselerasjon man önsker uavhenging om det er motbakke, flate eller nedoverbakke. Som ellers i livet handler det om å ta ett valg og leve med konsekvensene av dette valget. :)

Ja [emoji4]

Tenker jeg får ta den vurderingen angående utveksling når resten av oppsettet er sånn som jeg ønsker.

Blir jeg ikke fornøyd, så er det jo i grunn bare å bytte [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
04/04/20, 13:40
Ja [emoji4]

Tenker jeg får ta den vurderingen angående utveksling når resten av oppsettet er sånn som jeg ønsker.

Blir jeg ikke fornøyd, så er det jo i grunn bare å bytte [emoji4]

Det er en god plan.

Til orientering:
En lokal 940 eier kjörer Street legal dragracing med en mildt trimmet motor (styrt av datasprut), M90 kasse og 3,31:1 diff. Han har gjort det veldig bra og vunnet "Street" klassen, hvor målet er å kjöre 8,70 sek., gjentatte ganger. Så byttet han til en betydelig större turbo og en vesentlig värre kam. Bilen gikk ikke bedre bl.a. og formentlig p.g.a. at den tunge 3,31:1 diff. utvekslingen ikke passer til det nyeste oppsettet som nok er sterkere på höyere turtall, men vesentlig veikere på lave turtall.

mafian
04/04/20, 15:14
Det er en god plan.

Til orientering:
En lokal 940 eier kjörer Street legal dragracing med en mildt trimmet motor (styrt av datasprut), M90 kasse og 3,31:1 diff. Han har gjort det veldig bra og vunnet "Street" klassen, hvor målet er å kjöre 8,70 sek., gjentatte ganger. Så byttet han til en betydelig större turbo og en vesentlig värre kam. Bilen gikk ikke bedre bl.a. og formentlig p.g.a. at den tunge 3,31:1 diff. utvekslingen ikke passer til det nyeste oppsettet som nok er sterkere på höyere turtall, men vesentlig veikere på lave turtall.

Så det du sier, er at om man har et oppsett med bra bunndrag, mellomregister, så kan tung utveksling fungere helt greit allikevel? [emoji4]

Kjørte forresten en tur i stad, og svingte innom SVV. Dette med ca halv tank, og meg inni bilen [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/14.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
04/04/20, 15:51
Du kan godt tolke det slik ja. :)
Fungerer i Steet Klassen til 8,70 sek. 201 M :D
Bygget av en sympatisk, hyggelig og grei ungdom på förste forsök og siden solgt videre.
http://forum.vccn.no/showthread.php?40776-Baileys-Tuning-VOLVO940TURBO-med-KRX400-Turbo&highlight=krx400

Her i 2017 för forgasserene i 240`en var ferdig utviklet og den fusket.
https://www.youtube.com/watch?v=aHFZREmuOxk

Her mot en Yankare med 429 big block og TBI sprut.
https://www.youtube.com/watch?v=UwAwysoVIiU

Her mot en Audi RS6, V8 twin turbo, Quattro, 32 ventiler 4 kamakslet sak trimmet av eieren.
https://www.youtube.com/watch?v=ZtHk55Ab97I&list=UU100QHEMVuoRPDAX18d81Sg&index=32

Jepp, den vekten stemmer nok godt den.

mafian
04/04/20, 19:14
Du kan godt tolke det slik ja. :)
Fungerer i Steet Klassen til 8,70 sek. 201 M :D
Her i 2017 för forgasserene i 240`en var ferdig utviklet og den fusket.
https://www.youtube.com/watch?v=aHFZREmuOxk
Her mot en Yankare med 429 big block og TBI sprut.
https://www.youtube.com/watch?v=UwAwysoVIiU
Her mot en Audi RS6, V8 twin turbo, Quattro, 32 ventiler 4 kamakslet sak trimmet av eieren.
https://www.youtube.com/watch?v=ZtHk55Ab97I&list=UU100QHEMVuoRPDAX18d81Sg&index=32

Jepp, den vekten stemmer nok godt den.

Så ut til å fungere den også [emoji4]

Jeg innså jo i stad, når jeg satt og rota inne på den appen, at jeg kunne gå inn på "dyno-grafene", og få spesifisert litt på hvilke turtall det var maks effekt og moment, der har jo appen regnet ut ifra "motor tall" da, men regner med at kurvene bør være ganske like uansett [emoji4]

Slenger ved et par bilder, synes det er litt gøy jeg [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/15.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/16.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
04/04/20, 19:48
Den appen virker så god at det nesten er så man er fristet til å kjöpe seg smartphone. :D

Takk for at du deler og viser. Det er ting å läre her.

mafian
04/04/20, 20:10
Den appen virker så god at det nesten er så man er fristet til å kjöpe seg smartphone. :D

Takk for at du deler og viser. Det er ting å läre her.

Det kunne jo vært interessant å testa proffutstyr og telefon-appen mot hverandre. For meg virker den ihvertfall veldig brukervennlig, og man får jo lagt inn masse info om bilen det gjelder, og man kan også legge inn flere biler [emoji4]

Det er gøy å kunne dele noe som andre kan dra nytte av synes jeg, og det er jo gøy at du synes at den ser bra ut, som har såpass erfaring innen fagområdet [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

howdini
04/04/20, 22:02
Det er en god plan.

Til orientering:
En lokal 940 eier kjörer Street legal dragracing med en mildt trimmet motor (styrt av datasprut), M90 kasse og 3,31:1 diff. Han har gjort det veldig bra og vunnet "Street" klassen, hvor målet er å kjöre 8,70 sek., gjentatte ganger. Så byttet han til en betydelig större turbo og en vesentlig värre kam. Bilen gikk ikke bedre bl.a. og formentlig p.g.a. at den tunge 3,31:1 diff. utvekslingen ikke passer til det nyeste oppsettet som nok er sterkere på höyere turtall, men vesentlig veikere på lave turtall.

Flott, her har du full kontroll bjarte.....
V15tkam og turbo krx400 1.6bar trykk 129kmt 8.70sec
Ny kam og turbo 1.3bar trykk 135 kmt og 8.3sec
Samme 60fot på 1.8sec
Kan gå ut i bilen og hente lappen om det er av interesse.

Må slutte å synse, tro, anta, tolke osv.
Gå ut i garasjen produser og lever varene, går ikke fort på veien når du er opptatt på tastaturet hele dagen.

Batland
04/04/20, 22:33
Det kunne jo vært interessant å testa proffutstyr og telefon-appen mot hverandre. For meg virker den ihvertfall veldig brukervennlig, og man får jo lagt inn masse info om bilen det gjelder, og man kan også legge inn flere biler [emoji4]

Det er gøy å kunne dele noe som andre kan dra nytte av synes jeg, og det er jo gøy at du synes at den ser bra ut, som har såpass erfaring innen fagområdet [emoji4]
Du er ikke den eneste som har lastet ned og testet denne appen de siste dagene så dette ser veldig bra ut synes jeg. :)

Frank Egil
05/04/20, 07:57
Har fulgt med på denne tråden, veldig kjekt følgje med på andre sine bygg, det er alltid tips å ta med seg vidare:)
Bilen din ser jo veldig fin ut:)

For min del vart det appen Perf expert:) Har testa den siste 2 dagane på min 242 med AT motor og har vært moro å kunne ta ut litt tall. Eg har køyrd draga på 2.gir då eg syns farten blir noko høg om eg skal dra ut 6000 rpm på 3 gir;)
Merk: Desse tala er pr.tonn og med hjulspinn....

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/17.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
05/04/20, 08:21
Har fulgt med på denne tråden, veldig kjekt følgje med på andre sine bygg, det er alltid tips å ta med seg vidare:)
Bilen din ser jo veldig fin ut:)

For min del vart det appen Perf expert:) Har testa den siste 2 dagane på min 242 med AT motor og har vært moro å kunne ta ut litt tall. Eg har køyrd draga på 2.gir då eg syns farten blir noko høg om eg skal dra ut 6000 rpm på 3 gir;)
Merk: Desse tala er pr.tonn og med hjulspinn....

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/17.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding [emoji4]

Bilen er veldig fin på bilder, men har såklart noen skavanker her og der, den er jo tross alt noen år gammel, og har jo også nesten 400k på telleren [emoji4]

Gøy med litt testing synes jeg, har også testa min i forhold til 1000 kg [emoji4]

Hjulspinn er jeg veldig lite plaget med, med mindre jeg prøver på det selv. Men det er jo heller ikke så mye effekt i bilen min enda [emoji4]

Hva slags diff har du? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Frank Egil
05/04/20, 08:49
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding [emoji4]

Bilen er veldig fin på bilder, men har såklart noen skavanker her og der, den er jo tross alt noen år gammel, og har jo også nesten 400k på telleren [emoji4]

Gøy med litt testing synes jeg, har også testa min i forhold til 1000 kg [emoji4]

Hjulspinn er jeg veldig lite plaget med, med mindre jeg prøver på det selv. Men det er jo heller ikke så mye effekt i bilen min enda [emoji4]

Hva slags diff har du? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Eg køyrer med standard open diff og 195/65-15 piggdekk, er ikkje så mange piggvar att;) Har liggjande ein slik aussie locker. Har ikkje montert den endå, får sjå kva eg gjer etterkvart:)
Eg køyrer M47 kasse, planen er å skifta den før eg monterer sperre:) Får vel litt meir grep med sommardekka....

Ja, eg likar 240 med den raudfargen du har:) Reknar med det er Volvo sin 601? Den ser jo veldig fin om den nærmar seg 400k.

Min er ein -83 modell 242 og runda for litt sidan km 242242:)http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/18.jpg

Slik ser den ut:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/19.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
05/04/20, 09:02
Eg køyrer med standard open diff og 195/65-15 piggdekk, er ikkje så mange piggvar att;) Har liggjande ein slik aussie locker. Har ikkje montert den endå, får sjå kva eg gjer etterkvart:)
Eg køyrer M47 kasse, planen er å skifta den før eg monterer sperre:) Får vel litt meir grep med sommardekka....

Ja, eg likar 240 med den raudfargen du har:) Reknar med det er Volvo sin 601? Den ser jo veldig fin om den nærmar seg 400k.

Min er ein -83 modell 242 og runda for litt sidan km 242242:)http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/18.jpg

Slik ser den ut:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/19.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da hjelper det nok en del når du får skifta diff tenker jeg. Jeg kjøpte komplett nybygget aksel med Truetrac diff som jeg monterte i bilen min ( var sveist diff når jeg kjøpte bilen [emoji849] )

Det er Classic Red 601 ja [emoji4]
Er litt svak for den fargen, selvom det er mye jobb med den [emoji23]
Vel jeg skal skifte dørene på den, da de er rusta i stykker i bunnen, og skifte bakre del av begge kanaler, da de er litt rusta i hjørnene, men generelt sett er bilen et rimelig bra utgangspunkt synes jeg [emoji4]

Kjøpte bilen i fjor sommer, så har ikke rukket å gjort så voldsomt mye enda, koster litt penger dette bil-greiene også [emoji28]

Kan det være bilen din jeg har sett på Facebook mon tro? Den ser ihvertfall rimelig fin ut synes jeg [emoji4]


Noe har jeg jo rukket da, den er litt mere ryddig nå synes jeg [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/20.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/21.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
05/04/20, 11:10
Da hjelper det nok en del når du får skifta diff tenker jeg. Jeg kjøpte komplett nybygget aksel med Truetrac diff som jeg monterte i bilen min ( var sveist diff når jeg kjøpte bilen [emoji849] )
Det tenker jeg også. Her ser vi RS Tuning Bergen sin 940 som har en enkel, men vellykket motortrimmingen basert på en motor som han og undertegnede spec. opp i fellesskap i 2012. Bilen har Trutrack diff, men diff.utvekslingen er fremdeles i tyngste laget. Den er derfor ikke så rask i starten som den kunne värt. Bilen får opp farten "etterhvert" og kjörer 7,7 sek. på 201 M med en sluttfart som vel närmer seg 150 km/t om jeg husker rett.
Her kjörer han mot en Capri med 500 + Hp målt på Nav.


https://www.youtube.com/watch?v=aDX3rct0jRY

mafian
05/04/20, 11:34
Det tenker jeg også. Her ser vi RS Tuning Bergen sin 940 som har en enkel, men vellykket motortrimmingen basert på en motor som han og undertegnede spec. opp i fellesskap i 2012. Bilen har Trutrack diff, men diff.utvekslingen er fremdeles i tyngste laget. Den er derfor ikke så rask i starten som den kunne värt. Bilen får opp farten "etterhvert" og kjörer 7,7 sek. på 201 M med en sluttfart som vel närmer seg 150 km/t om jeg husker rett.
Her kjörer han mot en Capri med 500 + Hp målt på Nav.


https://www.youtube.com/watch?v=aDX3rct0jRY

Mye spreke biler i Bergen ser jeg!

Har også for en tid tilbake fått tilbud om å kjøpe en komplett motor som er ferdig bygget, men da er jo litt av sjarmen borte synes jeg.

Kan nok hende at det hadde vært mest lønnsomt på sikt, men det er jo noe eget ved det man gjør selv [emoji28]

Legger ved noen specs på den aktuelle motoren, ikke så veldig detaljert, men det er jo et utgangspunkt [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/22.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
05/04/20, 12:33
Jeg liker ikke 531 toppen, men ellers ser den motoren grei ut. Det vi ikke ser er kompresjonsforholdet og hva motoren klarer når den står i en Dynapack eller lignende og testes med pumpebensin på tanken.
Jeg ser hva du mener med sjarmen, men det forutsetter nok ett vellykket resultat.

Her min versjon av sannheten:
Bygge motor er ett fag, det er konservativt og det er nådelöst brutalt i all sin ärlighet. Enhver vil få det resultatet de fortjener i forhold til de delene de har valgt basert på den kompetansen som ligger bak valgene som gjort.

Det er sjarmerende og belönnende når man oppnår de gode resultatene selv eller man har bistått andre som så oppnår sine mål. Så ser vi at veldig mange gjör så godt de kan og får helt elendige resultater gang etter gang. "De vil, de vil, men de får det bare ikke til." Da ser man at de fremstår som forbittret, misunnelig, sjalu og aggressiv mot dem som gjör det bedre enn dem selv. Det virker ikke å väre en god tilstand å väre i.

Anbefaler derfor at man vurderer å väre forsiktig, skeptisk og nöye når man planlegger oppsettet for å maksimere muligheten til å oppnå ubetinget suksess, kjöreglede og eierglede. :D

mafian
05/04/20, 12:39
Jeg liker ikke 531 toppen, men ellers ser den motoren grei ut. Det vi ikke ser er kompresjonsforholdet og hva motoren klarer når den står i en Dynapack eller lignende og testes med pumpebensin på tanken.
Jeg ser hva du mener med sjarmen, men det forutsetter nok ett vellykket resultat.

Her min versjon av sannheten:
Bygge motor er ett fag, det er konservativt og det er nådelöst brutalt i all sin ärlighet. Enhver vil få det resultatet de fortjener i forhold til de delene de har valgt basert på den kompetansen som ligger bak valgene som gjort.

Det er sjarmerende og belönnende når man oppnår de gode resultatene selv eller ham har bistått andre til å nå sine mål. Så ser vi at veldig mange gjör så godt de kan og får helt elendige resultater gang etter gang. Da blir man forbitret, sjalu og aggressiv mot dem som gjör det bedre enn dem selv. Det virker ikke å väre en god tilstand å väre i.

Anbefaler derfor at man vurderer å väre forsiktig, skeptisk og nöye når man planlegger oppsettet for å maksimere muligheten til å oppnå ubetinget suksess.

Fordelen med det oppsettet som kompisen har, er at det også følger med 530D girkasse som er tilpasset 240.

Og, om jeg skal trimme den motoren jeg har, havner det fort på tilsvarende pris som han forlanger [emoji23]

Får tenke litt på det før jeg bestemmer meg for noe [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
05/04/20, 13:07
Fordelen med det oppsettet som kompisen har, er at det også følger med 530D girkasse som er tilpasset 240.

Og, om jeg skal trimme den motoren jeg har, havner det fort på tilsvarende pris som han forlanger [emoji23]

Får tenke litt på det før jeg bestemmer meg for noe [emoji4]

Hvis du kan prövekjöre og er fornöyd med det du opplever, da er det bare å slå til. Da blir du ferdig og med overveldende sannsynlighet så blir det også billigere.

mafian
07/04/20, 19:10
Hvis du kan prövekjöre og er fornöyd med det du opplever, da er det bare å slå til. Da blir du ferdig og med overveldende sannsynlighet så blir det også billigere.

Det er nok absolutt best å kjøpe den motoren. Men den er ikke i bil for øyeblikket, og det er uaktuelt å kjøpe en motor til x antall tusen uten å prøve den først [emoji4]

Jeg fortsetter derfor med den opprinnelige planen, og bruker den motoren jeg har [emoji4]

Ønsket er egentlig og prøve å holde det så anonymt som mulig, utseendemessig ihvertfall, det blir vel kanskje vanskelig med tanke på turbo uansett da men [emoji23]

Fikk aldri noe mere svar fra han Svensken med live chip. Så får se hva jeg gjør med den saken [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
28/04/20, 17:38
Snakket med en bekjent i går, han styrer på med mye gammel Ford, og da selvfølgelig Cosworth.

Spurte tilfeldigvis om han hadde en turbo liggende. Og han svarte at han hadde en turbo fra Escort Cosworth liggende.

Er dette brukende turbo for meg kanskje? Han skjønte ikke helt hva jeg skulle med en så liten turbo, men det er jo greit [emoji23]

Tanken er at jeg ønsker å ha en så diskret turbo som mulig, og ser for meg at det kanskje er et godt alternativ? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
28/04/20, 21:03
Da har han nok 95 eller nyere HTT Escos med T25 turbo.
Jeg mener at disse blir oppgradert dersom de får en 19T turbo. ;)

Hvis man er bekymret for godkjenning så finnes det en god oppskrift til turbo.

Man tar utgangspunkt i en brukt B230ET turbo som er en Garrett T3. Denne leveres inn til ett turbofirma for overhaling og oppgradering slik at man beholder bakplaten med delenumrene.
Lagerdelen oppgraderes med 360 thrustlager og ett Sierra Cosworth 4x4 kompressorhjul, gjerne i billett utgave. Ett oppegående firma vil foreslå at man også oppgraderer til GT28RS kompressorkåpen.
Så kompletterer man med A/R0.63 Turbinhus til en R-sport / AT-turbo og avslutter med ett ATP Wg-hus.

Dette er like effektivt og smart som å oppgradere til Marineveiven som gir imponerende forbedringer i performance og som i praksis er "umulig" å se og finne ut av.

Batland
28/04/20, 21:23
Må slutte å synse, tro, anta, tolke osv.
Gå ut i garasjen produser og lever varene, går ikke fort på veien når du er opptatt på tastaturet hele dagen.
Oops.
Har visst oversett dette sytete vrövlet.
Det vi har felles er at ingen av oss noensinne kommer til å ferdigstille noen egne bilprosjekter i dette livet. Forskjellen er at jeg har akseptert dette og du stadig er i full fornektelse.
Jeg forsöker derfor å bidra på andre måter og senest i dag fikk jeg denne tilbakemelding fra en kar som jeg har respec. hele oppsettet for, inkl. min kam og mine Custom turbospec. ;)
Jeg finner glede i det og satser på god Karma. :)


Jeg dro ut hele 2 og 3, og litt på 4 gir til rødlampa blinka her om dagen, STEIKE!!! He he, for en bil! Det drar hele tiden, hele veien. Fantastisk respons, det kan faktisk ikke forklares godt nok med ord, det Må oppleves.
Jeg tenkte med meg sjøl lenge etterpå å funderte på hva slags bil følger egentlig denne?
Tenk deg fölelsen. :D :D

mafian
28/04/20, 21:33
Da har han nok 95 eller nyere HTT Escos med T25 turbo.
Jeg mener at disse blir oppgradert dersom de får en 19T turbo. ;)

Hvis man er bekymret for godkjenning så finnes det en god oppskrift til turbo.

Man tar utgangspunkt i en brukt B230ET turbo som er en Garrett T3. Denne leveres inn til ett turbofirma for overhaling og oppgradering slik at man beholder bakplaten med delenumrene.
Lagerdelen oppgraderes med 360 thrustlager og ett Sierra Cosworth 4x4 kompressorhjul, gjerne i billett utgave. Ett oppegående firma vil foreslå at man også oppgraderer til GT28RS kompressorkåpen.
Så kompletterer man med A/R0.63 Turbinhus til en R-sport / AT-turbo og avslutter med ett ATP Wg-hus.

Dette er like effektivt og smart som å oppgradere til Marineveiven som gir imponerende forbedringer i performance og som i praksis er "umulig" å se og finne ut av.

Jeg er ganske sikker på at han sa det var en "T35 turbo", uten å ha påstått noen ting [emoji4]

Men jeg har fysisk ikke sett den, så jeg veit ikke hva det er. Det jeg veit, er at den ene Cosworthen han har, har vesentlig mye større turbo enn hva som sitter der originalt, og det var nok det som var grunnen til at han lurte [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
29/04/20, 17:57
Vel, når Garrett skulle finne frem en turbo som Ford skulle sette på Escort Cosworthene sine for å vinne Rally WM, så rotet de i motorsporthyllene sine og bestemte seg for å levere ut Volvo Gr.A turboen til dette formålet. Vi vet at Volvo gjorde det helt ok i Gr.A med B21ETL oppsettene sine med akkurat denne turboen. Den er helt ok til en mild rödmotor.
En lokal Volveier satt en slik turbo på sin B23 motor og etterhvert ble han overtalt til å montere en ekstra ladetrykksmåler som var koblet til intercooleren. Det som da ble avslört var at dersom motorturtallet var over 1100 o/min. og gasspedalen ble berört av en fot, så var det målbart ladetrykk i intercooleren.

mafian
13/05/20, 21:39
Vel, når Garrett skulle finne frem en turbo som Ford skulle sette på Escort Cosworthene sine for å vinne Rally WM, så rotet de i motorsporthyllene sine og bestemte seg for å levere ut Volvo Gr.A turboen til dette formålet. Vi vet at Volvo gjorde det helt ok i Gr.A med B21ETL oppsettene sine med akkurat denne turboen. Den er helt ok til en mild rödmotor.
En lokal Volveier satt en slik turbo på sin B23 motor og etterhvert ble han overtalt til å montere en ekstra ladetrykksmåler som var koblet til intercooleren. Det som da ble avslört var at dersom motorturtallet var over 1100 o/min. og gasspedalen ble berört av en fot, så var det målbart ladetrykk i intercooleren.

Oi, har glemt å svare på denne jeg.

Skjønte ikke helt hva du mente med siste kommentar her Batland [emoji4]
Er siste setning positivt eller negativt ment ift Cosworth turbo? [emoji23]

Jeg driver stadig og tenker litt på dette prosjektet, og tror kanskje at jeg kommer til å anskaffe meg en motor til, som jeg bygger opp fra bunnen.
Da veit jeg eksakt tilstand på motor, og kan gjøre noen grep som f. Eks dreiing av stempler og kraftigere råder. Vil nok ta litt lengre tid enn først planlagt, men tror nok kanskje det blir den beste løsningen på sikt [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
14/05/20, 10:59
T34 turboen passer til 2,0 - 2,1 L motorer og er litt liten til en trimmet 2,3L motor.

Skummelt.
Det er den innstillingen der som fører til at man aldri bli ferdig med noe. Plutselig er det jobb, kjærring og noen unger, hus og bolig, jobbproblemer osv. Så var det gått noen år og epoken er over.
Det er det som er den normale utviklingen. ;)

mafian
14/05/20, 12:15
T34 turboen passer til 2,0 - 2,1 L motorer og er litt liten til en trimmet 2,3L motor.

Skummelt.
Det er den innstillingen der som fører til at man aldri bli ferdig med noe. Plutselig er det jobb, kjærring og noen unger, hus og bolig, jobbproblemer osv. Så var det gått noen år og epoken er over.
Det er det som er den normale utviklingen. ;)

Da blir det ikke Cosworth turbo [emoji4]


Fordelen er at kjærring, unger og hus er på plass fra før.

Så er egentlig ment så jeg skal kunne bruke bilen mens jeg bygger motor, nettopp for å ikke miste motivasjonen.

Men samtidig så skjønner jeg hva du mener [emoji4]

Men jeg regner med at dreiing av stempler anbefales i uansett, for å senke kompresjon? Og da er det for meg egentlig like greit å begynne med en motor som er ute av bilen i utgangspunktet, f.eks som et vinterprosjekt [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
15/05/20, 07:25
Hehe, vel, da er du nok vant til at ting tar tid.
Aha, da bør du holde deg til den planen. :)
Hvis man skal kjøre pumpebensin så tenker jeg definitivt ja. Originalkomp., 95 blyfri og turbo blir det ikke mye problemfri motoreffekt av.
I god gamle dager, før internettet, så byttet man stempler og råder på en liten helg. AFR måler, tenningsbankeutstyr, gode intercoolere og gode turboer fantes ikke så det haglet og sprutet deler.
(En lokal helt måtte fylle ut skademelding da bilen som kjørte bak ham fikk skader i fronten av råder og stempler når motoren raste på spektakulert vis.)
Topplokk og bunnpanne ble tatt av fredag ettermiddag / kveld og rengjort til "godt nok". Lørdag ble rådene løsnet og dyttet ut, nødvendige deler byttet før kl. 1200. Så var det mat og montering slik at bilen på veien igjen lørdag kveld. En periode varte toppakningene (pga ekstremspool og tenningbank) i underkant av 10 km, så det var god rutine på toppakningsbytter.

mafian
18/05/20, 21:49
Hehe, vel, da er du nok vant til at ting tar tid.
Aha, da bør du holde deg til den planen. :)
Hvis man skal kjøre pumpebensin så tenker jeg definitivt ja. Originalkomp., 95 blyfri og turbo blir det ikke mye problemfri motoreffekt av.
I god gamle dager, før internettet, så byttet man stempler og råder på en liten helg. AFR måler, tenningsbankeutstyr, gode intercoolere og gode turboer fantes ikke så det haglet og sprutet deler.
(En lokal helt måtte fylle ut skademelding da bilen som kjørte bak ham fikk skader i fronten av råder og stempler når motoren raste på spektakulert vis.)
Topplokk og bunnpanne ble tatt av fredag ettermiddag / kveld og rengjort til "godt nok". Lørdag ble rådene løsnet og dyttet ut, nødvendige deler byttet før kl. 1200. Så var det mat og montering slik at bilen på veien igjen lørdag kveld. En periode varte toppakningene (pga ekstremspool og tenningbank) i underkant av 10 km, så det var god rutine på toppakningsbytter.

Er nok vant til det ja [emoji4]Har også nå prioritert å få bilen i god teknisk stand før jeg begynner med motor.

Orker ikke å ha flere prosjekter samtidig, så det må taes i tur og orden, men samtidig må bilen være trygg og kjøre, og være i god teknisk stand synes jeg. Familien skal jo også være med på søndagsturene tross alt [emoji4]

Så tenker det blir bra å begynne med motor ( det som er gøy ) når det tekniske er i orden [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
19/05/20, 12:09
Er nok vant til det ja [emoji4]Har også nå prioritert å få bilen i god teknisk stand før jeg begynner med motor.

Orker ikke å ha flere prosjekter samtidig, så det må taes i tur og orden, men samtidig må bilen være trygg og kjøre, og være i god teknisk stand synes jeg. Familien skal jo også være med på søndagsturene tross alt [emoji4]

Så tenker det blir bra å begynne med motor ( det som er gøy ) når det tekniske er i orden [emoji4]
Det er en solid plan. :)

mafian
09/10/20, 13:25
Det har skjedd alt for lite motormessig med bilen i sommer, men har fått hatt bilen i bremsebenk i dag, for å få en indikasjon på hvor jeg ligger.

For noen uker siden så fikk jeg et sett med grønndyser og lmm pluss ECU med TLAO chip for noen få hundrelapper av en kamerat ( veit at dette er langt fra optimalt ). Så da måtte jeg bare prøve, har ingen intensjon om å bygge noe videre på dette oppsettet, og planen om Siemens Deka osv er der fortsatt.

Så nå må jeg ta meg sammen og gjøre det jeg har tenkt.
Slenger ved bilde av bremsepapir [emoji4]

Har aldri hatt bil i bremsebenk før, så det var litt gøy og prøve, og da har jeg noe og sammenligne med [emoji4]
Skal ta noen drag med Perfexpert appen også, så jeg har noe å sammenligne med [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/37.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/38.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
09/10/20, 17:01
Hehehe, det har vi "300" kittet. :D

Takk for at du deler. Stå på. :) Blir interessant å se hva Perf.Experten sier.

mafian
09/10/20, 17:10
Hehehe, det har vi "300" kittet. :D

Takk for at du deler. Stå på. :) Blir interessant å se hva Perf.Experten sier.

Jeg har generelt vært negativ til det "300" oppsettet, og merker også at det er langt fra optimalt med tanke på motorgange etc. merker at motorgangen generelt er mye bedre med org dyser og Ecomax, kontra "R dyser" og TLAO chip.

Men samtidig er det gøy og prøve det så en har litt og sammenligne med [emoji4]

Hadde aldri kjøpt "300" oppsettet om det ikke hadde vært for prisen jeg ga, og det var rett og slett nysgjerrigheten som tok overhånd [emoji4]

Lærer jo litt av å surre med dette bilgreiene også [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
09/10/20, 17:18
Testing og pröving er noe av det kjekkeste og mest lärerike man kan drive med. Det gir nyttig erfaring. Poenget mitt er at det er "friskt" av selgere å foreslå å kalle noe som gir rundt 200 hp målt på hjul for "300" kit.

Legg merke til hvor hakkete og ugly kurvene er. Enten fusker det som F eller så protesterer motoren så hardt den kan på andre måter.

mafian
09/10/20, 17:23
Testing og pröving er noe av det kjekkeste og mest lärerike man kan drive med. Det gir nyttig erfaring. Poenget mitt er at det er "friskt" av selgere å foreslå å kalle noe som gir rundt 200 hp målt på hjul for "300" kit.

Legg merke til hvor hakkete og ugly kurvene er. Enten fusker det som F eller så protesterer motoren så hardt den kan på andre måter.

Jepp. Det merkes også godt når man kjører bilen. Jeg vil påstå at det oppsettet gir dårlig kjørbarhet. Merkes enda mer ved halv gass egentlig, på full gass er den jo "bra" i forhold til halv gass.

Skal gjøre klar toppen i vinter, så den blir klar, og begynne å leite etter turbo. Dyser skulle jeg bestilt for lenge siden, men har ikke fått anledning enda, neste mnd er det nok muligheter for det [emoji4]

Gleder meg til å se resultatene når jeg kommer så langt [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
09/10/20, 17:54
Liten test med PerfExpert i samråd med tur til butikken.
Hjuleffekt per 1000 kg [emoji4]

https://network.perfexpert-app.com/results/55sKzA8xSK


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
09/10/20, 20:40
Her ser man hvorfor denne appen er gode greier. :)
Som vi ser foreslår den at bilen veide ca. 1450 kg når du kjörte denne testen.

Bremsepapirene lengre oppe er tatt frem på denne måten:
Man måler effekten på hjulene mens hjulhastigheten öker.
Så måler man motstanden når hjulhastigheten er på vei ned igjen.
Så legger man dette sammen og regner ut "estimert" svinghjulseffekt.
Så regner man ut dreiemomentet fra dette estimatet.

Dreiemomentkurven som hörer sammen med hjuleffekten er ikke å finne noen steder.

mafian
09/10/20, 20:54
Her ser man hvorfor denne appen er gode greier. :)
Som vi ser foreslår den at bilen veide ca. 1450 kg når du kjörte denne testen.

Bremsepapirene lengre oppe er tatt frem på denne måten:
Man måler effekten på hjulene mens hjulhastigheten öker.
Så måler man motstanden når hjulhastigheten er på vei ned igjen.
Så legger man dette sammen og regner ut "estimert" svinghjulseffekt.
Så regner man ut dreiemomentet fra dette estimatet.

Dreiemomentkurven som hörer sammen med hjuleffekten er ikke å finne noen steder.

Jeg ble ikke klok på dreiemomentet fra utskriften etter effektmålingen på dynobenken, så jeg antok at dette var noe kalkulerte greier.

Men synes jo at appen virker ganske lovende, gøy å se at hjuleffekt er såpass nærme hverandre både på dyno og med appen. Kalkulert motoreffekt bryr jeg meg svært lite om [emoji4]

Når jeg hadde bilen på vekta i sommer, så målte den 1540 kg med meg i bilen. Er noe mindre bensin på tanken nå, så 1520-1530kg om man skal være pirkete [emoji4]

Det er kult at man faktisk kan bruke appen som en pekepinn, både enklere og billigere enn å ta den med i en benk [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
10/10/20, 11:43
Jeg ble ikke klok på dreiemomentet fra utskriften etter effektmålingen på dynobenken, så jeg antok at dette var noe kalkulerte greier.

Men synes jo at appen virker ganske lovende, gøy å se at hjuleffekt er såpass nærme hverandre både på dyno og med appen. Kalkulert motoreffekt bryr jeg meg svært lite om [emoji4]

Når jeg hadde bilen på vekta i sommer, så målte den 1540 kg med meg i bilen. Er noe mindre bensin på tanken nå, så 1520-1530kg om man skal være pirkete [emoji4]

Det er kult at man faktisk kan bruke appen som en pekepinn, både enklere og billigere enn å ta den med i en benk [emoji4]
Den dreiemomentkurven tilhörer svinghjulseffekten og det er hovedsaklig for dem som liker "flotte tall".

Hvis man vil videreutvikle motoren sin til å gi bedre performance, så er det viktige å måle det nye resultatet og sammenligne det med det gamle. Da trenger man måleutstyr som er lett tilgjengelig og rimelig i bruk. Her er eget utstyr som mobiltelefonen det beste man kan ha og bruke og dersom man er flittig så VIL resultatene over tid bli gode. :)

Batland
11/10/20, 17:19
Liten test med PerfExpert i samråd med tur til butikken.
Hjuleffekt per 1000 kg [emoji4]
https://network.perfexpert-app.com/results/55sKzA8xSK
Det må jo settes fokus på at maks effekten avgis helt nede på 4349 o/min. som er Diesel greier. Det avslörer hvor tragisk dårlig disse oppsettene puster pga at det er effektblomberinger over alt.

mafian
11/10/20, 17:31
Det må jo settes fokus på at maks effekten avgis helt nede på 4349 o/min. som er Diesel greier. Det avslörer hvor tragisk dårlig disse oppsettene puster pga at det er effektblomberinger over alt.

Hovedårsaken til det er vel den lille varmluftsvifta som blir kalt for turbo? Resten av oppsettet er jo forøvrig turtallsvillig, men det hjelper jo lite når turboen gir seg såpass tidlig.

Det jeg bet meg merke i ved dynotesten, er at han skrev maks turtall på ca 6000 rpm, men turtallssperra er vel høyere enn det? Er det bensinhjerne eller tenningshjerne som styrer turtallssperra på LH2,4?

Om det så er bensinhjernen, så skal vel sperra ligge noe høyere grunnet den lugubre chippen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
11/10/20, 17:45
Måtte ut og se, innbilte meg at det sto 6800, og det gjorde det, og han som tok dynotesten dro den til turtallssperra [emoji4]

Jeg så at max effekt på dynoutskriften var på ca 5000 rpm, og det rimer nok mer med hvordan bilen føles. Mulig at jeg gjør noe feil med målingene mine i PerfExpert også.
Skal se gjennom de forskjellige målingene jeg har tatt opp i gjennom [emoji16]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/43.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
11/10/20, 20:44
Hovedårsaken til det er vel den lille varmluftsvifta som blir kalt for turbo? Resten av oppsettet er jo forøvrig turtallsvillig, men det hjelper jo lite når turboen gir seg såpass tidlig.

Det jeg bet meg merke i ved dynotesten, er at han skrev maks turtall på ca 6000 rpm, men turtallssperra er vel høyere enn det? Er det bensinhjerne eller tenningshjerne som styrer turtallssperra på LH2,4?

Om det så er bensinhjernen, så skal vel sperra ligge noe høyere grunnet den lugubre chippen.
Jeg anser denne type effektmåling som faciten for den avslörer alt. Det ligger vel enn annen turtallsperre på chippet i tennings hjernen da?
Miniturboen er en av hovedrestriksjonene, men det finnes også andre.
Noen få er dyktige på LH2,4 og kan klare å få mappet en motor med dette systemet på en korrekt måte. På generelt grunnlag forholder jeg meg stadig til dette:


Rating av dagens styrsystem / översikt
Tänkte vi skulle samla lite allmän info om det som står tillbuds idag. En översikt där dom som funderar på att investera i ny motorstyrning kan få reda på rak info från dom som håller på med det. Och hitta folk som sysslar med olika system vilket snabbar upp processen betydligt.
Orginalsystem som jag gillar och fått att funka mycket bra, med förbehåll att man ibland springer på mysko problem och betalar man för felsökning så blir det snabbt billigare att köpa ett fint sprut..

LH2.4 (motronic): 5/10
Gratis. Odödligt? Kräver emulator för att kunna mappas vettigt. Köp inga okända random chip. Men ack så simpelt 1 spridarutgång och 1 tändutgång fast den är möjlig att bygga om till wastespark och då kan man få launch control om man vill panga lite och skjuta sönder saker. Tar relativt lång tid att mappa då man får göra en box i taget och byta fram och tillbaka några gånger. Bränna chip och flytta emulatorn till andra boxen.. Krångligt upplagt såklart för det är ju bosch som har varit i farten. Man får ändra lastsignal styrka och konstanter åt alla håll och kanter innan man kommer rätt om det är mycket ombyggt, räkna med att mappning kostar 1500:- mer än ett av dom bra eftermarknadsspruten

mafian
11/10/20, 20:55
Jeg anser denne type effektmåling som faciten for den avslörer alt. Miniturboen er en av hovedrestriksjonene, men det finnes også andre.
Noen få er dyktige på LH2,4 og kan klare å få mappet en motor med dette systemet på en korrekt måte. På generelt grunnlag forholder jeg meg stadig til dette:

Jeg kommer ikke til å legge så mye tid og penger i LH2,4, da jeg synes det virker mer fornuftig å legge de pengene i et velfungerende datasprut.
Ja det koster penger for et bra datasprut, men de pengene får man raskt igjen føler jeg [emoji4]

Men angående tenning da, anbefales fire separate coiler, enkel coil med fordeler eller en typisk Ford coil? Husker ikke hva sistnevnte heter, så ble litt klumsete forklart [emoji23] Denne tenner vel også to og to sylindere om jeg ikke husker feil [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
11/10/20, 21:37
Jeg kommer ikke til å legge så mye tid og penger i LH2,4, da jeg synes det virker mer fornuftig å legge de pengene i et velfungerende datasprut.
Ja det koster penger for et bra datasprut, men de pengene får man raskt igjen føler jeg [emoji4]

Men angående tenning da, anbefales fire separate coiler, enkel coil med fordeler eller en typisk Ford coil? Husker ikke hva sistnevnte heter, så ble litt klumsete forklart [emoji23] Denne tenner vel også to og to sylindere om jeg ikke husker feil [emoji4]
Enig med du der.
Her vil forskjellige folk komme med forskjellige anbefalinger. Ford og VW har både wasted spark coiler og cop coiler som fungerer greit, men de er jo designet for originale motorer og ikke for trimmede motorer. Det finnes meget gode og kraftige ettermarkeds CNC coiler (coil near cylinder), men de koster deretter og de setter höye krav til strömforsyningen.

Du bör höre med de du kjöper sprutet av.

mafian
04/06/21, 22:22
Nå tenker folk at det ikke skjer noe mer her. Men joda!
Jeg har vært veldig fram om tilbake med hva jeg skulle gjøre. Men tok en beslutning for noen dager siden.

Motoren jeg skrev om tidligere har blitt kjøpt inn, så da er det bare å begynne med arbeidet.

Motoren ble åpnet i vinter, og ser ut som ny innvendig, denne ble bygget i 2004 om jeg ikke husker helt feil, og har tålt mye hard bruk.

Eneste som er "feil" er vel at det er en 531 topp på den, men man kan ikke få i pose og sekk.

Fulgte med girkasse fra BMW E36 M3, og rørgater, intercooler osv, som er tilpasset 240.

Står et gammelt sprut på den, så det blir nok byttet ut til noe som er mer moderne, har fått tips om ECU master, noen som har kjennskap til det?

Eventuelle andre sprut som er å anbefale? [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/7.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/8.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
05/06/21, 12:20
Jeg ser at ungdommen vanligvis er fokusert på forskjellen mellom eldre og nyere sput og gjerne vil modernisere, men hvorfor??
Hva tenker du blir bedre?

Hvis man ikke er opptatt av dreiemomentet mellom tomgang og ca. 4500 o/min., så er ikke 531 topp noen katastrofe. Man følger bare opp med turtallskam, "grove" dyser, stor turbo, dårlig ladetrykkstyring og kjører på høye turtall. Jeg tenker at det er ikke mulig å endre ett motors funksjonsmåte i særlig grad med å endre fra ett velmappet godt, gammelt sprut til ett som er nyere.

I forhold til ECU master, så har jeg fulgt med på en kar som driver med mapping og tuning og er fanatisk opptatt av datasprutene. Han snakker mye og fordelene og ulempene til alle de forskjellige datasprutene. Når han etter mange å bestemte seg for å begynne å selge sprut til kundene selv, (han var lei av at folk kom inn med all mulig dritt som gav han masse problemer) så valgt han, av alle sprutene han fritt kunne velge mellom, ECU master.

mafian
05/06/21, 20:21
Jeg ser at ungdommen vanligvis er fokusert på forskjellen mellom eldre og nyere sput og gjerne vil modernisere, men hvorfor??
Hva tenker du blir bedre?

Hvis man ikke er opptatt av dreiemomentet mellom tomgang og ca. 4500 o/min., så er ikke 531 topp noen katastrofe. Man følger bare opp med turtallskam, "grove" dyser, stor turbo, dårlig ladetrykkstyring og kjører på høye turtall. Jeg tenker at det er ikke mulig å endre ett motors funksjonsmåte i særlig grad med å endre fra ett velmappet godt, gammelt sprut til ett som er nyere.

I forhold til ECU master, så har jeg fulgt med på en kar som driver med mapping og tuning og er fanatisk opptatt av datasprutene. Han snakker mye og fordelene og ulempene til alle de forskjellige datasprutene. Når han etter mange å bestemte seg for å begynne å selge sprut til kundene selv, (han var lei av at folk kom inn med all mulig dritt som gav han masse problemer) så valgt han, av alle sprutene han fritt kunne velge mellom, ECU master.

Årsaken er at han jeg har kjøpt motoren av, tror det er noe galt med sprutet. Men jeg har jo såklart ikke testet dette selv. Han sleit med at den ikke gikk ordentlig på slutten, og fant ikke noe fysisk feil på motor, og konkluderte med at sprutet ikke er i orden.

For alt jeg veit så kan det være en sensor som tuller. Om jeg ikke husker feil så fikk den alt for mye bensin, poffa og smalt, og spiste tennplugger.

Jeg er fristet til å prøve det sprutet som fulgte med uansett. Sprutet heter EFI Euro 1, om det sier deg noe.

For meg spiller ikke alder på sprutet noen rolle, så lenge det virker [emoji4]

Toppen skal ha 38/42 ventiler, T5race kam og er portet av Skinne racing. Skal spørre om bremsepapirer og eventuelle kurver [emoji4]

Fikk et bilde av et papir, som ikke sier meg så mye, men det sier kanskje deg en hel masse? [emoji4] Er Cbhp så enkelt som Crank bhp?

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/9.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
05/06/21, 23:27
Årsaken er at han jeg har kjøpt motoren av, tror det er noe galt med sprutet. Men jeg har jo såklart ikke testet dette selv. Han sleit med at den ikke gikk ordentlig på slutten, og fant ikke noe fysisk feil på motor, og konkluderte med at sprutet ikke er i orden.

For alt jeg veit så kan det være en sensor som tuller. Om jeg ikke husker feil så fikk den alt for mye bensin, poffa og smalt, og spiste tennplugger.

Jeg er fristet til å prøve det sprutet som fulgte med uansett. Sprutet heter EFI Euro 1, om det sier deg noe.

For meg spiller ikke alder på sprutet noen rolle, så lenge det virker [emoji4]

Toppen skal ha 38/42 ventiler, T5race kam og er portet av Skinne racing. Skal spørre om bremsepapirer og eventuelle kurver [emoji4]

Fikk et bilde av et papir, som ikke sier meg så mye, men det sier kanskje deg en hel masse? [emoji4] Er Cbhp så enkelt som Crank bhp?

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/9.jpg
Akkurat.
Da blir det å sjekke opp sensorer, dyser og tenningsanlegg for EFI Technology er høykvalitets greier slik jeg har oppfattet det.

CBHP er ofte Corrected bhp.
Legg merkes til at det er maks dreiemoment på 6250 o/min. så her er det plenti mer turtall å dra og effekt å hente på høyere turtall, men man gikk vel tom for dyser og bensinpumpe?

Det står også BSFC som alltid er ett godt tegn på seriøsitet så dette ser bra ut synes jeg.

Tabeller er bedre enn kurver så når du deler tabellene så får jeg fabrikere de tilhørende kurvene ved anledning. :D

Batland
07/06/21, 15:49
Da blir det slik:

https://i.imgur.com/spQwvjW.jpg

Gidder du måle turboen slik:

https://i.imgur.com/vLrt2hC.jpg

gjerne begge hjulene og evt. se hvilket A/R forhold det er på turbinhuset?

Ladetrykkskurven er antagelig kraftig økende hele veien her, slik en Procharger, Vortech / Paxton kompressor leverer.

mafian
07/06/21, 16:10
Da blir det slik:

https://i.imgur.com/spQwvjW.jpg

Gidder du måle turboen slik:

https://i.imgur.com/vLrt2hC.jpg

gjerne begge hjulene og evt. se hvilket A/R forhold det er på turbinhuset?

Ladetrykkskurven er antagelig kraftig økende hele veien her, slik en Procharger, Vortech / Paxton kompressor leverer.

Stilig. Jeg skal måle den når jeg får litt ledig tid. Motoren står trygt og godt på jobben, skal være der og pusle litt med motoren en av dagene tenkte jeg [emoji4] Da er det ytterst på hjulene som er aktuelt antar jeg? Det er ihvertfall sånn jeg tolker det ut i fra bildet [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
07/06/21, 16:12
Det bremsepapiret er vel også tall fra før toppen ble bearbeidet ettersom jeg skjønte.
Den har aldri blitt bremset etter den ble portet, og fikk større ventiler [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
07/06/21, 16:13
Flott, for det er jo av interesse hvilken turbo dette faktisk er. :)

For de som er turbofile så er selvsagt alle diametre interessant, men lillediametrene ytterst ute på hjulene er det som er mest avgjørende, ja.

Batland
07/06/21, 16:38
Det bremsepapiret er vel også tall fra før toppen ble bearbeidet ettersom jeg skjønte.
Den har aldri blitt bremset etter den ble portet, og fikk større ventiler [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da blir vel kurvene enda brattere da.

mafian
08/06/21, 11:05
Da blir vel kurvene enda brattere da.

Laget meg en bit i papp. Var det jeg hadde tilgjengelig, så det kan hende det ble litt feil.

Målte skovlehjul i kompressorhus til 58 mm, og eksos 61 mm. Kan det stemme? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
08/06/21, 13:50
Laget meg en bit i papp. Var det jeg hadde tilgjengelig, så det kan hende det ble litt feil.

Målte skovlehjul i kompressorhus til 58 mm, og eksos 61 mm. Kan det stemme? [emoji4]

58 og 59 mm inducer på kompressorhjulet er velkjente mål og det samme er 62 mm for exducer på turbinhjulet.

En Turbonetics 58/62 turbo da. :) Takk.

mafian
08/06/21, 13:54
58 og 59 mm inducer på kompressorhjulet er velkjente mål og det samme er 62 mm for exducer på turbinhjulet.

En Turbonetics 58/62 turbo da. :) Takk.

Kult hva du veit Batland [emoji4]

Vil du påstå at valg av turbo til denne motoren da er riktig? [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
08/06/21, 17:03
Kult hva du veit Batland [emoji4]

Vil du påstå at valg av turbo til denne motoren da er riktig? [emoji4]


Rart hva som samler seg gjennom årenes løp. :)

Det avhenger av hvilket resultat man ønsker seg og ergo hvordan oppsettet er.

Hvis man holder til i Sverige eller på østlandet med den veistandarden som er der, så er behovet for respons og bunndrag minimalt i forhold til det vi som holder til på vestlandet trenger.

Østlandsmotorer kan derfor bygges med større topp, høyere komp., værre kam og større turbo slik at man får "mange hester" pr. enhet ladetrykk.

Vellykkede vestlandsmotorer bygges nøyaktig motsatt slik at man får maksimalt med areal mellom den grønne og den røde kurven til venstre for krysset. Dette fører til at bilen går knallgodt i forhold til HK-tallet.

Her ett bilde på hva jeg mener:

https://i.imgur.com/canXjTu.jpg

Hvis man følger den grønne dreiemomentkurven, så ser vi at den spretter opp til ett høyt nivå og så går det nedover til den til slutt krysser den røde hk kurven ved 5252 o/min. Dette gir som sagt en motor som er maksimalt sterk pr. hk.

På en "sverigemotor" så begynner den grønne kurven lavt og så siger den bare rolig oppover til den kommer seg opp til og krysser den røde hk-kurven ved 5252 o/min.
Dette gir en motor som er maksimalt veik pr. oppgitt hk. Dette virker å være helt er helt ok for de fleste på østsiden av grensen. :)

Batland
09/06/21, 17:15
Så kan man jo stille spørsmålet, er det nå SÅÅ stor forskjell på dette da? Om dreiemomentkurven går oppover mot maks effekt eller nedover mot maks effekt?
Tilfeldighetene gjorde at jeg fikk lese denne ærlige tilbakemeldingen, faktisk i dag. :)

Eieren hadde kjøpt seg ferdigbygget bil, bygget i Sverige / Finnland eller noe slikt, med "grom" motor med "mange hester". Bilen gikk som en kule på høye turtall, men ville kammer gjorde den ufordragelig under 3000 o/min. og spool up var treg og sen pga stor turbo.

Det ble derfor bytte til mindre turbo, mindre grenrør og langt mildere kammer. Topp effekt tallet ble redusert med minst 35 - 40 %, men respons og bunndrag fikk en seriøs og kraftig forbedring.

Hva sier så eieren om opplevelsen i bilen etter at han har lagt ut en liten formue for få avlivet "en rimelig stor flokk med hester?" ;)

https://i.imgur.com/dXUHRxU.png?1

Det er dette jeg mener med vestlandsmotor kontra sverigemotor. :)

mafian
14/06/21, 07:44
Skal bli spennende å se når jeg får motoren på plass. Er ikke sikkert at jeg synes den fungerer sånn som jeg vil. Fordelen da er jo at det er fullt mulig å endre på oppsettet.

Må jo gi det en sjangs synes jeg, prøver man ikke, så lærer man jo heller ikke [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
14/06/21, 15:23
Helt klart. :)

mafian
16/10/21, 22:39
Som vanlig lite som har skjedd på en stund.
Begynte i ny jobb etter ferien, og har vært rimelig demotivert i perioden før ferien, så motorbytte har blitt utsatt. Var faktisk så demotivert at det ikke ble skrudd en skrue på noen ting hele ferien, og jeg hadde fire uker ferie [emoji23]

Men! Nå har motivasjonen kommet tilbake, og ting skjer endelig. Så nå har jeg tro på at det blir bra [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/9.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/10.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
17/10/21, 21:08
Og da var den starta.
Har ikke skjønt åssen jeg legger ut video, så det ble ikke noe av.

Trivelig låt når man drar en motor med lav kompresjon på starteren synes jeg [emoji4]

Ikke fått testkjørt enda, men alt virker tilsynelatende greit så langt. Må lage braketter til diverse komponenter før prøvekjøring [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
17/10/21, 21:34
Nå har motivasjonen kommet tilbake, og ting skjer endelig. Så nå har jeg tro på at det blir bra [emoji4]
Da må man gratulere. Du virker å være en eneste som har funnet denne igjen, så dette er ett eksempel til etterfølgelse og en hemmelighet du bør dele med hele forummet.
Hvordan klarte du dette? Det virker som Covid-19 avlivet det meste i miljøet.

Skal følge med på hvordan det går fremover her. :)

mafian
17/10/21, 21:40
Da må man gratulere. Du virker å være en eneste som har funnet denne igjen, så dette er ett eksempel til etterfølgelse og en hemmelighet du bør dele med hele forummet.
Hvordan klarte du dette? Det virker som Covid-19 avlivet det meste i miljøet.

Skal følge med på hvordan det går fremover her. :)

Årsaken til at min motivasjon var helt borte var vel helst at jeg var drit lei av den arbeidsplassen jeg var på.

Covid har egentlig ikke gjort så stor innvirkning på hverdagen min. Klenger ikke på folk uansett, så har klart meg ganske bra [emoji23]

Spent på hvordan motoren fungerer. Jeg må skryte litt av ledningspakka som fulgte med sprutet, det virka veldig seriøst.
Har tidligere hjulpet en kamerat med å koble opp et Emerald sprut, og det virka jo som First Price i forhold til el nettet til EFI [emoji4]

Har trua nå [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
20/10/21, 18:52
Fått varmkjørt motoren, men får ikke noe greie på den, så har lastet ned program til sprutet nå, og skal forsøke å koble meg opp i morgen.

Veit det kan være sært med tilkobling til sprut, så det kan vel bli spennende.

Virker for meg som at tenning er feil. Får ikke noe særlig respons i motoren, og den skyter i innsug, så det kan vel tyde på at triggerpunkt er på feil sted i forhold til hvordan den er programmert?

Har com port på pc’en jeg skal bruke, burde vel være muligheter for å bruke den, i forhold til en sånn usb til com interface?

Datasprut er relativt nytt for meg, så lærer stadig noe nytt her nå [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
23/10/21, 17:10
Ikke fått kontakt med motorstyring enda, men har forska litt mer allikevel.

Sliter med at den poffer og skyter på mellomregister om jeg gir mye gass. Må liksom lure den forbi et visst område, så kommer den.

Samme problem har jeg både når jeg ruser den opp, og under kjøring.

Har fått prøvekjørt den i dag, og fått kjenne på draget og jeg må si det, at når ladetrykket kommer så kommer smilet. Det slutter jo ikke å dra!?

Har hittil ikke kobla opp turteller, det skal jeg prøve å få gjort i morgen, så jeg får en indikasjon på hvor problemområdet er.

Har hatt noen mistanker til gasspjeldpotensiometeret, men da ville den vel ikke vært påvirka av turtallet?

Har for øvrig kjøpt nye plugger av typen NGK BP7ES. Leste tidligere at pluggåpning skal være ganske liten, så justerte den til 0,35 mm [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
29/10/21, 19:15
Har lekt meg litt med oscilloskop i dag.
Etter mye fundering fant jeg ut at jeg skulle gjøre det, og hadde da veivakselsensor under lupen.

Det er år og dag siden jeg har brukt et scoop, så det ble sikkert ikke optimalt, men jeg har fått svar på hva jeg lurte på. Har heller ikke holdt på veldig mye med det i utgangspunktet.

Jeg tolker det som at det er forstyrrelser i signalene fra veivakselsensor, hva som gjør det er jeg foreløpig usikker på.

Så la jeg merke til en annen ting, det ene punktet på svinghjulet gir lavere utslag enn resten. Her er det fire punkter med tapper på svinghjul, hvor det ene punktet har to "tapper", som man også ser på triggersignalet.

Jeg har lest at avstand er viktig, klaring fra triggersensor og til disse tappene er 0,9 mm, målt med bladsøker.
Er dette for liten klaring? Ettersom "støyen" som regel vises på samme sted? Plukker triggersensoren opp signal fra svinghjulet som den ikke skulle gjort? Tenkte jeg skulle prøve å justere litt i morgen. Da det avhenger av at motoren er kald [emoji23]

Eller kan det rett og slett være at triggersensoren er ferdig? Med tanke på den lave pulsen rett etter den doble pulsen?

Kun bilder av dataskjermen, men man får jo et inntrykk [emoji4]

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/50.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/51.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/52.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/53.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/54.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
07/12/21, 19:19
I dag kom det pakke i posten [emoji2956]

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/6.jpg

Skulle jeg kjøpt utstyr for å koble meg til det gamle, så hadde det blitt omlag 6000 kroner, så da var valget enkelt. Kunne såklart tatt med bilen til noen som driver med dette, men det er et stykke unna, og jeg vil ha muligheten til å koble meg til selv [emoji4]

Har også bestilt nye sensorer, så da håper jeg ting blir på stell [emoji4]

Gikk for MaxxEcu Street, da flere har positive erfaringer med dette sprutet. Så da gledes det til det blir litt varmere i været igjen [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

mafian
11/04/22, 18:21
DA er nytt datasprut montert og koblet opp, og bilen er i live igjen.

Kjøpte alt av sensorer nytt, gikk for KL Racing sin triggerløsning, slik at jeg har triggersensoren i framkant av motoren i stedet, jeg syntes dette virket kurant.

Fått testet litt smått med live autotuning, og det ser ut til å fungere bra. Har fortsatt en del å sette meg inn i, men synes det er artig å prøve litt.

Bare med det lille jeg har testet til nå, så går bilen MERKBART jevnere enn før, og kan kjøres normalt. Har kun kjørt pent til nå, da jeg ikke tør å pushe noe før den er riktig mappet. Ting kan skje når man er oppe å lukter på 2 bar’s ladetrykk [emoji4]


http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/21.jpg

Og her prøvemontering av trigger. Jeg gikk for 36-1.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/22.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
11/04/22, 22:55
DA er nytt datasprut montert og koblet opp, og bilen er i live igjen.
Har kun kjørt pent til nå, da jeg ikke tør å pushe noe før den er riktig mappet. Ting kan skje når man er oppe å lukter på 2 bar’s ladetrykk [emoji4]
Den è gò. Godt jobbet. :)
Husk å ta bensinpumpen og strømforsyningen til den på det største alvor. Alt for mange glemmer akkurat det.

mafian
15/04/22, 19:10
Den è gò. Godt jobbet. :)
Husk å ta bensinpumpen og strømforsyningen til den på det største alvor. Alt for mange glemmer akkurat det.

Har ikke fått varsel på kommentaren din jeg.

044’en er foret med 2x2,5 mm2 både på jord og plussiden, og det er under en meter lengde fra reléet og til pumpa. Releet er foret fra en 25mm2 kabel. Så strømmen skal være på stell

mafian
15/04/22, 19:19
Fader, jeg skreiv jo mye mer. Men det kom tydeligvis ikke med..

Var ute med en kollega i går, som har en del erfaring med datasprut og mapping, da fikk vi testet litt.

Først justerte vi opp bensinmappet, så vi fikk litt feit blanding.

Han fulgte med mens jeg kjørte. Begynte i det små, og prøvde å pushe mer og mer etterhvert, mens Maxxecu’en gikk på autotune. Dette synes vi fungerte veldig bra, og så tydelig at den korrigerte mellom hvert "pull"

AFR var jevn og fin gjennom hele registeret, og den så ut til å regulere bra. Husker ikke eksakt tall i hodet nå, men har logg fra en del av kjøringa.

Det eneste jeg ikke har blitt klok på er Dwell. Hva bør det ligge på? Kjører en Huco Wasted spark coil med integrerte sluttrinn. Har prøvd å søke litt på det, men har egentlig bare blitt mindre klok på det

Batland
17/04/22, 17:00
Har ikke fått varsel på kommentaren din jeg.

044’en er foret med 2x2,5 mm2 både på jord og plussiden, og det er under en meter lengde fra reléet og til pumpa. Releet er foret fra en 25mm2 kabel. Så strømmen skal være på stell

Nydelig. :)
Det er bedre å gnåle en gang for mye enn en gang for lite. :)

Batland
17/04/22, 17:14
Det eneste jeg ikke har blitt klok på er Dwell. Hva bør det ligge på? Kjører en Huco Wasted spark coil med integrerte sluttrinn. Har prøvd å søke litt på det, men har egentlig bare blitt mindre klok på det
Dwell er tiden det tar "å fylle" coilen med strøm.
Store gamle Truck-coiler som Accel 140001 er trege og trenger inntil 9 ms i dwelltid på 12V. En slik coil gir en "stor og tung" gnist som brenner lenge. I motsatt ende av skalaen har vi moderne knøttsmå "coil-on-plug" dill, (aller helst noe billig dritt fra kina) som er nede i 1,8 ms og som både røyker og brenner hvis man kjører spesielt lenger dwelltider enn det på dem. :)

Den som selger coiler bør / skal vite hva den aktuelle coilen har av dwell tid.

Her kan vi se på dwellkartet som tilhører den aldeles glittrende MSD8253 coilen (med tilhørende skremmende pris selvsagt).
Det viktige å få med seg er hvordan man er nødt til å øke dwelltiden for å kompensere for redusert batterispenning.

https://i.imgur.com/mEApXAS.jpg

mafian
30/07/23, 12:43
Innser at det er en stund siden jeg har vært her inne. Driver stadig og holder litt på med 240’en. Prøvde meg med den PerfExpert appen igjen i dag. Lenge siden jeg har brukt den, så det var litt innkjøringsproblemer. Men fikk dratt et par pull på andre gir, greit å se åssen "sverigemotoren" min funker [emoji23]

Legger ved et par bilder. 1000 kg og hjuleffekt som er tatt høyde for i grafene her [emoji4]http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/54.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/55.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
30/07/23, 22:27
Der har vi ett ekte sverigeoppsett ja. "Flotte tall" pr. tonn, men....
Se effekten på 4000 o/min. (pr. tonn) og hvor liten turtallsavstanden mellom maks moment og maks effekt er.
Ingen gearkasse klarer å holde motoren inne i dette registeret.

mafian
30/07/23, 22:48
Skal prøve noen drag på tredje en dag, for nå husker jeg jo hvordan den appen virka igjen :) Har ikke samme behovet for momentsterke motorer her på østlandet som dere på vestlandet. Så i daglig bruk er den ikke plagsom å kjøre med, men man må jo naturligvis gire litt. Men drar man til på andre, og girer tredje og trår flatt så er den på ganske raskt, til tross for svenskeoppsett :)

Batland
01/08/23, 11:01
Skal prøve noen drag på tredje en dag, for nå husker jeg jo hvordan den appen virka igjen :) Har ikke samme behovet for momentsterke motorer her på østlandet som dere på vestlandet. Så i daglig bruk er den ikke plagsom å kjøre med, men man må jo naturligvis gire litt. Men drar man til på andre, og girer tredje og trår flatt så er den på ganske raskt, til tross for svenskeoppsett :)

Det stemmer, men hovedproblemet er at slike oppsett ikke er lettkjørte når man kjører sånn "1/2-friskt" på 4. og 5. gear som f.eks. på fjelloverganger m.v.
Man må enten kjøre helt rolig eller med høy innsats og stor entusiasme, det er ingen mellomting og folk flest går lei etter noen 1000 kjørte km. :)

mafian
01/08/23, 11:03
Der er vi helt enige :)