Logg inn

Vis full versjon : Drivreim bytte, Volvo XC70 D3 2011



jbolaisen
03/08/19, 19:30
Hei

Drivreimen på min Volvo XC70 D3 2011 gikk av, så har noen spørsmål:

1. Finnes det en instruksjon på bytte av reimen?

2. Bør strammer også byttes?

3. AC koblet ut 2 ganger ca. 3 uker før reimen røk, men ved innkobling fungerte den med en gang, noe sammenheng? Får ikke dreid AC kompressor hjul med fingrene, skal plokke av deksel under motor for å få bedre tak i morgen.

4. Det går en egen reim inn på servo, hvor kommer den fra? Og bør denne også byttes i samme sleng?

Takk for svar.

MadAss
03/08/19, 21:06
Dersom strammehjulet kjennes OK ut, uten ulyder frå lager - bytt reim. Sjekk kva torx størrelse som er for å slakke strammeren. Dei gamle har 55, mens dei nye har 60. Om du har den gamle, så byt strammar.

Der går ikkje eiga reim til servo, men til AC kompressor. Denne skal skiftast sammen med registerreim.

jbolaisen
04/08/19, 08:06
Det får jeg ikke til å stemme, da jeg kjørte bilen ca 30 km hjem og servoen fungerte som vanlig etter at reimen gikk av mens AC ikke fungerte

SwissArmy
04/08/19, 09:16
Disse 5-sylinder dieselmotorene har to reimer i tillegg til registerreima. En som går mellom veivaksling, servopumpe og generator, og en kort mellom servopumpe og AC-kompressor. Ryker kun den korte kan bilen vanligvis kjøres som normalt, men uten AC. Det er nok heller ikke helt uvanlig at AC-kompressor ryker på disse bilene.

jbolaisen
04/08/19, 14:08
Ser at det er en reim i mellom AC kompressor og servo, skal denne byttes kun ved reg reim bytte eller bør denne også byttes nå?

Kjenner at strammeren har litt slakk til siden, men ikke så mye. Skal se i historie papirene om det står når det er byttet sist.

Skal prøve å legge ut ett bilde av hvordan strammeren ser ut

vesytti
19/08/19, 14:41
Om det er en D5 motor så har mange elektrisk servopumpe. ac Reimen byttes ved 60000, 90000, 120000 mener jeg å huske fra vida