PDA

Vis full versjon : Bytte glidepinner på bremsekaliper?



FroBe
05/05/19, 18:35
Jeg har reagert på at den venstre bremseskiven fremme var mye varmere enn den høyre, og fikk mistanken bekreftet da jeg byttet til sommerdekk.
Stempelet beveger seg fint, men glidepinnene gikk tregt.
Bremseklossene var både slitt ned, og slitt skjevt.

Skrudde ut glidepinnene, pusset dem rene for rust, og smurte dem.
Nå fungerer bremsen igjen, men vurderer å bytte glidepinnene.
Er det noen som har noen vurderinger om hvor man bør / bør ikke kjøpe dette?

cortinaterje
05/05/19, 20:17
Jeg har reagert på at den ene frembremsen var mye varmere enn den andre, og fikk mistanken bekreftet da jeg byttet til sommerdekk.
Stempelet beveger seg fint, men glidepinnene gikk tregt.
Bremseklossene var både slitt ned, og slitt skjevt.

Skrudde ut glidepinnene, og pusset dem rene for rust, og smurte dem.
Nå fungerer bremsen igjen, men vurderer å bytte glidepinnene.
Er det noen som har noen vurderinger om hvor man bør / bør ikke kjøpe dette?

Jeg har enda de orginale pinnene på min. Mener bestemt de er rustfrie. Men trenger rens og oppsmøring med jevne mellomrom.

FroBe
06/05/19, 22:21
Jeg kjøpte inn nye bremseklosser og to reparasjonsett med glidepinner fra Biltema, men valgte å beholde de originaler pinnene på høyre kaliper siden disse ikke var rustet.
Smøremiddelet som fulgte med pinnene gjorde underverk, nå glir de lett. Kan innholdet i posen være det samme som i tuben Biltema selger som bremsesylinderfett?

Nå får jeg følge med om bremsene tilpasser seg skivene og fungerer fint fremover. En kjapp tur med mye bremsing i bratt bakke fungerte greit.

jerognal
06/05/19, 22:23
Uansett hvor du kjøper nye så må de smøres av og til. Men for guds skyld IKKE bruk kobberpasta eller valig fett. Kun Bremsefett som gjelder. Vanlig fett/kobberpasta harskner og blir stivt.

locked
10/05/19, 06:53
Eg kjøpte eit sett på bilxtra ein gong, men monterte dei aldri pga. det var torx spor i dei og ikkje 7mm innv. sekskant som orginalt.