PDA

Vis full versjon : Turbo forskjell 940 og 740



Psycho-look
17/11/18, 16:46
Har en 740 90 Modell B230FT som turboen har tatt kvelden på,

Ser man får tak i 940 turbo (https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mitsubishi-td04h-13c-till-940turbo.html)

Men denne er vel lavtrykk så da lurer jeg på forskjellen mellom 740 og 940 (TD-04 13C)

Er spolen forskjellig?
Ser slangen går direkte fra westgaten til turbinhuset, mens på 740 er det elektronisk styrt?

Evt er det mulig å få tak i en 13c 740 turbo?

Eller er de helt like bare forskjellig oppsett?

Noen smartinger der ute som har kontroll på dette?

Christian
17/11/18, 18:48
Har en 740 90 Modell B230FT som turboen har tatt kvelden på,

Ser man får tak i 940 turbo (https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mitsubishi-td04h-13c-till-940turbo.html)

Men denne er vel lavtrykk så da lurer jeg på forskjellen mellom 740 og 940 (TD-04 13C)

Er spolen forskjellig?
Ser slangen går direkte fra westgaten til turbinhuset, mens på 740 er det elektronisk styrt?

Evt er det mulig å få tak i en 13c 740 turbo?

Eller er de helt like bare forskjellig oppsett?

Noen smartinger der ute som har kontroll på dette?

Det skal være samme turbo med samme styring, men forskjell i selve wastegate-aktuatoren. Den skal ikke være elektronisk styrt på 740 med mindre du har Turbo+ eller noe uoriginalt utstyr.

Psycho-look
17/11/18, 19:27
Har 2 aktuaroter så kan vel bare smelle over en av de evt.

Mener alt skal være originalt, ligger en +turbo manual i hanskerommet men står bare 165HK i vognkort så skal vel ikke være det.

Men har en Boost Controller som det går en ledning til fra det originale ledningsnettet med to ledninger.

Fra den går en slange til luftfilterboksen og så en til turbinhuset og en til aktuaroten.

Akkurat sånn som på dette bilde (https://www.google.no/search?biw=2560&bih=1298&tbm=isch&sa=1&ei=1VzwW_qBJO2BrwTX_rDACg&q=+boost+controller+turbo+volvo+740+tic&oq=+boost+controller+turbo+volvo+740+tic&gs_l=img.3...25289.31088..31258...0.0..0.101.1884. 20j1......1....1..gws-wiz-img.......0j0i7i30j0i19j0i8i30i19j0i30j0i8i30j0i8i 10i30.ZDaZFfe86y4#imgrc=R1qMiw7YsUF1SM:)

skjarlie
18/11/18, 20:16
Meinar at 740 90 modell har garrett turbo, og ikkje mitsu, usikker på om 13C passar rett på då.

Aktuatoren du har i motorrommet er til turbo+ kittet. elektronisk styring som gjer 0,85 bar trykk ved full gass (0,5 bar orginalt på 165 hk motor).

Psycho-look
19/11/18, 11:35
Er 13C turbo som står der nå ihvertfall det er jeg sikker på så den er grei.

Hvorfor jeg har turbo pluss kittet og 165HK i vognkort skjønner jeg ikke, da jeg trodde alt var originalt, men er vel noe her jeg ikke har fått med meg tydeligvis, men spiller ikke all verdens rolle.

Når det er sagt så skal 13C passe rett på som var det store spørsmålet så, da må jeg bare takke for hjelpen, det var greit å få bekreftet!

skjarlie
20/11/18, 00:00
var mogleg å kjøpe turbo+ kittet for ettermontering. meinar og ein kunne få det ettermontert hos volvo. vil ikkje tru at det var vanleg å registrere det hos biltilsynet :)

Psycho-look
20/11/18, 00:21
Godt mulig det ja :)

Har en viking eco chip og en westegate på 0,8 bar liggende men er kanskje ikke så lurt å kombinere med turbo+ kittet?

Er det reduksjon i den elektroniske styringen da for å booste trykket?

Om den originale westagten er på 0,5bar må vel regulatoren holde igjen trykket for å sørge for at westagten ikke åpner like mye.

Har du noen tanker her?

skjarlie
20/11/18, 08:45
Ville fjerna turbo+ før du monterer vikingchip og 0,8 bars WG.
den elektronisk styrte ventilen er kopla mellom turbo og WG og slepper ut trykk, slik at trykket inn på WG blir lavare enn trykket ut frå turbo. Det er og ein overtrykksventil som truleg kjem til å lage problem når du monterer 0,8 bar WG.

Her ligg litt bilete og koplingsskjema for turbopluss kitet: https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=277297