PDA

Vis full versjon : Tips til rens av kjølekanaler

GrøftRenser
13/02/19, 21:29
Hei
Kanskje ikke helt "motor og gir", men jeg prøver :)

Jeg sitter på en Volvo 940 '95 non-turbo som er min daglige bil.
I lang tid har jeg slitt med varmen i bilen, det blir liksom ikke "ordentlig varmt" - det er jakketemperatur når gradestokken viser lavere enn 2-3 grader. Jeg har byttet varmeregister, sjekket at varmekrana åpner helt, byttet termostat to ganger og sjekket at vannpumpe er i orden - og systemet er luftet.

Min konklusjon for øyeblikket må være at kjølekanelene i motoren er rustne og fyller varmeregisteret med "møkk" og metallbiter. Videoen under viser hvordan kjølevannet så ut rett før jeg byttet registeret.

https://www.youtube.com/watch?v=BYjXBaFp9rc&feature=youtu.be

Permanent løsning er vel kanskje åpenbart å bytte motor, men finnes det noen "magiske midler" som enten kan bremse utviklingen, eller eventuelt få renset ordentlig opp slik at man får ut alt på en gang - uten å tygge opp slanger og pakninger? :)

B230
19/02/19, 18:05
Jeg hadde et problem med en Ascona B, ikke det samme som deg, men at motoren blei for varm. Testa to-tre termostater i en kjele med vann, og de åpna seg før vannet kokte og antageligvis til rett temperatur. Måtte rett og slett kjøre uten termostat noen uker, men da blei motoren bare halvvarm. Det var heldigvis sommerstid, men vel ikke så bra for motoren for det.
Jeg hadde kaustisk soda i kjølevannet og kjørte motoren for å sirkulere, etterfulgt av bytting av kjølevæske selvfølgelig. Prøvde så med termostat igjen. Igjen blei motoren for varm.
Men litt seinere, kanskje to-fire uker eller så, fungerte kjølinga normalt med termostat og driftstemperatur. Så kanskje kaustisk soda hjalp meg likavel. Eller så var det noe annet mystisk som gikk over.
Merka ikke noe problemer med slanger etterpå. Toppakninga var kanskje ikke helt hundre, men slik var den fra før.