PDA

Vis full versjon : Lade batteriet



xcrookie
18/03/19, 14:13
Hei, går det bra å lade batteriet via punktene under panseret på XC70?
Fint å slippe å demontere ting i bagasjen for tilgang der.

FroBe
18/03/19, 15:24
Det er dette Volvo anbefaler, og jeg har aldri gjort noe annet.
Da slipper man usikkerheten om det er knallgass tilstede når man kobler av kontaktene.

xcrookie
18/03/19, 21:13
Det er dette Volvo anbefaler, og jeg har aldri gjort noe annet.
Da slipper man usikkerheten om det er knallgass tilstede når man kobler av kontaktene.

OK, takk for info!

Terje Ek
19/03/19, 17:26
Hvor fester dere da minuskabelen?

xcrookie
19/03/19, 18:02
Hvor fester dere da minuskabelen?

Den festa jeg ved siden av på en av de tre boltene på støtdempertårnet.

Terje Ek
19/03/19, 21:29
la opp ledning fra batteri å ut til luka ved baklyset med kontakt på, motsatt kontakt på lader. Brukte slike som i linken.
https://no.grandado.com/products/5-kit-3-pin-way-bil-oem-svart-auto-kjoretoy-vanntett-elektrisk-stikkontakt-adapter-w-wire-awg-marine?variant=17358514028601

jiha1968
19/03/19, 23:58
På biler med konstant strøm i tilhengerkontakten, så går det fint å lade derfra...
Men siden mange har tåkebaklys eller ryggelys på p2 i 7-polt kontakt, må det ordnes med omkobling eller oppgradering til 13-polt kontakt. (p9)
Og for den som heller vil ha ladetilkoblingen lett tilgjengelig foran, så går det jo å legge en vanntett kontakt oppe i viskertrauet.

xcrookie
20/03/19, 11:17
På biler med konstant strøm i tilhengerkontakten, så går det fint å lade derfra...
Men siden mange har tåkebaklys eller ryggelys på p2 i 7-polt kontakt, må det ordnes med omkobling eller oppgradering til 13-polt kontakt. (p9)
Og for den som heller vil ha ladetilkoblingen lett tilgjengelig foran, så går det jo å legge en vanntett kontakt oppe i viskertrauet.

Ja det er jo en ide. Jeg har en CTEK lader som jeg bruker mest til MC. Jeg brukte den og satte klemmer på polene under panseret. Ganske greit det også, men det tok lang tid å lade. Den sto hele natta og var fortsatt ikke fult om morgenen. Det er vel en vedlikeholdslader som ikke gir så mye strøm.

FroBe
20/03/19, 12:55
Ladere til MC bør ikke være for kraftige, da koker de fort batteriet.

Du får kjøpt 4A intelligente ladere for tre hundrelapper, det passer godt til bil hvis man ikke har hastverk. Over natt bør de klare å fullade batteriet.

Jeg kjøpte en intelligent 30A lader på Jula for bruk med VIDA, men bruker vanligvis en 7A CTEK.

xcrookie
20/03/19, 16:01
Ladere til MC bør ikke være for kraftige, da koker de fort batteriet.

Du får kjøpt 4A intelligente ladere for tre hundrelapper, det passer godt til bil hvis man ikke har hastverk. Over natt bør de klare å fullade batteriet.

Jeg kjøpte en intelligent 30A lader på Jula for bruk med VIDA, men bruker vanligvis en 7A CTEK.

OK, jeg har en CTEK MXS 5.0. Den har funket fint, men som sagt ble ikke bilbatteriet helt fult over natten da jeg koblet til foran.