PDA

Vis full versjon : Problemer med awd



aremme
09/12/18, 15:50
Noen som har noe tips
Bilen slutta å drage fremme kun drag bake
Er en v70 awd 1998.
Var en svak risting ved belasting før det skjedde hoppet og ut av gear. Eg tenker gearkasse havari
Takker for svar

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Morgis
09/12/18, 18:33
Drar kun bak?? det er ganske spesielt. Da må en drivaksel foran være knekt. Risting ved aksellerasjon er typisk tegn på gåen drivknute.. Bør ikke kjøre med dette før det er utbedret.

aremme
09/12/18, 18:46
Var lettere risting før no dreger den kun bak

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

aremme
10/12/18, 14:18
I følge verksmester på frydenbø kunne det være knekt aksling fremme. Så da får en vell sjå på det etter kvart

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Svirre
10/12/18, 19:34
Har sett dette en gang tidligere hvor det har blitt en bakhjulstrekker av disse bilene. Jeg tror nok ikke det er noe girkassehavari, men du trenger nok nye drivaksle og girkasse om du ikke velger å overhale den eksisterende.

Sent fra min SM-A920F via Tapatalk

aremme
10/12/18, 21:06
Har sett dette en gang tidligere hvor det har blitt en bakhjulstrekker av disse bilene. Jeg tror nok ikke det er noe girkassehavari, men du trenger nok nye drivaksle og girkasse om du ikke velger å overhale den eksisterende.

Sent fra min SM-A920F via TapatalkNy eller overhale gearkassa?
Ka som skjer inni der da?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Morgis
11/12/18, 15:41
Har sett dette en gang tidligere hvor det har blitt en bakhjulstrekker av disse bilene. Jeg tror nok ikke det er noe girkassehavari, men du trenger nok nye drivaksle og girkasse om du ikke velger å overhale den eksisterende.

Sent fra min SM-A920F via Tapatalk

Ny girkasse?? Neppe. Om noe ryker på awd'n, så er det nåvel splineskoblingen mellom girkasse og fordelingskasse, i værste fall ryker splines på girkassesiden. Men da hadde den endt opp som en framhjulstrekker...

Til trådstarter: Jekk opp bilen framme så begge hjulene er i luften.
1: Roter det ene hjulet, da skal det andre rotere motsatt vei.
2: Roter hjul og hold igjen i drivaksel og begge drivknutene for å se om dette har god forbindelse (sjekk høyre og venstre side av bil)

aremme
11/12/18, 22:54
Ny girkasse?? Neppe. Om noe ryker på awd'n, så er det nåvel splineskoblingen mellom girkasse og fordelingskasse, i værste fall ryker splines på girkassesiden. Men da hadde den endt opp som en framhjulstrekker...

Til trådstarter: Jekk opp bilen framme så begge hjulene er i luften.
1: Roter det ene hjulet, da skal det andre rotere motsatt vei.
2: Roter hjul og hold igjen i drivaksel og begge drivknutene for å se om dette har god forbindelse (sjekk høyre og venstre side av bil)Skal gjørest til helgen.
Ny overhalt kasse koster jo 25 høvdinger.
Og fabrikkny en plass mellom 50 og 60.
Så er ikkje aktuelt. Men skal få sjekka til helga

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Svirre
16/12/18, 22:20
Ny girkasse?? Neppe. Om noe ryker på awd'n, så er det nåvel splineskoblingen mellom girkasse og fordelingskasse, i værste fall ryker splines på girkassesiden. Men da hadde den endt opp som en framhjulstrekker...

Til trådstarter: Jekk opp bilen framme så begge hjulene er i luften.
1: Roter det ene hjulet, da skal det andre rotere motsatt vei.
2: Roter hjul og hold igjen i drivaksel og begge drivknutene for å se om dette har god forbindelse (sjekk høyre og venstre side av bil)Ny kasse var ikke ment som fabrikksny kasse ;) Det er splincen hvis drivakslene er tredd inn. Da skjer det som skjer at kraften kan kun overføres til mellomakselen og man i praksis en RWD. Trodde selv at kraften gikk via dette punktet slik at det ikke var fysisk mulig, men hylsa som overfører kraften til mellomakselen er paralellelt koblet med de fremre drivakselene.

Det er og da lite sannsynslig at noen åpner girkassen og bytter akkurat disse delene da de er dyre og/eller vanskelig å oppdrive.

Sent fra min SM-A920F via Tapatalk

aremme
25/12/18, 15:13
Ka er egentlig forskjellen på aw50-42L og aw50-42LE?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Morgis
25/12/18, 18:48
mener det er forskjell på utveksling på et par av girene.
LE muligens for effektsvake motorer eller visaversa

aremme
25/12/18, 19:41
mener det er forskjell på utveksling på et par av girene.
LE muligens for effektsvake motorer eller visaversaMen kan brukest om hverandre?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Svirre
29/12/18, 21:55
Men kan brukest om hverandre?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Kun hvis utvekslingen på differensialen er lik den som er i bilen. Setter du inn en girkasse med forskjellige utveksling på diffen vil dette bryte på drivverket bak og i verstefall medføre et nytt havari et sted.

Om girkassen i seg selv er ulikt drevet spiller ingen rolle. Du vil enten få bedre aks/høyere turtall i marsjfart på enkelte gir eller dårligere aks/lavvere turtall i marsjfart.

Morgis
30/12/18, 21:28
Er konklusjonen faktisk at girkassen er ødelagt og ikke drivaksler?

aremme
30/12/18, 21:35
Skal sjekke dette før en eventuelt begynner å bytte kasse

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

aremme
27/01/19, 00:23
Var vist samme aw50-42LE kasse som står i bilen den eg fekk med på andre bilen.
Godt å ha en reserve om det er meir en aksler som er gåendt

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

aremme
07/07/19, 18:04
Har jekka opp bilen snurrer på framhjula alt snurrer inn mot gearkasse men ingen hold bilen står i park og ingen hjul på andre siden snurrer. Ka kan det være da? Noen tips.?
Prøver å få laga til bilen til min sønn som første bil

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Morgis
07/07/19, 20:00
Hjulene foran må trilles samme vei samtidig. Åpen differensial vil bare flytte rotasjonen over til motsatt side. Står den i park, skal du ikke klare å trille dem samme vei på likt. Da skal dem være låst.
I nøytral derimot, burde bakhjulene rotere dersom begge framhjulene roteres samtidig.
Likt dersom bakhjulene roteres, da skal framhjulene rotere

aremme
07/07/19, 21:16
Hjulene foran må trilles samme vei samtidig. Åpen differensial vil bare flytte rotasjonen over til motsatt side. Står den i park, skal du ikke klare å trille dem samme vei på likt. Da skal dem være låst.
I nøytral derimot, burde bakhjulene rotere dersom begge framhjulene roteres samtidig.
Likt dersom bakhjulene roteres, da skal framhjulene rotereIngen motstand her og hjula ruller fremme i park. Virka som den dreger kun bake. Og lurer jo fælt på ka det er

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Morgis
09/07/19, 14:03
Om du setter hele bilen på bukk, starter motor og setter den i drive.
Kun drift på bakhjulene?
da må vel en av drivakslene foran være knekt enten i knute eller i splines

aremme
09/07/19, 22:29
Om du setter hele bilen på bukk, starter motor og setter den i drive.
Kun drift på bakhjulene?
da må vel en av drivakslene foran være knekt enten i knute eller i splinesDet er da med andre ord denne eller akslingene som har knekt?
Et bilde eg fant er det 2 slike ei hylse på kvar side? Kor får en tak i forsterka? http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/92.jpg

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Morgis
14/07/19, 22:14
2stk simmerringer og 1stk hylse totalt.
Forsterket er det nok ikke noe som heter, men hylse for nyere modell kan kanskje passe.
At den ryker kan ha flere årsaker, har du kjørt med ulike dekk ? Kjørt med punktert dekk ? Hjulspinn på tørr asfalt ?

aremme
15/07/19, 23:36
2stk simmerringer og 1stk hylse totalt.
Forsterket er det nok ikke noe som heter, men hylse for nyere modell kan kanskje passe.
At den ryker kan ha flere årsaker, har du kjørt med ulike dekk ? Kjørt med punktert dekk ? Hjulspinn på tørr asfalt ?Ok finner ikkje noe delenummer på tinga her? Har ikkje det heller veit ikkje ka liv som har vært på bilen før heller

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Morgis
16/07/19, 14:40
http://forum.vccn.no/showthread.php?3845-850-x70AWD-Skifte-vinkeldrev-senterdiff-simmerringer