PDA

Vis full versjon : Xc60 T8 og bruk av elektrisk motor ved småturer i kaldt vær



Bunk
05/02/19, 23:33
Hei,
Hvordan er det med xc60 T8 og småturer i kaldt vær? Jeg kommer til å ha mange småturer og mener å ha lest at det tar litt tid før den elektriske motoren slår inn. På morgenen er det snakk om å levere på skolen og parkere bilen for å ta toget inn til jobb. Og det samme hjem igjen, men da ofte med en tur innom butikken. Blir vel et par km hver vei. Er litt dumt hvis jeg kun kjører på bensin på disse turene. Vil det å fjernstarte bilen en stund før jeg skal dra hjelpe?

Takker for svar

digitaldias
06/02/19, 14:03
Fjernstart hjelper MYE ja, kona gjør det på sin XC60 T8 (2019) og den glir over i elektrisk så fort den er varm. Dette gjelder også B-giret, det "kicker" ikke inn når motoren er kald.

Bunk
06/02/19, 20:20
Det var godt å høre :)
Takk for svar.

Oddaa
06/02/19, 23:25
Fjernstarter aldri, derimot bruker jeg parkeringsklima. Enten via direktestart eller timer. Da skal det bli nokså kaldt før bensinmotor starter på småturer, 10-15 kuldegrader typisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bunk
06/02/19, 23:44
vil det si at du starter å kjøre på elektrisk motor når temp. er som den er nå? rundt -5 grader.

Holern
07/02/19, 09:58
Fjernstarter aldri, derimot bruker jeg parkeringsklima. Enten via direktestart eller timer. Da skal det bli nokså kaldt før bensinmotor starter på småturer, 10-15 kuldegrader typisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg bruker parkeringsklima så og si hver dag på vinteren, men min bensinmotor starter nesten alltid når jeg drar hjemmefra. Det kan tenkes at det har med at bilen står parkert i en liten motbakke opp til veien. Trenger litt moment for å dra i gang kjerra der.

VoƖvolog
07/02/19, 10:51
Det kan tenkes at det har med at bilen står parkert i en liten motbakke opp til veien. Trenger litt moment for å dra i gang kjerra der.

Jeg har nøyaktig samme problem. Bilen står parkert i en ganske skrå bakke, og det krever erfaring og flaks for å dra den opp der uten at bensinmotoren starter. Sånn når det ikke er glatt eller kaldt, så klarer jeg det 9 av 10 ganger. Men når batteriet er kaldt er terskelen ("dråpen") for å koble inn bensinmotoren på et lavere punkt.
Når det er glatt ute er jeg nødt til å bruke awd for å komme meg opp (står med nesa nedover i bakken, og traction controllen på el-kjøring er jo omtrent fraværende)

Det som forundret meg, var at en låne-V90T8 jeg hadde, hadde mye høyere terskel for å starte bensinmotoren i akkurat den manøveren. Merkelig. Kanskje noe med kalibrering av vinkelsensorer eller noe? Hadde vært ideelt for meg å fått feilkalibrert den litt så den trodde jeg stod flatere enn jeg gjorde.

Bunk
07/02/19, 11:36
Jeg bruker parkeringsklima så og si hver dag på vinteren, men min bensinmotor starter nesten alltid når jeg drar hjemmefra. Det kan tenkes at det har med at bilen står parkert i en liten motbakke opp til veien. Trenger litt moment for å dra i gang kjerra der.

Bare litt nysgjerrig. Men kobler den over til elektrisk så fort du er kommet opp på veien?

Holern
07/02/19, 12:21
Bare litt nysgjerrig. Men kobler den over til elektrisk så fort du er kommet opp på veien?

Nei, den fortsetter med bensindrift en bra bit før den går over til el. Typisk 3-500m. Det er nok litt avhengig av utetemp.

Oddaa
07/02/19, 16:59
vil det si at du starter å kjøre på elektrisk motor når temp. er som den er nå? rundt -5 grader.

Jepp. Glemte å skrive at den må settes i Pure, bensinmotoren starter mye lettere i Hybrid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bunk
07/02/19, 19:48
Jepp. Glemte å skrive at den må settes i Pure, bensinmotoren starter mye lettere i Hybrid.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Supert!
Har hentet ny bil, så da blir det spennende å se imorgen tidlig om jeg greier å bare bruke elektrisk på turen :)