PDA

Vis full versjon : 2004 V70 2 liter turbo - remihjul dynamo ute av posisjon



Monsen
10/08/19, 22:46
Tja slik gikk det når bilen hadde rundet 350.000 km. Reimhjulet på dynamoen har sklidd ut, har senter mutteren for innfesting av reimhjulet løsnet, eller er dette limt til til " dynamoakslingen "?. Ser at det sitter et deksel i forkant av reimhjulet som muligens skjuler mutteren, er det bare å fjerne dekselet og skru fast. Eller er dette en slik billig løsning som ikke lar seg reparere.

Ser ut at strammehjulet som sitter i samme høyde som dynamoen har blitt ødelagt i samme slengen, reima var nemlig røket når jeg kom hjem. Tok ikke sjangsen på å stoppe, så jeg kjørte den lille strekningen hjem, servoen var selvfølgelig ikke med.

Tips og råd tas i mot med takk. Noen som eventuelt har deler i Indre Østfold/Trøgstad så er det av interesse. Ring gjerne 482 70 793.

jiha1968
11/08/19, 09:06
Hei, sjekk at du ikke har hatt et havari på kompressoren til Aircon. (eller fri-reimhjulet på den) Både reimhjulet og clutchen skal være lett å dreie rundt uten ulyder.
Og er Aircon-kompressoren OK, er frihjulet på generatoren garantert defekt.

Og til generatorens (fri-) reimhjul trengs det spesialverktøy pga frihjulsmekanismen. (lokket kan enkelt kneppes av, generatoren må løsnes noe for å komme til med verktøyet)

Anbefaler at du kjøper deg nytt frihjul og tar med deg generatoren under armen til nærmeste verksted og spør om de kan hjelpe deg med å skru fast frihjulet.
(Tror Biltema har billige dynamo-frihjul, alternativt om generatoren begynner å bli sliten, finn en generator med færre Km, men av samme Ampere-verdi på huggeriet, sjekk isåfall om frihjulet er ok med å dreie reimhjulet bestemt raskt frem og tilbake, den skal "glippe/frikoble" i den ene retningen)
Og nytt strammehjul trengs jo også...

Monsen
11/08/19, 10:39
Takker så meget for svar

Jimbojama
11/08/19, 22:48
Har både frihjul (original volvo) og verktøy om det er interessant. Kjøpt til min 07 d5, men regner med dynamoene er relativt like på disse bilene. Bor på Årum, i Fredrikstad.