PDA

Vis full versjon : V90 Cross Country diesel eller bensin????



Eirik R
01/02/19, 18:27
Etter en kort periode som SUV eier med en XC60 -14 vurderer vi nå å bytte bil. Har før denne hatt 2 XC70er og var veldig fornøyd med dem som familiebilen. Men som alle andre om dagen så var det jo SUV som gjelder, så dermed ble vår siste XC70 -08 byttet i en XC60. Vi har ikke hatt noe som helst problemer med denne så det er ikke derfor vi vurderer å bytte, men hverken jeg eller fruen har funnet oss til rette på samme måte som de høyreiste stv vi hadde.
Dermed har tankene gått i retning V90 Cross Country men da kommer dilemmaet opp, bensin eller diesel????

Hvis hjerte skulle velge blir det bensin, men fornuften sier diesel. Er jo ikke mulig å få disse som T8 hybrid.

Har folket her på forumet noen tanker om denne problemstillingen, alle innspill tas i mot med takk!

Runet
01/02/19, 23:15
Digger V90cc og ville kjøpt den selv i stedet for xc90t8 som det blei siden jeg ikke kunne få cct8. Jeg bruker ca 50% batteri på all kjøring da jeg har mye småkjøring, lader hyppig og noen lange langturer innimellom.
Ikke mye om det praktiske behovet ditt her, men siden vi snakker Sør-Varanger antar jeg det aldri blir dieselforbud på dager med dårlig luft og jeg antar dere bruker bilen mye pga avstander i nord så kanskje 25000km pr år er i rette gata her?
Jeg ville valgt diesel, og jeg ville sjekka hva den koster å lease. I dag vet man aldri hva som er "in" om for eksempel 3 år og da er det greit å kunne velge å kjøpe den ut eller bare levere den inn.
Jeg leaset min (privatbil) og vi leasa en v90cc diesel på firmaet for vel et år siden. Da var bensin mye dyrere å lease.

Dieselhysteriet har vært ille, men jeg tenker at det verste er over og at fornuften seirer og diesel blir stuerent en stund igjen. Ikke alle bor innafor ring 3 i Oslo og trenger ta hensyn til idiotregler i byene.

Jeg ville regnet 10 % dyrere drivstoff på bensin kontra diesel og et forbruk på 40-50% mer gjennom året på bensin.
Sjekker du leasingpris på både bensin og diesel så er det lett å finne hva som koster deg mest inkludert drivstoff. Ved kjøp vet du ikke hva det blir før du har solgt igjen. Du kan anta at hvis lease er billigere på diesel, så er det mye fordi proffene (for eksempel Leaseplan) regner med at diesel holder seg bedre i pris ved innbytte.
Er bensin dyrere å lease så regner de 3 år frem at dette har lavere verdi enn diesel. Dette hjelper deg å vurdere bensin mot diesel også om du skulle kjøpe i stedet for å lease.
Leasingkampanjer dukker opp med jevne mellomrom så ikke forhast deg.
Jeg har også nettopp leasa privat en Alfa Romeo Giulia diesel. Det var så billig at jeg selger unna de gamle skrotbilene mine og bare kjører nytt i stedet....

OJG
01/02/19, 23:46
Har V90 CC PRO Diesel (automat) i Polstar utg. som snart er året. Gått ca 21000 km med et snittforbruk på 5.9L/100 km med Skiguard 860 på taket. Kjører t/r jobb 70 km. Bor på flatbyda i Innlandet( lite bakker og kø). Er veldig fornøyd med denne. Mulig neste bil blir en V60 CC om denne leveres med T8 og lengre rekkevidde enn dagens T8? Kona kjører XC90T8
Har kort vei til jobb (22 km) og kan lade bilen i ladestasjon på jobb. Denne går nesten utelukkende på strøm. Forbruket ligger på 5.0L/100 km i hybrid modus. På ren bensin går den på langkjøring på 9.0L/100 km. Kjøres det mye og en bor på bygda er diesel fortsatt å foretrekke.