PDA

Vis full versjon : Vann på gulvet Passasjerside



cortinaterje
19/06/19, 21:52
Har aldri hatt en bil som har vært så tett og fin som V70, men nå etter 14 år i mitt eie er det begynt å komme inn vann på gulvet på passasjersiden når det regner. Ser ut som det kommer ned langs A-stolpen.

Noen kjente problemer?
Har soltak.

jiha1968
20/06/19, 07:30
JA, se her: http://forum.vccn.no/showthread.php?77029-Voldsom-lekkasje-inn-p%C3%A5-golv-passasjerside-foran-L%C3%98ST!

jerognal
20/06/19, 08:34
Luftinntak under panser på pasasjerside. Tett flensen med noe sikaflex. evt ny pakning

cortinaterje
29/06/19, 20:54
Takk for tips.
Har hatt ute luftinntaket under panser på passasjerside idag. Rengjørt og tettet med "guffe" Men har vanskelig for å tro at det er her det lekker. Time will show:cool:7537

Det har vært tørt noen dager nå og jeg vasket bilen før jeg begynte. Det var antydning til vått inne på teppet etter vasken. Åpnet opp og hadde neven helt inn under teppet og der er det tørt så kan ikke være mye lekkasje.
Hadde nede kupefilter og der er det tørt. Hadde ute hanskerom og kan ikke finne vann noe sted untatt det lille som er vist på bildet av dekselen under hanskerommet. Det som må ned for å komme til kupefilter. Her er det vann helt ute ved C-stolpen der dekselet er klipset opp i dashbordet.
7535
7536

jiha1968
29/06/19, 21:17
Forekommer også at det drypper vann fra undersiden av det store plastdekslet i viskertrauet, og rett ned i luftinntaket til varmeapparatet. Trolig kommer vannet mellom ruta og festelisten som er tredd på glasset, eller festelisten og traudekslet, og rinner på undersiden av dekslet før det drypper ned på akkurat rett sted...
Dette vannet når ikke Kupéfilteret, det renner ut i plastskjøtene mellom viftehus og luftinntak på innsiden av bilen. (det når ikke øvre indre dreneringsslange før det drypper ut/ned på gulvet)

cortinaterje
29/06/19, 22:07
Forekommer også at det drypper vann fra undersiden av det store plastdekslet i viskertrauet, og rett ned i luftinntaket til varmeapparatet. Trolig kommer vannet mellom ruta og festelisten som er tredd på glasset, eller festelisten og traudekslet, og rinner på undersiden av dekslet før det drypper ned på akkurat rett sted...
Dette vannet når ikke Kupéfilteret, det renner ut i plastskjøtene mellom viftehus og luftinntak på innsiden av bilen. (det når ikke øvre indre dreneringsslange før det drypper ut/ned på gulvet)

Men jeg må si jeg forstår ikke hvordan vannet kan havne helt der borte det gjør hvis det er slik at det kommer inn gjennom luftinntaket.
Neste test får bli å lage slik "paraply" over luftinntaket som han på youtube filmen.

jiha1968
29/06/19, 22:22
Det er også en pakning på innsiden av bilen mellom torpedovegg og luftinntak/viftehus som kan slippe inn vann som drypper direkte ned i luftinntaket, test med avispapir eller lignende for å se om den er tørr.
Vann som lekker inn denne veien har det med å rinne på utsiden av viftehuset og ned der det passer.

Men du kan jo også ha lekkasje fra vindusrute, soltak, eventelle plateskjøter opp mot A-stolpe/torpedovegg.
Demonter litt interiør og sett opp vannsprederen på bilen i noen timer... (så naboen får noe å undres på)

cortinaterje
01/07/19, 18:46
Slapp å rigge med vannspreder. Det kom litt regn i natt med påfølgende vanndråper inn i bilen.

Tok av listene langs frontrute/A-stolpe og fant:
7547

Dette sammen med en liten lekkasje i frontrutepakningen så kan det være grunnen. Lekasjen blir enda mer sannsynlig når jeg skimter rust under pakningen:
7548

Har vært en elendig sommer til nå så satser på mer regn så jeg slipper å finne vannsprederen for videre testing☺

cortinaterje
06/07/19, 11:43
Rengjorde så godt jeg kunne (førersiden var faktisk værre, men ikke vått på gulvet) La på Owatrol og Hammerite før jeg la på tetningsmiddel og lista igjen. Har kommet nedbør i natt og det er ikke komet vann inn i bilen denne gangen. Håper det holder. Må nok åpne her jevnlig for å rengjøre innenfor lista.

Stusser over at det var mer rust på førersiden uten at det lakk der, men kan komme av at frontruta er byttet for noen år siden.

7549

cortinaterje
11/08/19, 11:13
Oppdaterer denne med å si at bilen har vært gjennom flere regnvær og bilvasker nå uten å være våt innvending. Til og med etter det kraftige uværet nå i helga.
:)tvi tvi

locked
20/08/19, 23:11
Til info så er frontruta limt til karosseriet og det ligg ein stor del av styrken i front/takparti i at ruta er heil og skikkeleg fastlimt.

Dersom rust føre til at rutelimen sleppe frå bilen så vil det svekke bilens evne til å fordele/absorbere energi i ein kollisjon så det er absolutt ein god grunn til å ta ut ruta, gjere reint for rust, grunne/lakke og lime inn ruta på nytt!

Sidan det rustar der, ein plass det normalt ikkje skal ruste så kan det tyde på at det har vorte gjort slett arbeid ved forrige ruteskift (slitt/skjært hol i lakken og inn på bart stål). Kan vere du får litt av ein ovveraskelse om du tar ut ruta....

AQUARIUS
30/09/23, 23:06
Mannen takka for forrige innlegg av 'locked' der "ta ut ruta" ble nytt tema i tråden.
Frontrute skal ut her også før vinteren setter inn pga liten lekkasje oppe mot taket på førerside og jeg vil ha full sjekk i hele runden av tetting, rust / løs rute osv...
...så nå er hodet fullt av vitebegjær:
HVORDAN SKAL JEG GÅ FRAM FOR Å FÅ UT RUTA I HEL TILSTAND? (V70 2001-mod)
+alle mulige tips (særlig mht plastlister rundt ruta og gummilistene rundt ruta...) mottas med takk!
...liming av ruter har jeg litt erfaring med, men har aldri tatt ut limt rute...*wink*

AQUARIUS
02/10/23, 22:01
Prøver disse:
https://www.youtube.com/watch?v=ywJmYlt39Vg
https://www.youtube.com/watch?v=Y2eG1_1Ed3M
...får lage 'sommer' i garasjen først antagelig...
...eller er det noen som har erfaring med lim som kan brukes ved 'lave temperaturer' - ca rundt 10 +grader?...