PDA

Vis full versjon : 2007 S80 D5 drar dårlig over hele registeret [LØST]



Sharp
02/08/19, 00:26
Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en 2007 S80 manuell med 185 hk D5. Den har bare gått 177' km, starter lett og kjører bra.
Men den er veldig dau, både på lavt og høyt turtall.

Jeg får lest ut følgende feilkoder:

P2A0085
O2 Circuit Range / Performance (BANK 1, Sensor 1), Bus Signal / Message Failures, Signal above allowable range

P208062
Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit Range/Performance BANK 1 Sensor 1, Algorithm Based Failures, Signal compare failure

I tillegg får jeg av og til følgende feil hvis jeg kjører opp en bakke på lavt turtall og full gass:

P029900
Turbo / Super Charger Underboost, General Failure Information, No sub type information

Når denne kommer lyser motorlampa og bilen går i nødmodus. Da blir den enda dauere...


Noen tips til hva som kan være problemet?


En ting jeg stusser på er ved full gass får jeg følgende verdier på diagnosen:
Absolute Throttle Position ----- 89.02%
Accelerator pedal position ----- 67.84%

Er det riktig at det ikke viser 100% ?

gaupe
04/08/19, 17:05
Godt spørsmål. Eg hadde begynt med å sjekke pakninga i "kneet" under motoren, det røret som går under motoren, det brukar å enten gå av eller gleppe ut. Deretter hadde eg plukka av innsugsrør for å sjekke kor gjengrodd det er av koks og sotgjørme. Bilen har begynt å dra på åra, og er ikkje køyrt spesielt langt, derfor mistanke om småkøyring med dårleg varme, det likar desse dårleg.

Sharp
20/08/19, 22:46
Godt spørsmål. Eg hadde begynt med å sjekke pakninga i "kneet" under motoren, det røret som går under motoren, det brukar å enten gå av eller gleppe ut.

Kan du forklare hva du mener med "kneet"? Tenker du røret fra intercooleren til innsuget? Jeg har hørt etter lekkasjer, men hører ingen ting.

Innsuget ser forholdsvis greit ut.

gaupe
22/08/19, 23:02
Kan du forklare hva du mener med "kneet"? Tenker du røret fra intercooleren til innsuget? Jeg har hørt etter lekkasjer, men hører ingen ting.

Innsuget ser forholdsvis greit ut.

Dette som går under motoren:
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/116.jpg

Sharp
27/08/19, 10:55
Volvo har nå sett over bilen, og mener bilen skal gå bra igjen om jeg bytter dysene.

Er det mulig at dårlige dyser gjør at bilen oppleves veldig slapp, men ellers fungerer bra?

Sharp
02/08/20, 23:23
Det viste seg at nye dyser løste problemet.

otello
11/08/20, 06:47
Det viste seg at nye dyser løste problemet.
Hva var kostnaden ved dette?

Nénmacil
22/09/20, 18:33
Det er jeg også nysgjerrig på.
Jeg fikk lest ut noen feilkoder i forrige uke som indikerer feil på alle dysene (permanent på 1).