PDA

Vis full versjon : Lav spenning på XC60 D4 2013, og lader så med over 15 V rett etter start på 50 % utladet batteri



Mastiff
25/11/18, 14:18
Jeg fikk et av mine ganske hyppige varsler om lav spenning i går, den ville ikke starte parkeringsvarmeren. For to helger siden ble bilen kjørt omtrent 80 mil. Så var det en dag med en mil oppdelt i småkjøring, fire dager parkert, en dag med ti mil, to dager med småkjøring, en dag med åtte mil på tirsdag, og så sto den fram til i går. Da nektet altså parkeringsvarmeren å funke, så jeg varmet den opp i tomgang før jeg kjørte to mil med småkjøring. Så lot jeg den stå over natta, og jeg sjekket med voltmeter nå nettopp. Da viste den 12,18V i -2 grader. Etter mine beregninger burde det tilsi rundt 50 % utladet batteri, og batteriladeren viste også 50 % da jeg koblet den til. Men burde det ikke vært mer enn det på den da? Åttemilsturen på tirsdag burde vel vært nok til å lade den mye mer enn det? Det har vært rundt null den siste uka her. Mandal er ikke akkurat et kuldehøl...

Jeg startet den for å flytte den bort til der jeg har kontakt for laderen, og jeg fulgte med på voltmeteret da jeg startet. Det falt selvsagt til 10V med en gang, men det var ingen startvansker (selv med mange varsler om lav spenning har jeg ikke hatt det hele forrige vinter eller etter det). Så spratt den oppover. Jeg ruste litt, og den gikk opp i 15,2V, som jeg syntes hørtes nifst mye ut. Etter et par minutters tomgang stabiliserte den seg på 14,8, og det er jo ganske normal ladespenning, noe som burde tyde på at det ikke er noe galt med verken spenningsregulator eller dynamo.

Batteriet ble byttet til original Volvo i fjor høst på garantien, for jeg hadde samme problemene da, og da skjedde det også et par ganger at den fikk for lite strøm til å starte, men det har altså ikke skjedd etter batteribyttet. Men er hovedproblemet mitt kjøremønsteret? Det er noen langturer innimellom, men ikke ofte. Det at det har blitt en åttemils og en timils tur på den siste halvannen uka er unormalt for oss, vanligvis kjører vi bare et par mil annenhver dag eller så. Burde jeg egentlig hatt et AGM-batteri til mitt bruk? For eksempel Biltemas?

vesytti
02/01/19, 14:30
12.18VDC er omtrent 25% av maks kapasitet, husk at temperatur hvor batteriet befinner seg også spiller inn på kapasiteten. Du må huske på å aldri koble minus til lader rett på minus på batteriet! Da kan du ødelegge elektronikk. Du må alltid jorde minus mot et jordiingspunkt eller massiv karrosseridel. Jeg har et AGM batteri på min V70 mk3 2014 mod og det har en hvilespenning på 12,55VDC. Hvilespenning oppnår du først når bilen har hvilt i mer enn 4 minutt. Dvs åpen bil, lukkede dører i minst 4 minutt mener jeg det var. Dagens kjøremønster er ofte for lav for at bilens batteri kan lades godt nok op, spesielt ved bruk av webasto som bruker MYE strøm. Jeg vedlikeholdslader min minst 2 ganger om vinteren minst 12 timer i strekk, (over natten).

Mastiff
07/01/19, 22:31
Takk, for det! Jeg har kjørt den siden jeg la inn dette for halvannen måned siden, og nå fikk jeg nettopp batterivarselet igjen. Så må nok topplade den minst en gang i måneden nå om vinteren. Det er vel også det at all elektronikken i den sluker en del strøm også ved parkering. Jeg lader alltid med minus til gods, ja.

hageselle
08/01/19, 23:10
Dynamo analyse i Vida kan si litt om tilstand. Min D2 lader rundt 15V, og slik jeg har lest meg til, skal AGM batteri ha en noe høyere ladespenning.

Mastiff
09/01/19, 09:00
Får be dem om å sjekke det når jeg tar service om noen uker, takk.

FroBe
09/01/19, 18:59
Nei, ladespenning for AGM er bare opp til 14,10V under bulklading med høy strøm, opp til 14,40V for lading med strøm begrenset til 10% av kapasitet, 13,80V for float (topp)-lading med lav strøm.
Tradisjonelle blybatterier med flytende syre har vanligvis høyere ladespenninger, helt opp mot 15V.

AGM tåler høyere ladestrømmer enn tradisjonelle blybatterier, men er likevel mer følsom for å bli skadet av overlading.

Tekniske spesifikasjoner for lading av forskjellige typer bilbatterier, fra Exide:
http://www2.exide.com/Media/files/Location%20Data/Battery%20Charging%20%26%20Storage%20Specs%20%2011 _13_15.pdf
Linken over ser ut til å være død, her får man tilgang til en kopi:
https://drive.google.com/file/d/1ZLEhzh2vxT_jHuS5QPzmu-jNtqG1tGsu/view?usp=sharing

Mastiff
17/01/19, 11:40
Jeg har blysyre, tror jeg. Standardbatteriet er vel det? Uansett, jeg har den til service i neste uke, så da skal de se på ladingen og batteriet i samme slengen.

Skierpk
10/01/21, 00:25
Hei. Fant du ut hva som var feil? Har samme symptomer. Lader på ca 13v så opp over 15v, for så å stabilisere seg på 14,9v. Bilen startet ikke i -24grader i dag tidlig. Måtte sette den på lading. Hilsen Pk

Mastiff
10/01/21, 11:39
Det glemte jeg å skrive, beklager... Jeg byttet det ganske nye originalbatteriet mot et AGM-batteri fra Biltema. Har ikke hatt et eneste problem siden da.

Griffin
10/01/21, 16:23
Fikk du plass med det? Det ser ut som det er for stort.

Mastiff
10/01/21, 17:12
Det funket, jeg måtte vel stripse på lokket på batterikassa etterpå, men det bekymrer meg null og niks. Det er ikke engang påbudt med batterikasse når batteriet står i motorrommet, så vidt jeg vet.

Mastiff
15/01/21, 10:34
Jeg sjekket nå, det var som sagt bare lokket som måtte stripses. Batteriet jeg kjøpte, har nummeret 80-900.

Griffin
15/01/21, 22:27
Det er kun det at halve ligger der det gjerne renner mye vann som jeg tenker på (sticker fram under vindusviskene liksom) , men sålenge den delen sitter så går det vel fint.

Mastiff
15/01/21, 22:29
Den innerste delen er ikke noe problem, det er bare selve lokket. Batteriet så akkurat like støvete ut som resten av motoren, så det blir ikke vasket med jevne mellomrom. Og det ville det blitt sånn som denne høsten og vinteren har vært i Mandal!