PDA

Vis full versjon : Kupèvifte starter ikke når dieselvarmer går [LØST]



henrik940
02/12/18, 23:04
Således fremstår problemet:

Starter for eksempel dieselvarmer på direktestart. Den går i 3-4 minutter, for den skrur seg av, og er av i noen minutter, før den begynner igjen.

Stusset litt på dette, men etter å ha sjekket litt viser det seg at den skrur seg av, fordi temperaturen på vannet blir for høy.

Den er for høy, fordi kupèviften ikke starter likt som pumpe. Den er helt avskrudd.

Setter jeg på tenningen, og vifte i manuell, så går dieselvarmer så lenge som den alltid pleier.

Mangler rett og slett at kupèvifte går på signal fra varmeren(?).

Noen som har vært borti dette, eller har tips?

Alfs80
04/12/18, 16:17
Grattis med dagen😀😀

mrstfu
06/12/18, 12:57
Oppdaterer for henrik940.

Det er tilsynelatende en protokoll i software som sier at om ikke viftemotoren i brennerem går som den skal, så går ikke kupevifta heller. Viftemotoren gikk, men utenfor grenseverdier på motstand og turtall, og da gikk heller ikke kupevifta. Løsningen ble ny brennerenhet med vifte og sprederdyse.

Christian
06/12/18, 17:12
Oppdaterer for henrik940.

Det er tilsynelatende en protokoll i software som sier at om ikke viftemotoren i brennerem går som den skal, så går ikke kupevifta heller. Viftemotoren gikk, men utenfor grenseverdier på motstand og turtall, og da gikk heller ikke kupevifta. Løsningen ble ny brennerenhet med vifte og sprederdyse.

Når man har feil på brennern så funker kupèvifta som den skal, syns det hørtes rart ut.

henrik940
06/12/18, 17:50
Pikksnodig ja. Men byttet brennerenhet(nesten gratis) så var alt i orden. Ohmet gammel motor til 0,05Ω , og ny 10,1Ω .

FroBe
06/12/18, 18:30
De som ikke har tilgang til billig brennerenhet, men god tid til mekking, kan kjøpe reparasjonssett for viftemotoren:
https://www.ebay.com/itm/Ardic-912D-Parking-Heater-Repair-Kit/123006588383

7370

mrstfu
06/12/18, 19:33
Jeg stussa litt på det kitet der, hadde likt å se fremgangsmåte. Når jeg åpna den defekte motoren min var det et uvær av viklinger og småtjafs jeg ikke hadde lyst til å stappe pølsefingra borti.