PDA

Vis full versjon : Mistet bilnøkkel — hvem kan programmere?



PetterDale
07/07/19, 11:11
Hei, mistet nøkkelen til min V70 04 på kollektiven i Oslo igår kveld. Om den ikke skulle dukke opp på hittegodset, hvem kan programmere ny nøkkel for meg? Har reservenøkkel, men uaktuelt å bruke denne uten å ha en i backup. Må jeg til Volvo, eller kan låsesmeder programmere nøkkel til denne bilen? Har lest at Volvo har et krypteringssystem som bare Volvo kan programmere...

Christian
07/07/19, 11:24
Generelt sett så er det kun merkeforhandler som kan kode nøkler. Jeg vet ikke om noen annen enn Volvo som kan gjøre det på Volvo ihvertfall.

FroBe
07/07/19, 21:25
For 8 år siden var prisen følgende:
2500kr for fjernkontroll
800kr for nøkkel
800kr for programmering hos Volvo.

Jeg spanderte dette på min gamle XC70, men ikke på min 2004 V70.
Da fikk jeg filt en reservenøkkel for dørlåsen hos en låsesmed, og lot være å aktivere alarmen når familien skulle på handletur med to dørnøkler.
Vurderte å fjerne startsperre-ampullen fra nøkkelen og lime den fast ved tenningen i bilen, da kunne vi kjørt med to ukodede nøkler.

Heldigvis fikk jeg begge nøklene til min nye V70.

jiha1968
07/07/19, 21:58
Selve nøkkelen er ikke problemet, det går fint å unngå startsperren på enkelt RedNeck-vis såfremt du har én nøkkel som virker, men fjernkontrollen er krever litt mere.

Finner du en billig og komplett FOB/KIR til Volvoen din på ebay eller lignende må du passe på at den er til riktig region (ulik frekvens Europa/USA) og at den lange programmeringskoden medfølger. (den gjør aldri det på brukte nøkler) Så må nøkkelbladet kopieres av låsesmed, og startsperre/fjernkontroll programmers til bilen av Volvoverksted.

Alternativt, finn samme årsmodell bil på opphuggeri med 2stk fjernkontroller til sentrallås/alarm, og UEM (takspeilmodulen).
Få tak i en tom KIR med nøkkelemne på Finn/ebay, (helst 2stk om du har KIR fra før) og få låsesmed til å kopiere din gamle nøkkel på den/dem.
Monter huggeri-UEM'en i din bil, flytt kretskort fra huggeri-fjernkontrollene til dine egne nye KIR, eller gammel FOB. (KIR=Key in remote , FOB=vedheng)
Ta ut startsperrechippen fra din gamle nøkkel, med stor forsiktighet!! Lim fast chippen skjult på "antenneringen" med en klatt fugemasse. (på den plastdelen med lys i rundt tenningslåsen)
Nå kan du bruke sentrallås/alarm og starte bilen med begge nøkler :cool: Du har ikke elektronisk startsperre lengre da, men nå er vel ikke bilene våre så yndet som tyveriobjekt at det er noen stor risiko uansett.

Eller blø så mye Volvo vil med ny nøkkel/FOB eller KIR og programmering :rolleyes:

Men håper noen leverer inn nøkkelen din...

EDIT: Frobe kom i mellom...

MadAss
08/07/19, 18:57
Sjekka forsikringa di om dei ikkje dekker ny nøkkel? Ofte 500 - 750 kr i egenandel

PetterDale
09/07/19, 13:00
Takk for masse bra svar! Ikke dukka opp på hittegodset, men har sjekka forsikringa, og de dekker alle utgifter uten egenandel, så da kan Volvo ta så mye de vil :D

Terje Ek
09/07/19, 15:34
Skjedde meg å i dag, 3400 for bare npøkkel med programmering, 2700 for bare fjernkontrollen

PetterDale
09/07/19, 16:41
Terje Ek hør med forsikringa

Terje Ek
10/07/19, 15:33
Terje Ek hør med forsikringa

Har IF og har registrert COOP kortet mitt der og da har jeg nøkkelforsikring. Ny nøkkel bestilt, 600 i egenandel.