PDA

Vis full versjon : Flammevakt Dieselvarmer



Hdmann
14/12/18, 11:43
Diagnose viser defekt flammevakt. Delenr. 3713898
Hvor sitter denne, hvordan ser den ut?
Kan den rengjøres?
Ved bytte, hvem er best på pris?

FroBe
14/12/18, 13:40
Den runde klumpen merket 102 er flammesensoren, med åpningen pekende nedover.

7388

Sjekk først om den trenger en rens, eller om ledningene er skadet.

Bytte krever kjøp av nytt ledningsnett, med mindre du finner en erstatning som kan loddes inn.

Har du sjekket disse trådene?
http://forum.vccn.no/showthread.php?54368-Dieselvarmer-overhaling-reparasjon-V70N-2004-D5-DIY
http://hackingvolvo.blogspot.com/2012/12/anatomy-of-ardic.html

Reparasjonsmanualen for Ardic 912:
https://www.dropbox.com/s/j4z9ac637eykb4h/Dieselvarmer%20bytte%20komponenter%20manual.pdf?dl =0

Hdmann
14/12/18, 13:52
Takker :-)

Hdmann
16/12/18, 18:24
Varmeren er demontert og sjekket i dag. Det kommer ikke diesel fram til varmeren. Skyldes dette feilkode CEM-5F36 (flammevakt)? Feilkoden står som ''ikke aktiv''. Så da lurer jeg på om årsaken ligger et annet sted. Varmeren starter og stopper med ca. 5 sek intervaller. Det meste er byttet på varmeren, og er ikke gammelt.
Kan årsaken være dieselpumpen og at dette ikke kommer opp som feilkode, eller kutter dieseltilførselen når feilkode til flammevakt ligger inne?

Svirre
16/12/18, 21:57
Om eksisterende feilkoder i CPM ligger inne så må disse slettes for at systemet skal akseptere oppstart av dieselvarmeren.

Sent fra min SM-A920F via Tapatalk

locked
16/12/18, 23:51
Varmeren er demontert og sjekket i dag. Det kommer ikke diesel fram til varmeren. Skyldes dette feilkode CEM-5F36 (flammevakt)? Feilkoden står som ''ikke aktiv''. Så da lurer jeg på om årsaken ligger et annet sted. Varmeren starter og stopper med ca. 5 sek intervaller. Det meste er byttet på varmeren, og er ikke gammelt.
Kan årsaken være dieselpumpen og at dette ikke kommer opp som feilkode, eller kutter dieseltilførselen når feilkode til flammevakt ligger inne?
Strømmen til pumpa går gjennom overopphetingssikringen, men den vil ikkje forsøke å starte om du har feil på flammevakt. Slett feilkodar først og prøv å starte den etterpå.

Hdmann
17/12/18, 09:14
Feilkoder er avlest på merkeverksted, men ligger som "ikke aktiv". Må vel anta at feilkoder ble slettet etter at de ble avlest. Jeg har ikke VIDA. Varmeren starter, men stopper etter noen sekunder.
Konklusjonen blir altså å bytte flammevakt, og satse på at dieselpumpa våkner til liv igjen?

jerognal
17/12/18, 09:22
Nå har eg en brenner som eg må bytte overopphetingstermostat for andre gang. Strøm til dieselpumpe går via denne termostaten. Om pumpa ikke går vil brenner ikke gå i lås. dvs du kan prøvestarte utallige ganger.

Hdmann
17/12/18, 09:57
Denne termostaten, sitter den sammen med ledningsnettet til flammevakt?
Eller er den separat?

jerognal
17/12/18, 10:03
separat utenpå brennkammer. en liten firkant med hull i. Se i manualen over.... koster 430,- på volvo. Må loddes. Kan skiftes uten å demontere brenner.

Hdmann
17/12/18, 10:17
Ok. Alt dette henger vel sammen.
De er det nok bare å bytte flammevakt vil jeg tro.

Hdmann
17/12/18, 22:28
Tenkte å sjekke dieselpumpa, kan det gjøres ved å koble 12 volt på den.?

jerognal
17/12/18, 22:50
ifølge andre så skal pumpa gi 8 Ohm i motstand.....
kan visst testes ved å slå strøm av/på kontinuerlig. Pumpa får strøm i pulser og gir et støt hver hver strømpuls....
pumpa koster 2300.
ny overopphetingstermostat 430..... jeg kjøpte ny pumpe, så viste deg seg at det er termostaten... shit.... termostaten gir strøm til pumpa

Torsen67
18/12/18, 14:22
Finnes det ingen billigere erstatningspumpe?

Hdmann
18/12/18, 16:18
Jeg tok av stikket på pumpa og sjekket signal ( tror jeg) Satte måleren på 20M og måleren pendlet mellom ca. 2,00 og 8,00, når brenneren sto på. Jeg har null peiling på dette, men antar at pumpa får signalene den skal ha?!

jerognal
18/12/18, 16:26
Eber-nummer på pumpa er 22 4517 02. Ifølge dieselelektro Vest MÅ du ha denne pumpa.
Mulig min gamle er i orden likevel. Skal sjekke i garasjen i kveld når eg bytter termostat. (Da har eg isåfall en pumpe for mye....)

jerognal
18/12/18, 16:31
https://www.prokes-auto.com/en-detail-1162273-fuel-pump-12v-for-volvo-audi-benzin-petrol-diesel-fame-ethanol.html

Hdmann
19/12/18, 19:30
Sjekke dieslpumpe.
Jeg tok av stikket på pumpa og sjekket signal ( tror jeg ☺) Satte måleren på 20M og måleren pendlet mellom ca. 2,00 og 8,00, når brenneren sto på. Jeg har null peiling på dette, men antar at pumpa får signalene den skal ha?! Bruke 12 volt på pumpa er kanskje ikke så smart?

kristolz
27/12/18, 22:28
Hei! Sorry at jeg rapper tråden, men sliter med min Ardic også. Tok den ut på benken, og skrudde fra hverandre brennkammeret. Var ikke mye dritt i det, men fjernet alt av koks. Satte inn ny plugg, monterte tilbake og sletta kodene. Den vil fremdeles ikke tenne.

Fant en manual på forumet her med masse fine detaljer, og bestemte meg for å ohme det jeg kunne.

Den eneste sensoren jeg ikke klarer få annet enn brudd på, er flammevakta. Målte ledningene til den, og de er ok. Ref manualen skal den alltid gi motstand, uansett status. Antar at den er død? Det ligger ingen koder om feil på denne i modulen..

Har testet vannpumpe, plugg, vifte og dieseltilførsel via Vida, og alt ser bra ut.

Overopphetingsvernet gir ca 10 Ohm motstand i avskrudd tilstand - litt mer enn hva manualen tilsier, men likevel langt unna de 10K den gir hvis utløst, hvis jeg har lest riktig?

Noen tips til annet jeg kan/bør sjekke..?:)


God jul:)

cortinaterje
28/12/18, 00:10
Den eneste sensoren jeg ikke klarer få annet enn brudd på, er flammevakta. Målte ledningene til den, og de er ok. Ref manualen skal den alltid gi motstand, uansett status. Antar at den er død? Det ligger ingen koder om feil på denne i modulen..


Test av flammevakt i flg. VCCN forumtråd: Mål motstanden i et mørkt rom.
Hold så en lighter foran, da skal motstanden synke kraftig.
Test av flammevakt i flg. http://hackingvolvo.blogspot.com er motstanden
i mørke være 8Mohm og påvirket av lommelykt 430Kohm.

kristolz
28/12/18, 09:28
Takk - da antar jeg at den er helt død, siden den gir uendelig motstand samme hvilket lys det er i rommet. Nardo Bil her i Trondheim kunne skaffe den, det samme kan en annen sjappe jeg ikke husker navnet på i farta, så tenker jeg starter med å skifte den:)

Kjenner veldig lite av historien til bilen, men varmeren har i følge Vida kun 4 timer drift totalt. Høres ut som den enten har vært skiftet nylig, eller aldri har vært brukt.

kristolz
06/01/19, 13:06
Nå har jeg byttet flammevakta, men - det er noe jeg ikke klarer skjønne. Mulig jeg bare er dum, men:

- Dersom flammevakta er koblet ut fra resten av ledningsnettet (dvs klippet av), kan den Ohmes, og motstanden endrer seg dersom det blir mørkt rundt den. Skulle tilsi at den virker.
- Hvis den ohmes "in circuit", fra kontaktpunktet i styringsenheten, gir den uendelig motstand. Skulle tilsi at det er kabelbrudd mellom kontakt og sensor.
- Kappet kabelen på halvveien mellom kontakten og sensoren, slik at ny sensor kunne loddes sammen med eksisterende kabel i området der den hvite og blå kabelen går inn i selve casingen.
- Målte hvit og blå mot sine respektive kontaktpunkter mot styringsenheten for å verifisere at kabelen faktisk ikke er brutt. Gir 0 ohm begge steder, som skulle tilsi at kabelene er ok.

Dersom jeg ohmer i kontakten mellom blå og hvit får jeg uendelig motstand. Dersom jeg måler i loddingen mellom hvit og blå, får jeg motstand. Hvordan er det mulig, når jeg har sjekket kablene hele veien fra kontakten og til loddepunktet??

Prøvde og å klippe bort den fabrikkmonterte spleisingen mellom hvit og rød kabel i ledningsnettet, for å være sikker på at det ikke laget noe krøll.. Ingen forskjell.

Til slutt - VIDA burde vel rapportere flammevakta som defekt dersom den ikke får noe data fra den? Hvis jeg leser av Flameguard gir den et sted mellom 4,95v og 5v under oppstart. Ingen av de andre sensorene er defekt etter det jeg kan se, diesel kommer fram, glødepluggen er ny, har blåst gjennom dieselrøret inn i varmeren, men likevel - den fyrer ikke:(

Alfs80
06/01/19, 17:49
Har du sletta feilkoder?

kristolz
06/01/19, 22:25
Seff :) “Too many failed start attempts”. Så en annen feilkode også en av gangene jeg prøvde starte den, men var litt for kjapp på avtrekkeren. Tror det var «fan signal too high» eller noe i den duren? Er uansett intermittent - den har ikke kommet tilbake, og vifta spinner med ca 8000rpm under start..

Begynner å lure på om det er noe feil i trykkutgjevneren, eller røret dens? Det er diesel i kammeret, men ikke sikkert at spredningen er riktig? Diesel er jo ikke like lettantennelig som bensin, så tipper at forholdene må være helt tilrettelagt..

Brenneren har i følge Vida kun 4 timer driftstid, og ser helt strøken ut inni:/

FroBe
06/01/19, 22:34
Når du prøver å måle motstand med multimeter så sender det ut en liten spenning på ledningene, for så å se hvor mye spenningen synker når en motstand kobles til probene.
Når kupevarmeren er påslått sender den ut en høyere spenning til sensoren.
Dette gjør at det ikke er mulig å få fornuftige verdier med motstandsmåling med strøm påslått, da må man måle spenningsvariasjoner.

Selv når det ikke kommer spenning fra elektronikk kan den gi feil verdier ved motstandsmåling av sensorer, men da vanligvis for lave verdier siden de indre motstanden i elektronikken kan være lavere enn i sensoren.

kristolz
08/01/19, 10:47
Takk FroBe! Jeg har målt uten strømmen påslått, og da får jeg ingen kontakt mellom punktene i selve kontakten mot hjernen, mellom blå og hvit kabel, som går til flammesensoren (hvit er også lasket vanntemp-sensor ref. tegning). Mulig det er såpass mye motstand i kontakten at det er nok til å multimeteret ikke klarer sende noe strøm gjennom kretsen gjennom den, men utenom går det fint.

Plukket ut hele atomreaktoren i går kveld, og koblet sammen kjølevannslangene med en 90graders 3/4" vinkel og noen koblinger, stengte av dieselrøret og teipet ledningsnettet. Trenger bilen - også uten Ardic-en:) Planen er å ta den møysomt fra hverandre igjen, og se om jeg klarer finne noen flere feil.

Jeg testet en annen ting også!: Koblet en vakuumpumpe på enden av dieselslangen ved brenneren. I teorien, og i følge manualen her på forumet, står det at man skal kunne suge diesel fram med en vakuumpumpe. Satte et greit trykk på slangen, og det kom ikke annet enn et par dråper fram. Kan hende det er noe krøll med tilførselen lenger bak? Vet at pumpa virker (og det kom noen dråper diesel ut av røret da jeg aktiverte den manuelt via Vida), men mulig flowen er litt lav?

Torsen67
08/01/19, 16:57
Jeg var også usikker på om det kom diesel frem. Nappet slangen av brenneren og trykket på start. Pulserte tydelig med diesel som spratt ut ca 10 cm ved hver puls.

kristolz
09/01/19, 09:53
Ok - da er det nok ikke helt "feilfritt" på min. Ser at det kommer noen dråper ut når jeg aktiverer pumpa, men ikke i nærheten av det du beskriver Torsen! Får sjekke koblingen mellom rørene som anbefalt i en annen Ardic-relatert post her på forumet!

For å få ut eventuelle blokkeringer: Er det en mulighet å koble av slangen før pumpa på tanken og koble på trykkluft i brenner-enden for å blåse ut eventuelt rusk? Da kommer det hvertfall ikke tilbake i tanken / inn i pumpa! Må få satt på et filter også..

Tok ut trykkutjevneren i går, og den virker å være helt dønn tett! Prøvde blåse gjennom den med munnen (nam - diesel), men det skjedde ingenting. Prøvde bruke vakuumpumpa på utløpsiden av den også, men det er fremdeles helt dønn tett. Er ikke helt sikker på hvordan den er ment å fungere, men det kan hende at den er normally closed dersom det ikke er et positivt trykk på innløpssiden? Hvis membranen inni er ødelagt, vil den antakelig være helt tett?

Ser av andre tråder at Heatco er nevnt som et alternativ for å skaffe en ny trykkutjevner, men det ser ut til at de har lagt ned? Er det noen som har andre alternative plasser man kan kjøpe en slik? Ser at the stealership skal ha noe slikt som 1200kr + mva for denne dingsen, som antakelig ikke koster mer enn noen få kr...

kristolz
09/01/19, 14:04
....festlig: Volvo prøver seg på samme taktikk som de tydelig har brukt på flere her inne: "Du må kjøpe en komplett varmer - 4365 inkl mva". Det er ikke aktuelt! Tips mottas med takk:)

Torsen67
10/01/19, 17:38
Nå sto ikke strålen 10cm ut, men noen dråper spratt ut ca 10cm ;-) I en av de andre brenner-trådene her inne er det komplett liste over de fleste delenr til brenneren. Da er det ikke så mye Bilia kan si deg i mot. Jeg bruker Bilia Follo. Ikke noe problem å få løse deler der.

kristolz
11/01/19, 10:55
Takk - da vet jeg hva jeg skal se etter!

Har prøvd meg nok en gang mot Volvo, med delenr VO 3730840 for trykkutjevneren. Tror nummeret er gammelt, og at det kanskje er erstattet av et nytt?

Klarte åpne den gamle med litt hjelp av en Dremel, og fant at selve membranen så intakt ut. Den hadde nok løsnet inni der, fordi den kom ut uten noen videre problemer.. Prøvde blåse gjennom dyserøret med trykkluft, men det var potte tett. Klarte nappe av en liten bit av tuppen på dysa med tang, og nå er den åpen igjen! Mulig diameteren har endret seg litt, men får se hvor mye det utgjør. Har igjen å teste den i et glass vann (for å se om limingen av membranen holder..). Uansett tror jeg at en ny utjevner bør på plass før eller siden.

Og: sette på et lite filter rett før brenneren, sånn at den mikroskopiske dysa ikke tetter seg like lett igjen!

tor-diesel
11/01/19, 11:02
Hei. Kjøpte en trykkutgjevner av et elektrofirma i Arna oktober 2017.Husker ikke navnet på firmaet,men betalte litt i overkant av 300,-

Alfs80
11/01/19, 14:21
Kanskje det var stamnesagen auto i ytre Arna?

tor-diesel
12/01/19, 07:51
Hei igjen.Stamneshagen var det ja.Bestilte og fikk den i posten.Fungerte fint til min varmer

Alfs80
12/01/19, 12:52
Stamnesagen har kompetansen i orden når det gjelder diesel varmer.det han ikke kan er det ingen andre som kan

kristolz
13/01/19, 21:19
Fikk bestilt ny trykkutjevner fra Volvo. Den har fått nytt delenummer: 3731100. Koster 1511kr inkl mva...!

Klarte få liv i varmeren uten den dog! Åpnet membranhuset i trykkutjevneren, limte membranen og huset sammen mer Tec7, fikk fjernet blokkeringen (knakk av litt av tuppen på dysa), og lekkasjetestet den med litt luft under vann.

Monterte sammen varmeren, og renset selve forstøver-opplegget skikkelig.

Koblet fra dieselslangen rett ved pumpa, og koblet på trykkluft i brenner-enden, og blåste reint røret. Koblet på plass igjen dieselslangen på pumpa, og koblet på en vakuumpumpe i brenner-enden. Aktiverte dieselpumpa i Vida, og ventet til det kom diesel ut av røret ved brenneren.

Monterte inn et lite vaskbart bensinfilter rett før inngangen på trykkutjevneren, og luftet en gang til via Vida. Koblet sammen brenneren på bilen, og startet den opp. Fyrte med en enste gang! Kom et par små røykskyer ut av den, men etter det brant den helt reint:)

Har satt den til å autostarte i morgen tidlig...!krysser fingre:)

Torsen67
13/10/19, 18:11
Hvordan gikk dette? Fungerte autostarten? Er det så, at etter å ha demontert og montert igjen, så må varmeren luftes via vida?

jerognal
14/02/20, 12:41
Da har eg fått fatt i ny trykkutjevner hos STamneshagen AUto. De har på lager. Skal hente på mandag men de sa den kostet 3-400 ... :cool:

Alfs80
15/02/20, 15:44
Pluss mva