PDA

Vis full versjon : S60 2.4 ECU/motorstyring



2.4dau
06/06/19, 23:13
Hei

nylig kjøpt en S60 01.mod med 2.4 bensin (uten turbo) og er ute etter litt mer "trykk"

hørt at volvo lagde en nøyaktig samme motor som jeg har nå, bare med 170hk. da min er 140hk. eneste forskjell skal da være ECU/motorstyring. noen som veit om dette er "plug and play"? planen var isåfall hvis jeg finner en ECU med 170hk å bytte om. noen som også vet hvor jeg evt kan leite?

FroBe
07/06/19, 06:45
De store datamodulene i moderne biler er sjelden "plug and play", man må innom et Volvo-verksted for å programmere dem slik at de kan kommunisere sammen etter byttet.

Bilen din kan lettest trimmes med å laste inn ny software med andre parametre.
Et eksempel er tuning fra BSR som koster fra kr 2500, det kan du gjøre hjemme i garasjen hvis du ønsker det:
https://www.bsrperformance.no/tuningkits/t/1546/volvo-s60-24-140hp-2001-2003-b-5244-s2

Christian
07/06/19, 22:14
Bytte styreenhet for å få 170hk går ikke, men du kan "chippe"/omprogramere for å få økt effekt.

jiha1968
08/06/19, 01:44
Christian, det går som regel utmerket å bytte ECM for å få 170hk (av en 140hk).
Men man trenger å bytte CEM, inkl startsperre-chip fra donorbilens nøkkel i samme slengen. (chip fra originalnøkkel fjernes, donor-chip limes så på Antenneringen eller settes tilbake i din nøkkel. NB: Bilen får annet VIN-nr ved data-utlesing, og du kan få "feil" Km-stand)

Ting å passe på er: Moduler fra samme byggeår, samme utstyrsliste: Manuell/automatboks, antall airbager (passasjer-Airb.?) , versjon av klimaanlegg (MAN/AUTO/AQS), speiltyper, STC/DTSC (BCM/ABS), El-seter, Xenon/Halogen. (eller se det som en sjanse til å oppgradere bilen med nytt utstyr)

Går fint å bytte motor fra sug til Turbo på denne måten også. (man kontakter selvfølgelig Biltilsynet på forhånd for godkjenning...)

I praksis er det mye enklere, mer fornuftig, og flere Hk for pengene å følge FroBe's råd (om BSR, eller lignende) og da blir det jo gjerne 180hk istedenfor 170...
Modulbytte er vel kun aktuelt for den som allerede har en donorbil stående.

Og i tillegg bør man endre fra 15" til 16" bremseskiver foran. (samme caliper/klosser, men andre caliperholdere (fra 2.0T/2.4T , sammen med nye 305mm-Br.skiver) og tenk isåfall på at 15"-hjulene ikke passer etterpå...

Lykke til "2.4dau" , det blir en helt annen bil med 170-180hk, spesielt når turtelleren passerer 3500-4000rpm :D
(men husk at en gammel, sliten MAF og Lambda kan stjele adskillige hester uten feilmeldinger...)

Jakke
08/06/19, 15:00
Finnes mange kloke hoder rundt om som kan legge inn et originalt map på ECM til deg også. Men om det er verdt å sende ECM til f.eks Johnny i Sverige for å gjøre dette, kontra å stikke til BSR/bestille PPC, gjøre dette, så ha 10hk ekstra i tillegg?

2.4dau
12/06/19, 14:00
har ikke vært her inne før nå, men takk for alt av svar! ser ut som det blir å bestille fra BSR da jeg i tillegg kan få kjøpt PPC så jeg kan installere software igjen hvis det blir slettet ved evt EU kontroll/visning eller lignende