PDA

Vis full versjon : Tåkelys feilet EU kontroll



holyman2084
01/02/19, 15:50
Hei. Har en 99 modell V70 som fikk 2er feil på EU pga tåkelys lyser for lavt. Stilleskruen på den ene tåkelykten er knekt.

Er det ok å demontere tåkelysene og kjøre inn på etterkontroll? Det er vel ikke påbudt med tåkelys?

Jeg bruker de aldri, og finner heller noen på skroten i Sverige neste sommer i stedet for å kjøpe dyrt nytt nå for å tilfredsstille tullete direktiver fra Brussel




Sent from my iPad using Tapatalk

Jimbojama
01/02/19, 16:40
Hadde samme problemet på en tidligere bil jeg har hatt. Fjernet lyktene, og hey presto. Bil godkjent. Men nå er det riktignok noen år sida nå, og det har jo i hvert fall vært oppdateringer på regelverket minst 2 ganger sida det, så jeg ville nok hørt med de som skal ta kontrollen for å være sikker.

MadAss
01/02/19, 17:52
Bare å ta bort. Ingen krav til tåkelys framme

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

holyman2084
01/02/19, 18:17
Takk for svar. Har hatt bil uten tåkelys foran tidligere men vet jo aldri hva regelverket sier. Ser av og til biler uten tåkelys fremdeles, spesielt de gamle modellene.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jimbojama
02/02/19, 05:32
Ingen krav til tåkelys nei, poenget mitt med å sjekke opp med kontrollør gikk mer på bryteren som fortsatt sitter inni bilen.
Eneste kravet før var at om lysene var montert (gjelder ekstralys, tåkelys, osv som er frivillige) så skal de funke.
Om de har endret så brytere også skal funke om de er montert får man jo da et problem var tanken min.

MadAss
02/02/19, 14:52
Ut i fra de kursene jeg har gått på tidligere, så har en gått litt bort i fra dette med at montert utstyr skal fungere. Feks om en har to baklys på hver side, og ett er gåent, så er ikke dette en mangel om der er ett baklys per side på parklys (som er kravet).
Mange skriver dette opp som mangel, men er ikke akkurat noe å gjøre noe stor greie ut av om en har fått en mangel for mye pga en defekt lyspære.
Dette var en tidligere ansatt i SVV som holdt kurset, som fortalde.

Men om du har en lysbryter, men har fjernet lyktene, så hadde jeg ihvertfall ikke hengt meg opp i det (så lenge det ikke er fare for kortslutning uten sikring)

holyman2084
04/02/19, 12:36
Nappet ut tåkelys, teipet ledningsendene og stripset de fast inne støtfangeren. Dro på etterkontroll med bilen slik - to hull i fronten. Ble godkjent uten anmerkninger.


Sent from my iPad using Tapatalk