PDA

Vis full versjon : Lyktepussere/spylere



J. Stoltenfjott
02/05/19, 19:29
Hei.

Lyktepusserne/spylerne, på min gamle V70 funker ikke. Ble fortalt av en kar at jeg bare kunne fjerne disse, og at bilen likevel kom til å bli godkjent på neste Eu-kontroll. Han sa også at det kun er på biler med Xenon lys, at lyktepussere/spylere er påbudt.

Er litt i tvil om at dette stemmer, så hvis det er noen her på forumet som vet noe om dette, så hadde det vært flott med litt info.

Er det mulig å få kjøpt en plugg eller "dekningsplate", for å legge over hullet i støtfangeren, der hvor pusseren kommer ut?

På forhånd, takk for svar.

TurboNoob
02/05/19, 19:48
Min 850 ble godkjent ved import og 2 eu-kontroller uten lykteviskere.

Sendt fra min Samsung S9

aremme
02/05/19, 19:52
Har hørt akurat samme eg.
Og xcen eg har vart godkjent ute visker på lyktene

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

konso
02/05/19, 19:58
Det er kun krav til lyktespylere/viskere på biler med xenonlys, samt automatisk nivåjustering. Har ikke bilen dette så er det ikke noe krav. Du kan lese mer om dette på lovdata.no under krav til kjøretøy.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

MadAss
02/05/19, 21:23
Er ikke selve xenonpæren som utgjør kravet til lykterengjøring, men styrken på lyset.
En fikk feks enkelte Skoda modeller med svakere xenonlys uten påbudt lykterengjøring.
Alle Volvomodeller med xenon, har så kraftig nærlys at kravet om lykterengjøring er tilstedet.

Er helt korrekt at dette er mangel på PKK, dersom du har original xenon.
Har du ettermontert xenon, er dette også mangel da lykt ikke er godkjent i forhold til lyskilde.

For alle biler med halogenlys, kan lykterengjøringen trygt fjernes uten mangel.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk