PDA

Vis full versjon : CAN kommunikasjons problemer, får ikke kontakt med flere moduler.



j0achim
31/07/19, 00:08
Hei,

Lang historie kort jeg flyttet over fjellet for ett år siden og lot V50'en stå, den stod da dessverre med en liten vannlekkasje.

Jeg hadde bilen på EU kontroll for en ukes tid siden, da jeg var klar over at det var tomt for additiv på tanken fikk jeg verksted til å etterfylle dette, de hadde prøvd å gå inn i ADM og resette nivå uten å få kontakt med ADM, de ville da selge meg nytt partikkelfilter og additiv tank (15-20k) uten å gi meg garanti for å bli kvitt feilkode P2585. (de sa heller aldri at de ikke fikk kontakt med nesten noen av ECU'ene i bilen)

Etter flere dagers grubling fant jeg ut at jeg skulle skaffe meg ett skikkelig diagnoseverktøy, planen var egentlig å prøve å få tak i VIDA DICE, men etter å ha lest hvor mye styr det var å få denne til å fungere valgte jeg heller autoaid pro.


Rapport fra autoaid sier at det er totalt 29 feil i 10 moduler, i korte trekk er det CAN COMMUNICATION FAULT... som er ett gjennomgående problem, jeg vil tro at mange feil forsvinner når dette er løst.

Har gjort følgende:

Rense CEM, her var det mye korrosjon demonterte slik at jeg kunne ta kretskort ut og rense dette skikkelig.
Måle resistans mellom PIN 6 og 14 på OBD port, ble målt til 60 Ohm.
Lete etter brudd på CAN kabler som flere på google sier kan skape problemer: ved front fanger, dører, under passasjer sete.
Bytte additiv tank. (dog brukt, men med 3 måneders garanti på denne)



Nå er det hovedsaklig ecm-a600 jeg må finne ut av slik at jeg kan koble til ADM å resette additiv nivå.

Er meget redd det er gåen CEM, informasjon jeg har funnet på dette sier at det kan ikke brukes fra annen bil da den hardkodes mot vin nummer på bil. (nå er det mulig men heller ikke enkelt uten dyptgående kunnskap om hvordan en leser or skriver til EPROM som sitter i CEM) Ny blank CEM ifølge annen tråd ligger på 18k eventuell reparasjon i USA til 5k


Om det er noen som har noen idéer tar jeg gjerne imot dette!

j0achim
31/07/19, 19:43
Tok ut CEM for å kontrollere alle kontakter samt rengjøre disse.

Nå får jeg ikke kontakt med bil i det hele tatt, bil starter og går som normalt.

Tok CEM ut ytterliger en gang til for å være sikker på at alle kontakter sitter som de skal, bil starter og går som normalt, men fremdeles ikke mulig å få kontakt med noen ECU'er i bil.

j0achim
01/08/19, 12:47
Fikk kontakt med bil igjen, dessverre ser det ikke ut som rens av kontaktene hadde noe å si "CAN COMMUNICATION FAULT" mot 8 ECU'er.

Jeg har nå kjøpt en brukt CEM, planen er å sende original og "ny" for å bli klonet.

jiha1968
01/08/19, 20:28
Hei, hvilke 8 moduler får du ikke kommunikasjon med? Og fungerer klima, dørmoduler instrumentpanel, stereo, rattbrytere m.m.?

j0achim
02/08/19, 12:25
Hei, hvilke 8 moduler får du ikke kommunikasjon med? Og fungerer klima, dørmoduler instrumentpanel, stereo, rattbrytere m.m.?


Hei,

Alt på bil fungerer tilsynelatende helt fint, alarm låse/åpne vinduer opp/ned el-sete via nøkler, klima, cruise kontroll, stereo, alt av instrumenter og brytere.

Eneste av funksjoner som ikke fungerer er lyktespylere, har fjernet skjerm for å sjekke om høytrykks-pumpen er defekt.


Har gjort en ny avlesning og må si jeg er meget forvirret, nå er det bare noen få CAN FAULT meldinger, har lastet opp PDF rapport her: https://drive.google.com/file/d/1P_OlBREl1FMkv5f2LkvMmb_3ia-ZLH4F/view


Det ble forøvrig bare funnet 3 eller 4 feil i VIDA på EU kontroll. (hvor kun ingen kontakt med ADM var av betydning)

jiha1968
02/08/19, 12:50
Og hvis du løfter opp venstre bakre sittepute, letter på matta der og kobler bort ADM (en enkelt plugg) blir det noen forandring? (modul fra annen lignende bil går fint å bruke)

j0achim
02/08/19, 13:11
Se der ja!

Her var det mye korrosjon.


https://drive.google.com/open?id=12LZy3iaHYKDCzUAhzXgCxedPXWyUHgYe


Hiver meg i bilen og får tak i en "ny" enhet.

jiha1968
02/08/19, 21:54
Håper du fikk bra betalt for å leie ut bilen som attraksjon på Bø Sommarland... :rolleyes:
Og husk at den "nye" modulen må bli fortalt at Eolystanken tanken nettopp er fylt opp. (Vida/Dice eller tilsvarende)

j0achim
03/08/19, 01:02
Tusen takk!

Ny modul på plass og tank nivå resatt, en feil å krysse av listen :)


Har dog oppdaget at noen feilmeldinger på høyre airbag curtain som kommer og går, trolig korrosjon her også da det var høyre side frontrute hvor det hovedsaklig lakk vann.

jiha1968
03/08/19, 07:14
Hyggelig å kunne være til hjelp! :o
Er redd for at du kan bli plaget med feil som kommer og går fremover, etter som det tilsynelatende har vært ekstremt fuktig i lengre tid inne i bilen. Jeg ville ha gått over alle jordingspunktene i "gulvet" om du ikke allerede har gjort det. Og håper du har fått tørket ut interiøret skikkelig slik at klimaet er noe tørrere...

Eureka
04/08/19, 23:19
Om bilen har vært/ er fuktig inni, stikk på Elkjøp og kjøp en Sandstrøm avfukter.

Slikt får man alltids bruk for siden når uhellet er ute...