PDA

Vis full versjon : Volcvo on Call 2013 - er det 2G? 3G stenges



Mastiff
13/12/18, 08:34
Det ville være kjipt å miste VOC, det er jo veldig mye bekvemmelighet i det systemet, særlig å slå på parkeringsvarmeren en halvtime før man ska dra! Men er det 2G eller 3G i en 2013 XC60?

Kbr
18/12/18, 13:37
Fikk svar fra Volvo Norge.

Hei!

Takk for din epost.

Vi har hatt en lengre dialog med Telenor vedrørende deres planer om slukking av 3G nettet i 2019 og status er at Telenor vil stenge 3G nettet i løpet av 2019. Edge-, 2G- og 4G-nettene opprettholdes.
Som i en vanlig mobiltelefon, vil alle enheter som benytter mobilnettet i Volvos biler automatisk søke etter nettet med best dekning og tilgjengelighet. Når 3G-nettet ikke lenger er tilgjengelig, vil en 3G enhet automatisk velge tilgjengelig 2G-nett. Det vil i biler med 3G enheter dessverre ikke være mulig å oppdatere eller bytte til andre enheter, for å kunne benytte 4G eller kommende 5G nett.

Volvo On Call: I Volvo-biler kan det finnes to enheter som benytter mobilnettet, Volvo On Call og internettilkobling med SIM kort. Volvo On Call vil ikke påvirkes av stengning av 3G-nettet, da 2G-nettet har nok kapasitet til å overføre datamengdene som Volvo On Call sender og mottar over mobilnettet.

Andre oppkoblede tjenester og funksjoner: Nettilkoblingen via SIM-kort installert i bilen vil få lengre overføringstid av data ved at tilgjengelig nett blir 2G istedenfor 3G i biler med 3G enhet. For de som ofte henter inn store datamengder fra internett via SIM kort i bilen (eksempelvis ved bruk av applikasjoner og funksjoner i bilens infotainmentsystemer), vil det etter stengingen av 3G-nettet være en raskere løsning å benytte en mobiltelefon tilkoblet 4G-nettet som modem, og hente ned data til bilen via denne. Det vil da kunne benyttes de oppkoblede tjenestene i bilen via 4G-nettet dersom det er tilgjengelig via mobiltelefon i det området brukeren befinner seg.

Vi beklager evt. ulemper dette medfører, men håper svaret var oppklarende.
Mvh, Gitte

Mastiff
18/12/18, 13:40
Puh, takk! :) Jeg har ikke internettkobling i bilen, så bare jeg kan slå på varmen og åpne bilen uten problemer, er jeg fornøyd.

Malvin
11/11/19, 23:36
Bare og benytte telia sitt nett da. De lukker ikke 3g nettet sitt...