PDA

Vis full versjon : Bytte av rattvinkelsensor



otello
30/07/19, 13:01
Jeg får stadig feilmelding på antiskrens og at DSTC er utkoblet.
Diagnose (vida) sier kort fortalt at rattvinkelsensor feiler. Del blir kjøpt inn i sverige 2174.-
Bytte av denne ser ikke så vanskelig ut når en studerer YouTube video av dette.
Må denne kalibreres via diagnoseverktøyet?
kom gjerne med PM hvis svaret ikke tåler dagens lys :cool:

Takker for alle svar.

jiha1968
30/07/19, 20:59
hmm, helt ny SWM?
Da trenger den nok lasting av programvare for å fungere i bilen din, og kalibrering for at DSTC skal fungere optimalt.
Du hadde kanskje gjort det enklere og billigere for deg selv med en brukt fra huggeri, men nytt er nytt;)
(Brukt SWM skal kalibreres de også, men det "fungerer" uten)

otello
31/07/19, 08:22
Brukt er vanskelig å få tak i. Har sjekket både ebay og bildelsbasen.se. Jeg tar ikke kjangsen på å kjøpe denne på ebay da bilder fra italia og latvia ikke stemmer med bilde av original del.
Delenummeret er 31264468.
Er du helt sikker på et den trenger ny software?

jiha1968
31/07/19, 08:46
Ser først nå at det er SAS'n du bytter, ikke SWM som jeg av en eller annen grunn hadde innbilt meg.
Men så vidt jeg vet må ny SAS programmeres den også...

EDIT: ...men jeg har tatt feil før, så ta gjerne kontakt med et Volvoverksted for å dobbeltsjekke!

EDIT2: Brukt SAS ev. Inkl SWM finner du hos Knoks Bildeler og Bil1din Namsos for øyeblikket....

Jimbojama
31/07/19, 18:18
Fcpeuro videoen av bytte sier software ikke trengs om bilen er oppdatert, men kalibrering skal gjøres. Så da er jo spørsmålet hvor oppdatert bilen din er. =p

otello
01/08/19, 15:07
Bilen har oppdatert software. Men jeg lurer på om noen vet hvordan den kalibreres i vida?
Som jeg sa tidligere... kom gjerne med PM hvis svaret ikke tåler dagens lys :cool:

runegp
01/08/19, 18:39
Måtte ikke programmeres på min -07. Følg instruksjonen om hvordan den nye kalibreres.

otello
01/08/19, 21:17
Hvilken instuksjon runegp

runegp
01/08/19, 23:56
Fulgte med sensoren. Husker ikke hvordan men søk Volvo steering angle sensor på Youtube

otello
10/02/20, 21:49
Jeg byttet rattvinkelsensor (31264468) til den jeg hadde kjøpt i sverige i sommerferien. Fikk ikke kalibrert den og trodde en stund jeg hadde ødelagt den under montering. Grublet mye på dette en stund. Etter at jeg ble oppmerksom på at jeg kanskje hadde fått feil rattvinkelsensor etter en prat med Volvo i Saffle om rattvinkelsensor.. skjønte jeg at jeg hadde fått feil sensor!!!!! Jeg hadde fått den som hadde STC jeg trengte den som hadde DSTC... Dritt sinnsykt mye hodebry med feil del som er helt lik... Dyr var den også. Kjøpte riktig del og byttet. Startet bilen DSTC feilmeldingen var der fortsatt... Kjørte bilen 5 - 10 meter så slukket DSTC feilmeldingen... Jiippii. Alt fungerte som det skulle og jeg kunne ta EU kontroll uten å få 2'er feil.
Riktig rattvinkelsensor 31313083 Med DTSC. Da har jeg en sensor til overs 31264468 med STC. Den går billig.
EDIT: Ingen kalibrering var nødvendig!