PDA

Vis full versjon : Ta ned taktrekk og a stolpe



morpheusbd
24/02/19, 18:13
Hei. Skal legge opp noen ledninger til dashcam osv å har lyst til å legge det i taket og ned a stolpe og bak.
Hvordan er det å ta av a stolpe dekselet med tanke på airbag? Hvordan gjør man det.
Og hvordan får jeg ned taktrekk?
07 v70 :)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

jiha1968
24/02/19, 19:47
Burde ikke ha behov for å ta ned taktrekket...
Ta tak i A-stolpedekslet i øverkant og napp det ut, vri fang-klipset (øverst) med en nebbtang/tynne fingre så dekslet kan trekkes lengre ut og opp/bort.
Er det fremdeles trangt, løsne taklampemodulen og den ene solskjermen, eventuelt handtaket i taket.
Nå burde du ha mer enn nok plass til å trekke/teipe opp ledninger.
Du vil se enden av airbaggardinen stikke ned øverst bak A-stolpedekslet, men du trenger ikke å gjøre noe med den, bortsett fra å ikke legge ledningene slik at de hindrer utløsning av gardinen.

morpheusbd
24/02/19, 21:03
Hei å takk for svar. Jeg prøvde å ta av a stolpe dekselet en gang men da så jeg airbag så ga meg fort med det. Men det er altså da ikke airbag i a stolpe men i tak(på sidene)? Er altod veldig redd for å ødelegge airbag så alltid veldig usikker (kobler selvfølgelig av batteri) :)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

jiha1968
24/02/19, 21:36
Airbagen ligger et stykke nedover A-stolpen, men det er ingen sensorer der, og sprenglegemet ligger lengre bak.
Redningsmannskaper klipper jo av A-stolpen ved behov, så det går nok greit å løsne dekslet ;)

Det er sunt å ha respekt for airbagene, det er ikke spesielt gøy når de smeller...
Så det er bra å høre at du følger prosedyrene for av/tilkobling av batteriet.
(La bilen "sove" i 15 minutt, ta av batteri-jord, vent minimum 5 minutt, utfør jobb, når ferdig; vri tenning på, ingen inne i bilen, koble på batteriet)

morpheusbd
25/02/19, 13:25
Okey :) da har jeg egentlig fått svar på det jeg trenger tror jeg :)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk