PDA

Vis full versjon : Trenger info på bytting av styreenhet firehjulsdrift (DEM) på -03 XC70



4-trekkeren
21/11/18, 18:22
Trenger litt info på en jobb jeg har fått pris på fra lokalt Volvo-verksted ettersom jeg har mista 4-trekken på min elskede Volvo. Trenger denne delen (VO 36001749) virkelig å programmeres inn i bilen? Får litt varierende tilbakemeldinger på dette fra forskjellige som mener at de vet hva de prater om. Dvs... må jeg kjøpe en original del fra dem, eller kan jeg gå for en brukt/overhalt eller uoriginal (om det finnes?)? Føler at 16 laken for dette er litt mye på en "gammel" bil som har rullet 255000 km.
Er takknemlig for alle tips og råd i denne saken. Nå ser det ut som vinteren er i anmarsj, og da er det litt kjeikete med en tung traktor på ren forhjulstrekk uten antiskli/-skrens.

OPPDATERT. Da ser det ut som jeg kan bytte denne styreenheten uten å programmere den inn i bilen. Bra :-)
Er det noen der ute som vet om hvor/hvordan jeg får tak i denne delen brukt? Har googlet en del nå i kveld uten å finne annet enn 1 eneste brukt del. Finnes denne uoriginalt som virker? Noen her inne som vet om det?

Toreed
21/11/18, 18:25
Mulig det holder med å bytte olje og filter på haldex

Jimbojama
21/11/18, 18:32
https://xemodex.com/us/product/differential-electronic-module-for-volvo-vo-1040-86001749-10-20/

4-trekkeren
21/11/18, 19:53
Har bytta olje på bakaksel. Var visst helt grøtete ???? Det var under byttingen de så at det var irr rundt pakningen på styreenheten. De konkluderte med at det var fukt ikke i boksen og at den var kaputt ????

4x4vinge
21/11/18, 23:13
Du kan kjøpe brukt dem fra v70 og xc70. 2003 og 2004 mod og montere rett på uten programering.

Fast gjenganger at det eirer rundt tettemasen og kommer inn fukt i boksen

Mulig den passer fra s60 også

4-trekkeren
22/11/18, 17:53
1000 takk for svar. Da går jeg nok for en brukt/overhalt dem.

945-Halden
23/11/18, 14:18
https://www.bilelektronik.se/haldex.html

945-Halden
23/11/18, 14:19
De skal visst gå an å overhale og

4-trekkeren
08/12/18, 22:03
Da var DEM byttet, og det hjalp ikke :-( Er det mulighet for at den må programmeres inn likevel? Andre tips? Snøen nærmer seg, og jeg får snart panikk...

4x4vinge
09/12/18, 00:37
Har du sjekket pumpa er som regel den som dør først

945-Halden
10/12/18, 01:20
Det går et skille i 2005, jeg har akkurat byttet en brukt på min 03 xc90, den fikk jeg tak i på EBay i fra USA.
Det var plug and play.
Står et nummer på DEM boksen, på min var det 5WP22201(Siemens sittdelenummer), har jeg oppfattet rett må dette stemme overens. (Tror de fra 2005 har delennummer 5WP22209)
Skillet på årstall går bla. på lesehastighet visstnok.
Om du har rett delennummer og årstall kan det hende du må programmere den du fikk tak i, men det er desverre ingen garanti for at det funker .

Den gamle din går vel muligens å sende til bilelektronik.se for rep.
Den skal da ikke trenge noen programmering.
De tar 3000 svenske + frakt.

Svirre
10/12/18, 19:46
Har nettopp vært igjen alt dette på min, og har prøvd div. DEM og litt ymse. Husk at DEM MÅ være fra nøyaktig samme bilmodell for at det skal fungere. Altså chassinr. må stemme over ens (les; min erfaring). Da fungerer det, men du får feilkode på DEM og vil ikke la seg kommunisere 100% med CEM.

Pumpa skal gå hele tiden i pos.II på tenning, så hvis den ikke gjør det så ligger feilen enten på defekt strømtilførsel (sikring f.eks), defekt pumpe (enten om det er brudd eller at den er så sliten at den trekker for mye strøm til at DEM vil akseptere drift på den), eller defekt DEM i seg selv. Da er overhaling et godt alternativ. Ny modul ferdig programmert koster omlag 17 000kr, så det er meget dyr moro..

Jeg har byttet pumpe, filter og olje på Haldex samt overhalt DEM. Det siste resulterte i at jeg senste elektronikken til www.innosund.se. Fantastisk service og de utviser gode kunnskaper om det de driver med. Betalte ca. 3000SEK totalt inkl. frakt fra Strømstad til Østersund + kjøring for å hente den. Overkommelig sum etter min mening.

Håper noe av dette hjalp litt til felsøkingen.



Sent fra min SM-A920F via Tapatalk