PDA

Vis full versjon : volvo 940 får ikke gnist



buddybrixton
13/02/19, 17:41
Hei
Etter en tur på butikken ville ikke volvoen starte lenger, eller det vil si etter jeg hadde kinnet den ett minutt startet den for og så stoppe 50 meter senere. Den får altså ikke gnist.
Jeg har byttet coil, tenningsmodul og svinghjulssensor. Jeg sjekket med plugg koblet direkte i coilen og det er fortsatt ingen gnist, så problemet må ligge "før" coilen.
Bensinpumpen går og alle sikringene er i orden.

Hva tror dere dette kan være og hva bør jeg bytte eller sjekke?

setter stor pris på innspill

Anders Dybvadsskog
15/02/19, 07:06
Jeg ville prøvd tempsensoren under innsuget.. Får du feilkoder da?

buddybrixton
15/02/19, 19:04
Jeg ville prøvd tempsensoren under innsuget.. Får du feilkoder da?


Hei og takk for svar Anders!
Hvordan sjekker jeg om den virker? skal det være enn viss motstand i den?
Jeg har prøvd flere ganger å lese feilkoder, men får det ikke til. Min bil har den "obd" i midtkonsollen. Jeg prøvde å lage en feilkodeleser med en diode og to ledninger, men det virket ikke i det hele tatt. Tips til hvordan lese feilkoder blir meget verdsatt.

buddybrixton
15/02/19, 19:10
Ser jeg har vært litt vag i beskrivelsen av bilen; dette er en b230fk 1996 modell

Benjamin
18/02/19, 17:42
Defekt tenningshjerne ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Anders Dybvadsskog
20/02/19, 11:43
Hei og takk for svar Anders!
Hvordan sjekker jeg om den virker? skal det være enn viss motstand i den?
Jeg har prøvd flere ganger å lese feilkoder, men får det ikke til. Min bil har den "obd" i midtkonsollen. Jeg prøvde å lage en feilkodeleser med en diode og to ledninger, men det virket ikke i det hele tatt. Tips til hvordan lese feilkoder blir meget verdsatt.

Hvilken ohm det skal være er jeg usikker på..

buddybrixton
21/02/19, 18:08
Defekt tenningshjerne ?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Er det noen annen måte å sjekke om det er hjernen som er ødelagt enn å bytte den?

Visst noen har en boks med nr 219 eg kan kjøpe, PM meg.

Mener turtelleren viste 1000rpm ett halvt sekund uten at bilen gikk, kan det tyde på ødelagt tenningshjerne? hvor får turtelleren signal fra?

Benjamin
21/02/19, 22:03
Er det noen annen måte å sjekke om det er hjernen som er ødelagt enn å bytte den?

Visst noen har en boks med nr 219 eg kan kjøpe, PM meg.

Mener turtelleren viste 1000rpm ett halvt sekund uten at bilen gikk, kan det tyde på ødelagt tenningshjerne? hvor får turtelleren signal fra?Ikke som jeg vet om. Søk på Google.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

buddybrixton
30/03/19, 17:35
Da har jeg skiftet tenningshjerne og bilen får fortsatt ikke gnist. Noen som har forslag til hva som feiler den?

volvo245gl
30/03/19, 19:43
Det skal være en sikringsboks nær batteriet der er det 2stk 50A sikringer. Er de hele?
Kretsene går via alarmen vis du har det. Er den i orden. Rele i midtkonsolen.
Luftmengdemåleren kan og lage startproblemer. Det samme kan hovedhjernen.

Symtomene ligner litt da hovedhjernen på min 240 89model røk.
Kom kjørende opp en bakke, nådde toppen, så stoppet bilen. Fikk den i gang med litt kinning kjørte ut i veikanten og ville ikke gå mere.
Etter feilsøking på verksted fant de ikke noen feil. men det var ingen gnist der den gang.
Byttelånte så hovedhjerne med en annen, og bilen startet straks.

buddybrixton
31/03/19, 12:16
hei fant ikke noen sikringer i nærheten av batteriet, men visst det er 50A sikringer så er vel det en slags hovedsikring? visst de ryker ville jeg vel merket det?
tok ut rele og de såg hele ut. Har veldig lite peiling på elektronikk så vet ikke hvordan jeg skal teste de. bensinpumpen primer når jeg tar på tenningen, men jeg synst ikke det lukter bensin når jeg kinner motoren. Kan det være dysene ikke åpner pga ødelagt bensinhjerne?

buddybrixton
31/03/19, 12:19
Visst noen har en bensinhjerne i Bergensområde er jeg interessert! min står 977 på

Benjamin
31/03/19, 12:58
hei fant ikke noen sikringer i nærheten av batteriet, men visst det er 50A sikringer så er vel det en slags hovedsikring? visst de ryker ville jeg vel merket det?
tok ut rele og de såg hele ut. Har veldig lite peiling på elektronikk så vet ikke hvordan jeg skal teste de. bensinpumpen primer når jeg tar på tenningen, men jeg synst ikke det lukter bensin når jeg kinner motoren. Kan det være dysene ikke åpner pga ødelagt bensinhjerne?
1. Ta av returen på fuelrail. Kinn og se om det kommer bensin.

2. Etter du har sjekket at det kommer bensin i selve fuelrailen så kan du ta av fuelrail med dyser og kinne. Da vil du se om dysene åpner og om det kommer bensin ut av dysene også.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

buddybrixton
09/04/19, 15:06
kommer bensin til dysene, men de åpner ikke. Tenker neste steg er å bytte bensinhjerne; er det noen som vet om jeg kan bytte til chippet hjerne med nr 563? det står orginalt en 977. Hvordan er det med startsperre hvis jeg bytter til en ny 977 hjerne?